Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser
ASETEK SIMSPORTS

Johannes Graversen


 
Kørerinfo

1975 Standardvogne Gruppe 1 0-1600 ccmPrivat teamFiat
Vinder af Åbningsløbet på Jyllands-Ringen.
2005 Special Saloon Car Gruppe 2Privat teamFiat X1/9
2006 Special Saloon Car Gruppe 2Privat teamFiat X1/9 Turbo
2008 Special Saloon Car SP4Privat teamFiat x 1/9 Turbo
2009 Special Saloon Car SP4Privat teamFiat X1/9
Vinder af Grand Prix Danmark på Jyllands-Ringen.

Modtager af Høltzer Pokalen.

2010 Special SaloonFiat x 1/9 Turbo

Kører: Johannes G. Graversen
Fødselsdato: 20. september 1944
By: 8380 Trige
Startnummer: 208
Anmelder:
Bil: Fiat X1/9 Turbo

Tidligere resultater:
1974 SSC i Fiat 850 Sport Coupé, delt 13. plads 1975 Standardvogne gruppe 1 0-1600 ccm i Fiat 124 Sport Coupé, nr. 3 i DM
1980 SSC i Fiat X1/9 Turbo (debut med bilen)
Blev i 1987 Danmarksmester, og har igennem årene opnået forskellige placeringer. Har ved flere lejligheder kørt BMW M1. 24 timer på Nürburgring i BMW M3. Har adskillige gange kørt 2,4 timer på Jyllands-Ringen i Toyota og Audi A3. 6 timers løb på Nürburgring i Peugeot. 24 timer på Spa Francorchamps i Nissan Skyline. Har de sidste flere år kørt som gæstekøre i den tyske STT-serie, men i 2006 kører jeg hele serien. 1987 SSC 0-3000 ccm i Fiat X1/9 Turbo, vinder af DM
2005 SSC Gruppe 2 i Fiat X1/9 Turbo, samlet delt nr. 18 i DM, samlet delt nr. 6 i DM

Bedste motorsportsoplevelse (Johannes fortæller): Bedste motorsportsoplevelse må være 24 timer på Spa-Francorchamps (Belgien) i 1991. Kørte i en Nissan Skyline sammen med Martin og Lars Skovgaard, som var ejere af bilen. Opnåede en 2. plads generelt i gruppe N, og sluttede som nr. 11 total.

Bilens historie: teknik:

Motor : 4 cylinder. Boring 86,4 mm. Slaglængde 61 mm. Slagvolume 1.425 ccm. Kompres-sionsforhold 6,5 : 1. 2 ventiler pr. cylinder. Effekt ca. 350 HK ved 1,4 bar ladetryk. Drejnings-moment ca. 340 NM. Max omdrejningstal 10.000 omdr./min. Rotormaster turbolader med 2 ladeluftkølere placeret i hver bagskærm. Mekanisk Kugelfischer benzinindsprøjtning. Tør-sumpsmøring med køling.

Transmission : 6 trins sekventiel Dog-gearkasse med 19 individuelt udskiftelige udveks-linger. Tryksmurt med oliepumpe, filter og køler.

Hjulophæng : Uafhængig Mc. Person med justerbare arme og stræbere. Justerbare stød-dæmpere og stabilisatorer.

Bremser : 2-kreds, regulerbar justering af bremsetryk. Ventilerede bremseskiver. 4-stemp-lede bremsekalibre.

Hjul : For 9 x 15" splitfælg. 10,0 / 21,5 x 15 Avon racing dæk.
Bag 13 x 16" splitfælg. 12,5 / 23,5 x 16 Avon racing dæk.

Vægt : 795 kg

Acceleration : 0 - 100 km/t på 2,9 sek.

Der er næppe en kombination af kører og bil i dansk motorsport, der er så genkendelig som Johannes Graversen og hans Fiat. De to har hørt sammen siden bilens debut i 1980 og dertil kommer at Johannes selv har bygget og videreudviklet på X1/9'eren siden da. Ingen tvivl om at den røde Fiat bliver at finde helt fremme i spidsen af gruppe 2. Den lave vægt og centermotorarrangementet gør bilen født til de relativt langsomme danske baner.
 


22/01/19  Special Saloon  Johannes Graversen takker af
11/10/18  Special Saloon  Erfarne Graversen er ny Special Saloon Car mester
18/09/12  Special Saloon  En ildsprudlende finale
28/08/12  Special Saloon  Special Saloon Car leverede varen
22/08/12  Special Saloon  Nu spidser det til
07/08/12  Special Saloon  Det var den sommerpause - lad os så køre race!
05/06/12  Special Saloon  Røg og flammer på Djursland
31/05/12  Special Saloon  Stort og spændende felt til start
13/09/11  Special Saloon  Sensommerløbet på Ring Djursland
22/08/11  Special Saloon  Nyrenoveret motor til Grand Prix Danmark
21/08/11  Special Saloon  Fuldt hus i Special Saloon Car til Grand Prix Danmark
26/04/11  Special Saloon  Hvem sagde sæsonstart?
22/04/11  Special Saloon  Åbningsløbet - tidtagning
17/11/10  Special Saloon  De nominerede kørere
05/09/10  Special Saloon  Grand Prix Danmark - race 2
04/09/10  Special Saloon  Grand Prix Danmark - race 1
21/08/10  Special Saloon  Den Grå Eminence i SSC i synkronpirouette
20/08/10  Special Saloon  Ny vinder i Bel-Ray SSC Challenge
14/08/10  Special Saloon  Sommerløbet - 2. tidtagning
14/08/10  Special Saloon  Sommerløbet - 1. tidtagning
26/04/10  Special Saloon  13 kørere tog hul på den nye sæson
22/01/10  Special Saloon  SP4 – sæsonreview 2009
05/12/09  Special Saloon  Høltzer Pokalen 2009
11/11/09  Special Saloon  Nominering af årets kører og årets fighter
16/09/09  Special Saloon  En perfekt sæsonafslutning for Bel-Ray SSC Challenge
27/08/09  Special Saloon  Bel-Ray SSC Challenge i Grand Prix-form
23/08/09  Special Saloon  GP Danmark - Heat 1
17/08/09  Special Saloon  Afgørelserne nærmer sig!
22/06/09  Historisk  Johannes Graversen en populær vinder af SSC Festivalen
21/06/09  Special Saloon  SSC Festival - Race 3
12/05/09  Special Saloon  Så blev der fyret op i maskinerne
03/05/08  Special Saloon  Åbningsløbet - Tidtagningerne
21/05/07  Special Saloon  22 'vilde' internationale STT kørere
20/09/06  Special Saloon  Schönemann og Graversen på Salzburgring
02/09/06  Special Saloon  Special Saloon Car Gr. N2 Heat 1
02/09/06  Special Saloon  Tidtagning fra Special Saloon Car Gr. N2

 
ASETEK SIMSPORTS