High Class Racing blev grundlagt i 1980’erne i Danmark og deltog med en Maserati kørt af Le Mans-vinderen John Nielsen i Maserati Grantrofeo Barchetta. Allerede året efter blev High Class Racing etableret som Maseratis fabriksteam og udviklede Maserati Shamal til GT1-klassen.
Efter en succesfuld periode med Maserati byggede High Class Racing et samarbejde op med Renault og blev en dominerende aktør i deres europæiske mesterskaber. I slutningen af 1990’erne og begyndelsen af det nye årtusinde vandt teamet titler i både Renault Spider Cup og Renault Clio V6 Trophy. Derudover var HCR et førende team i Formula Renault.
Skandinaviske indsatser
High Class Racing har konkurreret på den skandinaviske scene i mere end 20 år som et topteam med prominente kørere som Tom Kristensen, Kurt Thiim, John Nielsen, Kris Nissen, Jan Magnussen og en meget ung Kevin Magnussen. I denne periode fungerede HCR også som fabriksteam for NISSAN–McDonald’s Racing.
Langdistanceracing
Teamet erhvervede to Dallara P217 i 2017 og deltog i European Le Mans Series, hvor de opnåede en samlet sjetteplads i deres første år med endurance racing og flere podieplaceringer.
High Class Racing har været en fast deltager i ELMS med en stabil kørerbesætning og har også assisteret SMP Racing i deres LMP2-program i ELMS samt ved 24-timersløbet i Le Mans i 2017.
I 2019 fik High Class Racing en sen start til 24-timersløbet i Le Mans og formåede trods kort forberedelsestid at slutte på en 11. plads.
Efter skiftet til den franske prototypeproducent ORECA har High Class Racing deltaget i FIA World Endurance Championship fra 2019 til 2021, herunder 24-timersløbene i Le Mans i 2020 og 2021, samt i European Le Mans Series 2020 med en anden ORECA 07 LMP2.