Info til Daytona turen 2011

'49th Rolex 24 at Daytona' starten på Grand Am sæsonen 2011

Daytona turen 2011 er centreret omkring '49th Rolex 24 at Daytona' løbet der køres i dagene den 27. til 30. januar 2011 på Daytona International Speedway, der er beliggende på Florida's østkyst. Men udover 24-timers løbet, er der også mulighed for at opleve lokalområdet, hvis man er interesseret i det, så det er en tur for hele familien.


Jan Magnussen var blandt deltagerne i Grand Am serien i 2010, og vi håber på at se ham igen i 2011.
(Foto: Jan Kaiser)
24-timers løbet er første afdeling i det amerikanske Grand-Am mesterskab,
et mesterskab som mange danske kører har deltaget i, senest Jan Magnussen, Kasper Andersen og Ronnie Bremer der alle kørte med i dele af 2009 sæsonen, og mon ikke vi kan regne med at se danske kørere i klassen igen i år.

'The 49th Rolex 24 at Daytona' løbet køres på 2/3 af ovalbanen, samt på en 'road course' på ovalbanens inderkreds, hvor der også er pit-, camping- og partyområde.

Daytona International SpeedwayBanen der blev indviet i 1959 er 3,560 mile lang, cirka 5,8 kilometer, og har 12 sving - blandt dem de to store oplagte sving på selve ovalbanen, de har en hældning på 31° der hvor de er stejlest, selv midt på langsiden når banen ikke at blive helt vandret, her er hældningen 18° ved start/mål stregen!
Så det er en bane med både meget hurtige sektioner, og med snævre langsomme sektioner, der sætter kørerne på hårdt arbejde i de 24 timer som løbet strækker sig over.

Udover de rent fysiske påvirkninger, og naturligvis udfordringen i selve løbet, står kørerne med endnu en ukendt faktor på hånden. For 2011 udgaven af 24-timers løbet bliver det første løb der køres på banen efter at den har fået helt ny belægning.
Der bliver dog en to dages test - 'Roar before the Rolex 24' - i dagene den 7. til 9. januar 2011, hvor kørerne får mulighed for at afprøve den nye belægning, samt køre noget gummi i banen, så der kan komme lidt greb i den nye asfalt.

På de raceledige dage, vil der blive planlagt udflugter i området for dem der er interesseret i det, og da det endelige rejseprogram endnu ikke er fastlagt, er vi meget modtagelige for relevante input via e-mail adressen: rejser@Motorsporten.dk.

2011 turens varighed bliver på 8 dage.

Flyrejsen er arrangeret med et enkelt flyskift i Europa, og derefter direkte videre til Orlando i Florida.
Det skulle sikre os følgende fordele:
- vi tjekker bagagen ind hele vejen allerede ved afrejsen.
- der er god tid til flyskiftet.
- vi skal først igennem imigrationskontrollen ved sidste stop i Orlando.
Kort sagt - mindre stress og vi skal ikke have fat i bagagen undervejs.


Der er allerede nu åbent for tilmeldinger til 2011 turen.
Kontakt: Flemming Nymark.

Daytona International Speedway

De sidste nye opdateringer omkring turen:

  • 25. oktober 2010:
    Turen vil blive gennemført med maksimalt 11 eller 22 personer, så en hurtig tilmelding er nok en god ide, hvis du vil sikre dig en plads på denne kombinerede racer-, ferie- og oplevelselstur over til Florida mens det er vinterkoldt her i Danmark.
    Tilmeld dig turen hos Flemming Nymark.

  • 21. november 2010:
    Det er netop blevet bekræftet at Allan Simonsen skal deltage i 24-timers løbet på Daytona i Ferrari 430 GT fra Aten Motorsports, han skal dele Ferrari raceren med Robert Bell og Dominik Farnbacher.
    Det forlyder på nuværende tidspunkt, at der kommer mindst to danske kørere mere i startopstillingen!
Sidste tilmeldingsfrist er den 10. december 2010 via e-mail adressen:
rejser@Motorsporten.dk



Læs alt om optakten til 24-timers løbet på Daytona International Speedway her.


Med ønsket om en god rejse, de bedste hilsner

Flemming Nymark og Arne Nielsen

Praktiske oplysninger:

Turen er arrangeret af "Nymark & Nielsen - rejser for de få!"
- i samarbejde med De Graa Busser (medlem af rejsegarantifonden nr. 1399)




Uforpligtende rejseplan og prisliste pr. den 25. oktober 2010

Udrejse Hjemrejse Pris Tillæg for:
Enkeltværelse
25. januar 1. februar 8.998, - kr. 1.500,- kr.




Turen inkluderer følgende:

1 x flybillet København - Orlando og retur inkl. skatter.
Overnatninger i delt dobbeltværelse på 3 stjernet hotel.
1 x billet til banen, gældende fra onsdag til søndag.
Transport i minibus til og fra lufthavnen, samt til og fra banen inkl. parkering ved/på banen.
Alle skatter og afgifter, samt gebyr til rejsegarantifonden.

Al forplejning på turen, samt indgangsbilletter på evt. udflugter, er for egen regning.

HUSK GYLDIGT PAS

BEMÆRK: Hverken det gule eller det blå sygesikringskort dækker i Amerika!
Tjek derfor om I er rejseforsikret f.eks. ved jeres indbo- , ulykkes- eller egen rejseforsikring, ellers tegn en speciel rejseforsikring for turen.

Husk at dit pas skal være gyldig i mindst 6 måneder efter hjemkomsten fra turen!
Samt at du skal forhåndsregistrere dig elektronisk for at blive godkendt til indrejse i USA.
Længere nede på denne side kan du finde linket til siden du skal registrere dig på, samt yderligere oplysninger, hvis der er noget du bliver i tvivl om.

Tidszonen for Florida er minus 6 timer i forhold til dansk tid.

I følge Accuweather ligger temperaturene ved Daytona Beach i januar måned omkring 20° celsius.

I USA er der kun 110 volt i stikkontakterne, og der skal bruges mellemstik for at benytte danske el-apparater!

De fleste 'tri-band' mobiltelefoner vil fungere i USA - men forbered dig på at prisen for at ringe hjem til Danmark er MEGET høj!
Tjek disse god råd omkring brug af mobiltelefoner i udlandet.

Foreløbig rejseplan - dag for dag
(Ændringer i de opgivne datoer og tider kan forekomme)



Dag 1
Tirsdag den 25. januar 2011:

Udrejse


Rejseplan:

Afrejse fra: Kastrup Lufthavn Fly nr.: LH 825 kl. 10:10
HUSK: Check-in senest 08:00!

Ankomst til: Frankfurt kl. 11:50 Flyvetid: 1 time 40 minutter

Afgang fra: Frankfurt Fly nr.: LH 464 kl. 14:10
Ankomst til: Orlando/Florida kl. 18:20 Flyvetid: 10 timer og 10 minutter

(Bemærk - alle tider er lokale tider.)




Efter at have passeret imigrationskontrollen, samt hentet vores bagage, samler vi minibussen/-busserne op, og kører til vores hotel.

Daytona Beach Oceanside Inn
1909 South Atlantic Avenue, Daytona Beach Shores, FL 32118.
Tef. nr.: (386) 255-4492

Daytona Beach Oceanside Inn Daytona Beach Oceanside Inn Daytona Beach Oceanside Inn Daytona Beach Oceanside Inn

Fra vores hotel er der ikke langt Main Street og den berømte Daytona Beach Pier og Boardwalk - Webcam.


Dag 2
Onsdag den 26. januar 2011:

Afslapning ovenpå flyveturen.
Eventuelt kører vi en lille 'turisttur' i området med vores minibus/minibusser.
(Har du nogle spændende turforslag, så send dem til: rejser@Motorsporten.dk)


Dag 3
Torsdag den 27. januar 2011:

Deltagerne i 24-timers løbet kører i dag først to frie træning, derefter deres kvalifikation og slutter af med nattræningen.


Dag 4
Fredag den 28. januar 2011::

Der køres i dag to frie træninger for deltagerne i 24-timers løbet, og derudover køres der løb i supportserien Continental Tire Challenge.


Dag 5
Lørdag den 29. januar 2011:

Klokken 15:30 starter 24- timers løbet - 49th Rolex 24 at Daytona.
Klokken 22:00 er der festfyrværkeri over søen - Lake Lloyd - der ligger midt inde på banen.


Dag 6
Søndag den 30. januar 2011:

24-timers løbet slutter 15:30, hvorefter er er præmie overrækkelse.


Dag 7
Mandag den 31. januar 2011:





Dag 8
Tirsdag den 1. februar 2011:

Hjemrejse:

Efter at vi er tjekket ud fra hotellet, kører vi ned til Orlando, hvor dagen er sat af til 'powershopping', ligesom der bliver tid til en spadseretur i centrum, inden vi sidst på dagen sætter kursen mod lufthavnen.


Rejseplan:

Afgang fra: Orlando Fly nr.: LH 465 kl. 21:05


Dag 9
Onsdag den 2. februar 2011:

Danmark


Rejseplan:

Ankomst til: Frankfurt Fly nr.: LH 465 kl. 11:35 Flyvetid: X timer

Afrejse mod: Kastrup Lufthavn Fly nr.: LH 828 kl. 14:05

(Bemærk - alle tider er lokale tider.)






Afstande og køretider:

Orlando Lufthavn - Daytona Beach
75 miles = ca. 120 km.
Beregnet køretid = ca. 1 time og 20 minutter.


Gode links


Bemærk

Denne side vil løbende blive opdateret med informationer og rejsetips - helt frem til dagen før vi tager afsted. Der vil her kunne være afvigelser fra den oprindelige rejseplan, så vær venligst opmærksom på dette, og kontakt os straks hvis dette giver dig nogle problemer.

Forespørgsler, rettelser, tilføjelser og ikke mindst turforslag bedes sendt til Flemming Nymark eller Arne Nielsen på denne mailadresse: rejser@Motorsporten.dk

Der er indtil nu indkommet disse forslag:

  • Kennedy Space Center


Som yderligere inspiration kan du her se de tidligere turbeskrivelser:
Sebring 2008 turen
Sebring 2009 turen
Sebring 2010 turen
Daytona 2010 turen



Klik her og se flere spændende rejser arrangeret af Motorsporten.dk

Nyttig viden inden turen går til Amerika

Nye visumregler for indrejse i USA:

Pas og visumregler for indrejse i USA

Skal du som dansk statsborger, på ferie- eller forretningsrejse i USA, kan du som udgangspunkt frit rejse ind i USA uden visum - blot du har et gyldigt pas - og kun bliver i landet i op til 90 dage.
Indrejsen sker som følge af det såkaldte ”Visa Waiver Programme”.

Der er dog visse betingelser der skal være opfyldt:

  • Du skal være i besiddelse af et gyldigt maskinlæsbart pas, som skal være gyldigt i 6 måneder efter hjemkomsten, – gælder også for børn!
  • Du skal være i besiddelse af en bekræftet returbillet eller en bekræftet billet for vidererejse til en destination uden for USA.
  • Du må maksimalt opholde dig i USA i 90 dage.
  • Du SKAL – med indrejse i USA efter den 12. januar 2009 – forhåndsregistrere dig elektronisk for derved at blive godkendt til indrejse i USA.
    Dette gør du lettest via dette link: https://esta.cbp.dhs.gov.

    Forhåndsregistreringen giver ingen garanti for indrejsetilladelse i USA, men tjener kun som en tilladelse til at flyve til USA.
  • Du SKAL også registrere via ovenstående link, hvis du kun rejser via USA i transit.

OBS:
Du skal ikke blive nervøs over en lang "pop-up advarsel". Klik Ok og du kommer ind på siden. Formularen er indledningsvis på engelsk - Tryk på linket Dansk for at få den vist siden på dansk.
Den består af fire trin, som du kommer ind på ved at klikke på "Anvend/Apply" eller "Opdater eller kontroller status/Update or Check Status" nederst i det grønne felt.
Herefter skal du svare "Ja/Yes eller Nej/No" til teksten, der fortæller hvad dine informationer bliver brugt til. 
Svarer du Ja/Yes kommer du til første trin.

Du skal kun søge om det udvidede visum:

  • Hvis du skal arbejde eller studere i USA.
  • Hvis du ikke er i besiddelse af en ren straffeattest.
  • Hvis du ikke er dansk statsborger.
  • Hvis du tidligere er blevet nægtet visum til USA.
  • Hvis du tidligere har ”glemt” at forlade USA inden udløbet af den 90 dages visumfri periode.
  • Hvis du vil opholde dig i USA mere end 90 dage.

Yderligere oplysninger:

Brug dette link til at få svar på alle dine spørgsmål vedrørende ESTA registreringen eller tag kontakt til ambassaden, hvis du ønsker yderligere oplysninger om pas- og visumreglerne generelt, så kontakt:

Embassy of the United States of America
Dag Hammerskjölds Alle 24
2100 København Ø
Tlf. 3341 7100 - hverdage 14.00 – 16.00
www.denmark.usembassy.gov


Bagage information:

Bagage over Atlanten:
Der må gratis medtages 1 kuffert på max. 23 kg. samt 1 stk. håndbagage (55 x 40 x 20 cm max. 8 kg.), se yderligere info hos Lufthansa: Kufferter - Håndbagage - Almene bagage-regler

Generelle bestemmelser vedrørende håndbagage

Skærpede EU regler vedrørende håndbagage og flydende væsker: Det er kun tilladt at medbringe væsker i beholdere på maksimalt 100 ml. Medbringes flere beholdere, må der max medbringes, hvad der kan være i en gennemsigtig plastpose med et rumfang på 1 liter, eller sammenlagt 500 ml.

OBS:
Posen med flydende væsker skal køres igennem sikkerheds-kontrollen separat.

Med væsker menes i denne forbindelse alle flydende og delvist flydende stoffer, som f.eks. vand, flydende sæbe, shampoo, tandpasta, deodorant, cremer, aerosoler mv. De omtalte plastposer skal være gennemsigtige, kunne lukkes og have et maksimalt rumindhold på en liter.

Væsker og væskeformige stoffer, der gerne må medbringes i håndbagagen i større mængder end 100 milliliter:
Medicin og/eller væske der indgår i diæt og lignende.
Du må kun medbringe medicin i håndbagagen, i de mængder du skal bruge under rejsen. Du skal kunne sandsynliggøre behovet og medicinens ægthed overfor sikkerhedspersonalet.

Varer der købes i lufthavnene efter sikkerhedskontrollen
Varerne skal dog opbevares i en forseglet pose, der ikke må åbnes før slutdestinationen.

Du kan læse mere om disse skærpede sikkerhedsregler og procedurer på Københavns Lufthavns hjemmeside - Spørgsmål og svar omkring sikkerhedskontrol www.cph.dk