Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Special Saloon

En ildsprudlende finale

Special Saloon 
18/09/12 

Flere af kørerne i Special Saloon Car kunne ikke skjule, at de var fyr og flamme
Hvad gør man, når flagposten har tømt ildslukkeren i motorrummet? Man knokler hele aftenen og den halve nat for at være klar til race næsten morgen og er glad for, at det ikke udbrændte fuldstændig
 

Ganske som det var forudset satte Special Saloon Car et eftertrykkeligt præg på Sensommerløbet, som i sidste weekend blev afviklet på Ring Djursland. Klassens ’hjemmebane’ fik dermed også lov at lægge asfalt til årets finale, hvor næsten intet var afgjort på forhånd.

For en gangs skyld så vejrudsigten nogenlunde fornuftig ud, og alle så frem til en weekend med tørt føre, hvor det ikke var nødvendigt at spare på speedertrykket. Også tilstedeværelsen af en stribe flotte Ferrari’er og Claus Bjerglund i Porsche 997 GT3 Cup var med til at sætte stemningen i vejret.


Endelig lykkedes det Jørgen Hansen at vinde mesterskabet
(Foto: Gripping Media)

Allerede under formiddagens træning måtte flagposten ved Depotsvinget i en fart repetere brugen af en pulverslukker, da Joakim Rasmussens Ferrari begyndte at udsende røg fra maskinrummet. Branden blev taget i opløbet og både bil med kører var på banen igen til kvalifikationen et par timer senere. Den kolde asfalt satte sit præg på tiderne, som dog blev bedre mod slutningen.

Ved frokosttid skulle der køres om startplaceringerne. Vejret holdt stadig tørt med en strid blæst fra syd, så med begge fartstrækninger på tværs af vindretningen var der åbnet for hurtige tider. Claus Christensen lagde for ved at sende Aquila’en banen rundt et halvt sekund under banerekorden. Alle holdt spændt øje med Jørgen Hansen, der vanen tro glad skrottede et kendt setup for at afprøve noget nyt. Det kostede i tid, men han holdt dog andenpladsen og behøvede så ikke at bruge mere tid på den ide. Christian Siepmann er for alvor ved at finde rytmen i sin BMW og tog pladsen mellem Jørgen Hansen og Johannes Graversen.

I division 2 lagde Martin Vedel Mortensen sig i spidsen med et halvt sekund til Bjarne Mortensen i Peugeot 407, som bliver bedre og bedre for hver gang. Martin Kiil var et mulehår efter, men havde til gengæld lidt luft ned til Anders Christensen og Christian Vejby, der var meget jævnbyrdige.


Bjarne Mortensen bliver bedre og bedre
(Foto: Gripping Media)

Da første heat skulle køres midt på eftermiddagen var der kommet regn i luften. Ikke meget, men nok til, at banen ændrede karakter, og der skulle tages beslutning om opsætning af undervogn og vælges dæktype: slicks, intermediate eller regndæk? Om banen var halvvåd eller halvtør er et akademisk spørgsmål, men fakta var, at Jørgen Hansen ramte rigtigt på alle punkter. Porschen kom hurtigt fri af feltet og holdt placeringen hele vejen til mål. Den grønne Aquila havde store problemer med at overføre kræfterne til underlaget, og Claus Christensen måtte ikke blot finde sig i at konkurrenterne i klassen kørte forbi, men også overlade håneretten til farmand, Anders Christensen, som med stor fornøjelse overhalede.

Piben fik dog en anden lyd, da Anders først overså et gult flag og fortsatte med at overhale og bagefter også overså strafflaget, der idømte ham en Stop&Go. Nu blev den vekslet til en udelukkelse af heatet, og det var nok den i gåseøjne dyreste straf: Havde han set flaget og taget sin Stop&Go ville det ikke have kostet placeringer, men nu kostede det et mesterskab. Martin Vedel Mortensen måtte efter heatet indse, at motoren i Honda Corsa’en var færdig, og dermed kunne Anders have indkasseret den meget teoretiske førsteplads i mesterskabet. Nu var den netop gledet ham af hænde. Jørgen Hansen kunne samtidig glæde sig over, at hans pointforspring nu var så stort, at han var sikret det generelle mesterskab.

Thomas Sørensen havde fået godt gang i sin VW Beetle, men da flammerne pludselig slikkede ud gennem luftindtaget og op over forruden, valgte han at parkere ved en flagpost og få slukket ilden. Motorrummet så ikke pænt ud bagefter med smeltede ledninger og pulver alle steder, men godt arbejde fra hele holdet gennem aftentimerne betød, at man var klar til start næste morgen. Efter løbet blev holdet helt fortjent belønnet med fighter-pokalen.

Søndag morgen var vejret klaret op med blå himmel, så alle fandt slicks frem. Claus Christensen havde noget at hævne fra lørdagens løb og trykkede speederen helt ned. Ny banerekord og håneretten genviundet ved at overhale farmand med to omgange. Jørgen Hansen og Christian Siepmann fulgte efter i god ro og orden, mens blikkenslagerfamilien Rasmussen viste kulinariske evner ved at kreere en Ferrari-sandwich med fyld af en Scotty GT. Bjarne Mortensen havde fået tømt sin 407’er for sand og kørte en flot og sikker sejr hjem i division 2.


Jan Pedersen kæmpede en umulig kamp mod Aquila’en
(Foto: Gripping Media)

Alle i sporten er meget bevidste om, at motorsport kan være farligt. Det måtte Johannes Graversen sande, da han var kommet lidt i ubalance med sin FIAT. ”Arme og ben går jo som vejrmøller, når man skal have sådan et krabat tilbage på sporet, og der fik jeg ramt et eller andet i farten, så da jeg kom ind efter løbet var armen hævet og meget øm”, fortalte Johannes med armen bundet ind og monteret med ispose.

Årets sidste heat var med rullende start. Den sædvanlige duo med en grøn Aquila og en hvid Porsche lagde fra og indledte deres egen hæsblæsende jagt. De to nåede at distancere alle øvrige med mindst en omgang, og banerekorden fik endnu et nøk ned. Andreas Kjærgaard fik lagt Rene og Joakim Rasmussen bagsig, mens Bjarne Mortensen igen sikrede sig en sejr i divisionen. Chris Poulsen tog for tredje gang denne weekend den generelle ottendeplads med hurtig og stabil kørsel.

Claus Bjerglund havde ikke haft megen tid til at lege med sin nye Porsche, men viste konstant god og stabil kørsel. Christian Vejby fik langt om længe en weekend uden problemer eller skader og endte på en samlet førsteplads for weekenden.

Generelt Mesterskab 1. Jørgen Hansen 2. Claus Christensen 3. Martin Vedel Mortensen

  SS2 SS3 S P SP GT
1 Martin Vedel Mortensen Andreas Boström (S) Claus Christensen Jørgen Hansen
2 Anders Christensen Klas Høj Andreas Kjærgaard Christian Siepmann
3 Christian Vejby Tor Brynjelsen (N) Hans-Henrik Pedersen Chris Poulsen

Sæsonen går mod slutningen, men helt i overensstemmelse med traditionen er der et opsamlingsheat, når der holdes generalforsamling og gallafest. Den finder i år sted på Fjeldsted Skovkro den 27. oktober.

Special Saloon Car
Gripping Media

Læs mere om:
  • Anders Christensen
  • Andreas Kjærgaard
  • Chris Poulsen
  • Christian Siepmann
  • Christian Vejby
  • Claus Bjerglund
  • Claus Christensen
  • Jan Pedersen
  • Joakim Rasmussen
  • Johannes Graversen
  • Jørgen 'Gamle' Hansen
  • Per Søberg
  • Preben Jessen
  • Rene Rasmussen
  • Ring Djursland
  • 12/09/16 - Ring Djursland - Special Saloon
  •  
     
     
    Undgå billetkøen - Køb dine billetter her