Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Historisk Formel

Introduktion til historisk formel i Danmark

Historisk Formel 
06/02/20 

Her er en kort introduktion af den historiske formelklasse der køres i Danmark og en beskrivelse af bilerne der køres med i de fire divisioner.
 

Historisk formel i Danmark er for formelbiler bygget før 1990.

Klassen er åben for blandt andre Formel Ford 1600, Formel Ford 2000, Formel Opel Lotus, Formel 3 og Formel Vee.

De små biler ser måske ikke ud af meget, men det er rigtige racerbiler bygget til formålet og de leverer de hurtigste omgangstider i dansk historisk motorsport.

Da bilerne fra start kun er bygget til race, er de lette at gå til med god holdbarhed og lave driftsomkostninger til følge. Når først man har taget plasticskallen af, så er al mekanikken overskuelig og let tilgængelig.

Der er et godt kammeratskab i klassen og alle hjælper alle, for det er jo sjovere at køre om kap ude på banen, end at vinde over én som holder inde i pitten.

Der køres fire løb om året fordelt på de danske og sydsvenske baner som, Jyllandsringen, Ring Djursland, Padborg Park, Sturup Raceway og Ring Knutstorp.

Klassen er inddelt i fire divisioner og der er præmier til de første i hver division.

Division 1 er primært for Formel Vee.
Division 2 er primært for Formel Ford 1600.
Division 3 er primært for Formel Ford 2000 og Formel 3 u. 1600cc.
Division 4 er primært for Formel Opel Lotus og Formel 3 o. 2000cc.


Komplet divisions oversigt

 

Formel Vee

Formel Vee startede på opfordring fra WV forhandlere i de tidlige 1960’ere i USA, som en billig begynder klasse. Siden har den bredt sig til resten af verdenen, og er for eksempel rigtig stor i Sverige med mange deltagere.

Bilerne er oprindeligt baseret på en 1200cc motor, gearkassse og undervognskomponenter fra en type 1 folkevogn, monteret i en simpel rørgitterramme og med en glasfiberkarosse over.

Motoren må modificeres lidt med en anden knastaksel, portning af topstykket samt afbalancering, og den kan herved komme til at yde omkring 75 HK.

Aerodynamiske hjælpemidler er ikke tilladt, og der skal anvendes mønstrede dæk fra Dunlop lavet specielt til klassen. Senere er der kommet flere klasser af Formel Vee til, med f.eks. større motorer samt slick dæk og vinger.

Bilerne er meget simple og holdbare, hvilket er med til at skabe godt og tæt race til fornuftige penge. En Formel Vee kan typisk fås for under kr. 100.000,-


Formel Vee

 

Formel Ford 1600

Formel Ford 1600 har i mange år været rygraden i al formel race. Klassen startede i England i 1967 med første løb på Brands Hatch, og allerede året efter kørtes første løb på Jyllandsringen.

FF1600 skulle være en ny indgangsklasse, da de daværende Formel 3 biler var blevet for dyre som begynder klasse.

Bilen består at en rørgitterramme i stål, med en 1600cc Ford Kent motor fra en Cortina GT og en gearkasse med fire gear typisk fra Hewland, som er en modificeret VW gearkasse vendt på hovedet.

Motoren må ikke tunes og skal anvende de originale Ford komponenter, dog må den gerne afbalanceres, i dette trim yder den ca. 115 HK og med en minimumsvægt på kun 420kg, giver det nogle hurtige og yderst agile biler.

Aerodynamiske hjælpemidler er ikke tilladt, og dækkene skal være nogle specifikke mønstrede Dunlop Racing dæk, hvilket er med til at holde omkostningerne nede og gøre det hele mere jævnbyrdigt.

Klassen har været begyndelsen på rigtig mange Formel 1 køreres karriere, så som Ayrton Senna, Michael Schumacher, Nigel Mansell, David Coulthard, Mark Webber og ikke mindst for Jan Magnussen og Jason Watt, som begge har vundet det uofficielle verdensmesterskab på Brands Hatch.

FF1600 er en af de mest sejlivede klasser der findes, og der køres stadig race i mange lande rundt om i verden, med store felter i blandt andet Sverige, Tyskland samt ikke mindst i England.

Alt efter model, årgang, stand og des lige, så kan man købe en FF1600 for mellem kr. 75.000 – 130.000,- og mere endnu hvis det er en bil med historie.


Formel Ford 1600

 

Formel Ford 2000

Formel Ford 2000 startede i England i 1975 og kom til Danmark i 1978 hvor første løb blev kørt på Jyllandsringen.

FF2000 er en klasse imellem FF1600 og Formel 3, som stadig var for dyr for de fleste.

Bilen minder meget om en FF1600 med samme type chassis og gearkasse, nu bare med en 2,0 liters Ford Pinto motor fra en Ford Capri GT i stedet for Kent motoren, og så har den båse slicks- og regnvejrsdæk samt vinger for og bag.

Motoren skal anvende de originale Ford komponenter, og må kun ”blue printes” og afbalanceres, sådan yder den ca. 135 HK, og sammen med en minimums vægt på 440 kg, så giver det nogle rigtig fine omgangstider.

Der er lige som i FF1600 meget strenge regler for hvad man må, og ikke mindst hvad man ikke må gøre ved bilerne, og det er med til at gøre bilerne meget jævnbyrdige og holder udgifterne nede. Da det jo også er en historisk racerklasse, så skal bilerne i princippet være som da de forlod fabrikken, man må f.eks. ikke sætte en stor diffuser eller andre vinger på bilen.

Da klassen var på sit højeste op gennem 1980’erne, blev der kørt EM løb og klassen var flere gange opvarmning for Formel 1. Mange store danske navne har også kørt FF2000, så som Tom Kristensen, Jesper Villumsen, Jens Andersen samt Kris Nissen som vandt en afdeling af EM på Jyllandsringen i 1981, og året efter var Ayrton Senna så forbi Jyllandsringen og vandt EM løbet.

Der køres historisk race for FF2000 i flere lande ud over Danmark som England, Tyskland, Holland og USA.

Alt efter model, årgang, stand og des lige, så kan man få en køreklar FF2000 for mellem cirka kr. 100.000 – 180.000,-


Formel Ford 2000, Jyllandsringen maj 2018

 

Formel 3

Formel 3 startede allerede i 1950 med små Midget racere med 500cc motorcykelmotorer, i 1964 steg motorstørrelsen til 1000cc screamer motorer, da de tog over hvor formel Junior slap. I 1971 steg motorstørrelsen igen nu til 1600cc men med indsugningsbegrænser (restrictor), for igen at stige til 2000cc stadig med restrictor i 1974.

Formel 3 startede nok som en indstigningsklasse, men voksede hurtigt til et seriøst springbræt på vejen mod formel 1. De senere biler med 2,0 liters motorer er også noget mere komplekse, end de mere begynder orienterede klasser, med f.eks. kulfiber monocoque og elektroniskmotorstyring.

Motoren skal være baseret på en standard motorblok, men ellers er der fri tuning, dog begrænset af restrictoren som begrænser ydelsen til ca. 180 HK.

Her er der virkeligt tale om en rugeklasse for formel 1, og rigtig mange kørere har været her igennem. Michael Schumacher vandt det tyske mesterskab i 1990 og året efter var det Tom Kristensens som løb med titlen. I 1994 vandt Jan Magnussen suverænt det britiske mesterskab ved at vinde 14 ud af 18 løb, en bedrift som skaffede ham et sæde i formel 1 hos McLaren.


Formel 3, Monaco historisk Formel 3 løb

Jannik Sadolin


Læs mere om:
  • Historisk Formel – er det noget for dig?
  •