Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Button vinder kaotisk løb i Malaysia

Formel 1 
05/04/09 

Løbet afbrudt og halve point uddelt
I et kaotisk regnvejr hentede Jenson Button med en smule held sæsonens anden grand prix sejr, da han lå i spidsen for løbet, da det blev flaget af på grund af voldsom regn.
 

At der var held med i Buttons sejr skal ikke forståes negativt. Uanset hvem der havde vundet dette kaotiske løb, havde det være med held som en væsentlig faktor.


Jenson Button vinder kaotisk løb i Malaysia.
(Foto: Bridgestone Motorsport)

Det startede ellers ganske normalt, men med truende skyer i horisonten. Alle mente at regnen ville komme - og det gjorde den også. Og fra da af startede et pitstop helvede, hvor man skulle være en officiel FIA computer for helt at holde styr på hvem der lå hvor.

Tingene blev besværliggjort af at regnen først kom stille - og det ganske uhøfligt da mange kørere havde fået monteret monsun-regndæk på bilen. Og de fleste af disse måtte så skifte til intermediates, men det holdt ikke længe, for så kom monsunen og alle måtte skifte dæk igen.

I sådan et show er der jo selvfølgelig vindere og tabere Jenson Button var heldig og vandt løbet. Timo Glock satsede mest rigtig og vandt mange placeringer og var uheldig med kun at slutte løbet på 3. pladsen. Da alle andre skiftede til monsundæk i første runde, skiftede han til intermediates, og sparede derfor et skifte.

Nick Heidfeld på 2. pladsen var også en heldig mand - han startede med en tung bil og havde end ikke haft sit første regulære stop da regnen kom. Han kom derfor igennem løbet med kun et pitstop og det hjalp ham betragteligt.

Da løbet oprindeligt blev stopppet lå Glock foran Heidfeld, men da man ved afbrydelser går en omgang tilbage, så endte Heidfeld foran Glock.

Den store taber blev Kimi Raikkonen der af teamet fik smækket monsun dæk på, allerede inden den første regn kom - og den lod altså vente lidt på sig. Det virkede dristigt, men når man efterrationaliserer var det i virkeligheden grænsende til det ubegavede. Da vandet endelig kom var Raikkonen sejlet agterud og dækkene ødelagt.

Jarno Trulli tog 4. pladsen og leverede endnu engang en fin præstation. Han kom godt fra start i løbet og lå længe som nr. 2 bag Nico Rosberg, der havde lavet en helt fantastisk start. Men Rosberg fik ikke meget ud af regnvejret og endte på en beskeden 8. plads.

Rubens Barrichello blev nr. 5 foran Mark Webber, der ellers nok kunne have ønsket sig mere af dagen, specielt hans hastighed taget i betragtning. I den første del af regnvejret leverede han flere gode overhalinger og virkede som om han var i sit rette element. Hamilton blev nr. 7 hvilket stort set var det optimale han kunne få ud af dagen.

Da der ikke var kørt over 75% af løbet, er der kun blevet tildelt halvdelen af de point man normalt ville få. Det vil sige at Button har fået 5 point for sin sejr og så fremdeles. Et system der ikke har været nødvendig at anvende sin Australien 1991, hvor løbet blev flaget af efter 14 omgange. Tidligere er det blevet brugt i Monaco 1984 og to gange i 1975 - så det er ikke noget der ofte forekommer. Men en ganske rimelig regel der afspejler de lidt tilfældige omstændigheder der ofte er i spil, når et løb bliver stoppet så meget før tid.

Button fører nu VM med 15 point foran Barrichello med 10. Lewis Hamilton har 1,5 point, mens de to Ferrari kørere stadig har et rundt nul på kontoen. Så outsiderne er ved at trække fra favoritterne.

Resultatet af Malaysias Grand Prix

Pl # Navn Team Omg Pnt. Tid
1 22 Jenson Button Brawn GP 31 5 55:30,622
2 6 Nick Heidfeld BMW Sauber 31 4 + 0:22,722
3 10 Timo Glock Toyota 31 3 + 0:23,513
4 9 Jarno Trulli Toyota 31 2.5 + 0:46,173
5 23 Rubens Barrichello Brawn GP 31 2 + 0:47,360
6 14 Mark Webber Red Bull 31 1.5 + 0:52,333
7 1 Lewis Hamilton McLaren 31 1 + 1:00,337
8 16 Nico Rosberg Williams 31 0.5 + 1:11,576
9 3 Felipe Massa Ferrari 31 + 1:16,932
10 11 Sebastien Bourdais Toro Rosso 31 + 1:42,164
11 7 Fernando Alonso Renault 31 + 1:49,422
12 17 Kazuki Nakajima Williams 31 + 1:56,130
13 8 Nelsinho Piquet Renault 31 + 1:56,713
14 4 Kimi Räikkönen Ferrari 31 + 2:22,841
15 15 Sebastian Vettel Red Bull 30 - 1 omg.
16 12 Sébastien Buemi Toro Rosso 30 - 1 omg.
17 20 Adrian Sutil Force India 30 - 1 omg.
18 21 Giancarlo Fisichella Force India 29 - 2 omg.
5 Robert Kubica BMW Sauber 1 -30 omg.
2 Heikki Kovalainen McLaren 0 -31 omg.

Martin Møller-Thomsen

Læs mere om:
  • Jenson Button
  • Nick Heidfeld
  • Timo Glock
  • BMW Sauber F1 Team
  • Brawn GP
  • Panasonic Toyota Racing
  • Sepang
  • 09/04/05 - Sepang - Formel 1 - FIA F1
  •  



    Er din virksomhed klar til robotter?