Efter at det var Burns og Reid der overnattede på første pladsen, så var det Gronholm og Rautiainen der lagde ud med at være hurtigst i dag.
SS8 - Bosenberg 1 - 17,020 km.:
Med et forspring på 3,9 sekunder var det Peugeot mandskabet Gronholm og Rautiainen der var hurtigst på dagens først specialprøve, de blev fulgt af de to Ford mandskaber Duval og Prevot samt Martin og Park i nævnte rækkefølge.
Top 10 på SS8:
|
Plac. | Kørere | Mærke | Tid |
|
1 | Gronholm / Rautiainen | Peugeot | 9:16,8 |
2 | Duval / Prevot | Ford | + 03,9 |
3 | Martin / Park | Ford | + 06,2 |
|
4 | Kresta / Tomanek | Peugeot | + 07,6 |
5 | Burns / Reid | Peugeot | + 08,7 |
6 | Solberg / Mills | Subaru | + 09,5 |
|
7 | Panizzi / Panizzi | Peugeot | + 11,6 |
8 | Loix / Smeets | Hyundai | + 13,6 |
- | Loeb / Elena | Citroën | + 13,6 |
|
10 | Sainz / Marti | Citroën | + 14,3 |
|
SS9 - Peterberg 1 - 10,550 km.:
Med fire forskellige bilmærker på de første fire pladser på dagens anden specialprøve, kan resultatet næsten ikke blive mere blandet. Det var Ford foran Citroën, Peugeot og Subaru.
Top 10 på SS9:
|
Plac. | Kørere | Mærke | Tid |
|
1 | Martin / Park | Ford | 6:09,5 |
2 | Loeb / Elena | Citroën | + 03,1 |
3 | Gronholm / Rautiainen | Peugeot | + 03,2 |
|
4 | Solberg / Mills | Subaru | + 05,1 |
5 | McRae / Ringer | Citroën | + 06,1 |
6 | Robert / Bedon | Peugeot | + 06,8 |
|
7 | Burns / Reid | Peugeot | + 07,1 |
8 | Duval / Prevot | Ford | + 07,3 |
9 | Loix / Smeets | Hyundai | + 09,8 |
|
10 | Schwarz / Heimer | Hyundai | + 11,5 |
|
Efter dagens to første prøver, altså ni i alt, så er stillingen den at Gronholm og Rautiainen har bragt sig i front, de er 3,2 sekund hurtigere end mærkekollegaerne fra Peugeot teamet Burns og Reid.
På tredje og fjerde pladsen kommer to Citroën mandskaber, med Loeb og Elena foran McRae og Ringer.
Efter specialprøve 9 er det Gronholm og Rautiainen i deres Peugeot der fører feltet an. (Foto: Peugeot)
Top 10 efter ni specialprøver:
|
Plac. | Kørere | Mærke | Tid |
|
1 | Gromholm / Rautiainen | Peugeot | 1:24:24,0 |
2 | Burns / Reid | Peugeot | + 00:03,2 |
3 | Loeb / Elena | Citroën | + 00:14,4 |
|
4 | McRae / Ringer | Citroën | + 00:48,2 |
5 | Duval / Prevot | Ford | + 00:48,5 |
6 | Panizzi / Panizzi | Peugeot | + 00:56,4 |
|
7 | Robert / Bedon | Peugeot | + 01:07,7 |
- | Sainz / Marti | Citroën | + 01:07,7 |
9 | Solberg / Mills | Subaru | + 01:16,9 |
|
10 | Martin / Park | Ford | + 01:21,2 |
|
SS10 - Erzweiler 1 - 19,980 km.:
Specialprøve ti gav en sejr til Ford kørerne Martin og Park, på de to næste pladser kom Citroën mandskaber med McRae og Ringer foran Loeb og Elena.
Top 10 på SS10:
|
Plac. | Kørere | Mærke | Tid |
|
1 | Martin / Park | Ford | 11:45,6 |
2 | McRae / Ringer | Citroën | +0:02,7 |
3 | Loeb / Elena | Citroën | +0:03,8 |
|
4 | Gronholm / Rautiainen | Peugeot | +0:08,6 |
5 | Burns / Reid | Peugeot | +0:10,4 |
6 | Sainz / Marti | Citroën | +0:11,1 |
|
7 | Duval / Prevot | Ford | +0:14,8 |
8 | Panizzi / Panizzi | Peugeot | +0:16,0 |
9 | Gardemeister / Lukander | Skoda | +0:19,4 |
|
10 | Solberg / Mills | Subaru | +0:19,8 |
|
SS11 - Panzerplatte West 1 - 34,020 mk.:
11. specialprøve skulle vise sig at være der hvor de første større problemer opstod, og disse startede med at Bugalski måtte udgå med en afbrændt turbo.
Ander som fik problemer på denne specialprøve, men som kunne fuldføre var:
- Gardemiester med problemer med hjulophængene, hvilket kostede ham over 10 minutter.
- Schwarz der fik problemer med sin gearkasse.
Og som 'kronen på værket' begyndte det at regne mend kørerne var ude på prøven på slicks, hvilket betød at flere kørere var en tur af banen.
Specialprøven blev vundet af Ford kørerne Martin og Park, med et noget overraskende Peugeot mandskab på anden pladsen bestående af Kresta og Tomanek. På tredje pladsen kom Citroën kørerne McRae og Ringer.
Markko Martin var flyvende på SS11, hvor han kom i mål 16 sekunder foran nummer to. (Foto: Peugeot)
Gårsdagen 'vindere' Burns og Reid kørte deres Peugeot racer ind på 11. pladsen, og tabte meget tid i forhold til de førende.
Top 10 på SS11:
|
Plac. | Kørere | Mærke | Tid |
|
1 | Martin / Park | Ford | 19:31,9 |
2 | Kresta / Tomanek | Peugeot | +0:16,0 |
3 | McRae / Ringer | Citroën | +0:22,3 |
|
4 | Gronholm / Rautiainen | Peugeot | +0:24,9 |
- | Loeb / Elena | Citroën | +0:24,9 |
6 | Sainz / Marti | Cirtoën | +0:25,4 |
|
7 | Loix / Smeets | Hyundai | +0:26,8 |
- | Duval / Prevot | Ford | +0:26,8 |
9 | Schwarz / Hiemer | Hyundai | +0:34,2 |
|
10 | Robert / Bedon | Peugeot | +0:38,1 |
|
Efter at der nu er kørt elleve specialprøver her i ADAC Rallye Deutschland 2003, så er stillingen den at Peugeot kørerne Gronholm og Rautiainen har udbygget deres forspring til 9,6 sekunder, det var ellers på 3,2 sekunder efter niende specialprøve.
Anden pladsen er overtaget af Citroën kørerne Loeb og Elena, hvorimod Peugeot makker parret Burns og Reid er rykket ned på tredje pladsen 28,2 sekunder efter de førende.
Top 10 efter SS11:
|
Plac. | Kørere | Mærke | Tid |
|
1 | Gronholm / Rautiainen | Peugeot | 1:56:15,0 |
2 | Loeb / elena | Citroën | + 00:09,6 |
3 | Burns / Reid | Peugeot | + 00:28,2 |
|
4 | McRae / Ringer | Citroën | + 00:39,7 |
5 | Martin / Park | Ford | + 00:47,7 |
6 | Duval / Prevot | Ford | + 00:56,6 |
|
7 | Sainz / Marti | Citroën | + 01:10,7 |
8 | Panizzi / Panizzi | Peugeot | + 01:32,1 |
9 | Robert / Bedon | Peugeot | + 01:36,3 |
|
10 | Solberg / Mills | Subaru | + 02:05,2 |
|
SS12 - Erzweiler 2 - 19,9 km.
Sebastien Loeb kørte Citroen til en sejr på SS12 og lægger dermed et større og større pres på Peugeot. Således er afstanden nu nede på godt seks sekunder fra Gronholm til Loeb.
På prøven fik Carlos Sainz endvidere en straf på 10 sekunder for at have tyvstartet. Han ligger dog fortsat solidt og sikkert på den samlede 7. plads.
Top 10 på SS12
|
Plac. | Kører | Bil | Tid |
|
1. | Loeb / Elena | Citroen Xsara | 11m40,6s |
2. | Martin / Park | Ford Focus | + 2,1s |
3. | Gronholm / Rautianien | Peugeot 206 | + 3,2s |
|
4. | McRae / Ringer | Citroen Xsara | + 4,7s |
5. | Duval / Prevot | Ford Focus | + 9,5s |
6. | Sainz / Marti | Citroen Xsara | + 13,3s |
|
7. | Burns / Reid | Peugeot 206 | + 14,4s |
8. | Solberg / Mills | Subaru Impreza | + 14,4s |
9. | Robert / Bedon | Peugeot 206 | + 14,7s |
|
10. | Kresta / Tomanek | Peugeot 206 | + 17,5s |
|
SS13 - Panzerplatte West 2 - 34,0 km.
Markko Martin er stadig godt med, selvom han har et godt stykke op til de førende. Den estiske kører var hurtigst på de 34 km. samtidig med at Sebastien Loeb overtog føringen. Således fører franskmanden i Citroen med sølle 1,6 sekunder ned til det forsvarende verdensmester.
Samtidig har Markko Martin igen fået kontakt med podieplaceringerne, og er kun få sekunder fra at vippe Richard Burns af pinden - Burns der er faldet igennem, efter at Gronholm har trykket på speederen. Ganske som vi har set det tidligere!
Samtidig blev prøven også endestationen for Toni Gardemeister i den nye Skoda Fabia. Den finske kører måtte stoppe da ophænget ikke ville mere. Under alle omstændigheder har den nye Fabia klaret sig pænt og det lover godt for Skodas engagement i WRC. Teamet kom da også til Tyskland alene med hensigt på at få prøvet den nye racer, så derfor kan de næppe være helt skuffede. Det ville dog nok have været sjovere at få bilen hele vejen til mål.
Top 10 på SS13
|
Plac. | Kører | Bil | Tid |
|
1. | Martin / Park | Ford Focus | 19m01,6s |
2. | Loeb / Elena | Citroen Xsara | + 0,2s |
3. | McRae / Ringer | Citroen Xsara | + 4,5s |
|
4. | Burns / Reid | Peugeot 206 | + 5,5s |
5. | Gronholm / Rautianien | Peugeot 206 | + 8,2s |
6. | Sainz / Marti | Citroen Xsara | + 13,3s |
|
7. | Solberg / Mills | Subaru Impreza | + 21,2s |
8. | Panizzi / Panizzi | Peugeot 206 | + 25,3s |
9. | Kresta / Tomanek | Peugeot 206 | + 26,1s |
|
10. | Hirvonen / Lehtinen | Ford Focus | + 27,5s |
|
Stillingen efter de første tretten specialprøver
|
Plac. | Kører | Bil | Tid |
|
1. | Loeb / Elena | Citroen Xsara | 2t27m07,0s |
2. | Gronholm / Rautianien | Peugeot 206 | + 1,6s |
3. | Burns / Reid | Peugeot 206 | + 38,3s |
|
4. | McRae / Ringer | Citroen Xsara | + 39,1s |
5. | Martin / Park | Ford Focus | + 40,0s |
6. | Duval / Prevot | Ford Focus | + 1m29,5s |
|
7. | Sainz / Marti | Citroen Xsara | + 1m37,5s |
8. | Panizzi / Panizzi | Peugeot 206 | + 2m08,7s |
9. | Robert / Bedon | Peugeot 206 | + 2m10,2s |
|
10. | Solberg / Mills | Subaru Impreza | + 2m31,0s |
|
SS14 - Peterberg 2 - 10,6 km.
På den forholdsvis korte SS14 hentede Marcus Gronholm et par tiendedele ind på Sebastien Loeb, men det er stadig franskmanden der er i front.
Samtidig var Hyundai også rigtig godt med på prøven og havde deres to Accent-racere med blandt de ti første.
Top 10 på SS14
|
Plac. | Kører | Bil | Tid |
|
1. | Gronholm / Rautianien | Peugeot 206 | 6m25,4s |
2. | Loeb / Elena | Citroen Xsara | + 0,3s |
3. | Panizzi / Panizzi | Peugeot 206 | + 0,8s |
|
4. | McRae / Ringer | Citroen Xsara | + 2,0s |
5. | Loix / Smeets | Hyundai Accent | + 3,6s |
6. | Solberg / Mills | Subaru Impreza | + 5,4s |
|
7. | Martin / Park | Ford Focus | + 5,9s |
8. | Burns / Reid | Peugeot 206 | + 6,3s |
9. | Schwarz / Hiemer | Hyundai Accent | + 7,7s |
|
10. | Sainz / Marti | Citroen Xsara | + 8,5s |
|
Sebastien Loeb fører nu det tyske rally - men det kan hurtigt vende! (Foto: Citroen)
SS15 - Rosenberg 2 - 17,0 km.
Ford-duoen med Markko Martin og Francois Duval kørte sig helt i front på den 15. prøve. Resultatet kom da også til at betyde en hel del ændringer i den samlede stilling. Marcus Gronholm satte en del tid til i forhold til Sebastien Loeb, og er nu 7 sekunder efter - men er stadig inden for rækkevidde!
Med sejren på denne prøve kom Markko Martin endvidere op på 3. pladsen, mens Burns er gledet ned som nummer 5. Francois Duval er også hoppet frem på en 6. plads. Alt kan stadig ske i rallyet.
Top 10 på SS15
|
Plac. | Kører | Bil | Tid |
|
1. | Martin / Park | Ford Focus | 8m56,5s |
2. | Duval / Prevot | Ford Focus | + 3,5s |
3. | Loeb / Elena | Citroen Xsara | + 8,6s |
|
4. | Kresta / Tomanek | Peugeot 206 | + 11,5s |
5. | Robert / Bedon | Peugeot 206 | + 13,5s |
6. | Gronholm / Rautianien | Peugeot 206 | + 14,6s |
|
7. | McRae / Ringer | Citroen Xsara | + 15,7s |
8. | Panizzi / Panizzi | Peugeot 206 | + 16,5s |
9. | Sainz / Marti | Citroen Xsara | + 18,1s |
|
10. | Solberg / Mills | Subaru Impreza | + 19,4s |
|
Der mangler således en Super Special der runder dagen af, så meget tyder på at det bliver Sebastien Loeb der har føringen med ind til finaledagen i morgen.
SS16 - Super Special St. Wendel - 6,2 km.
Der var stadig sekunder at køre om, og i den tætte kamp for at vinde dette års tyske WRC rally hentede Marcus Gronholm et par sekunder ind på Sebastien Loeb - men ikke nok til at overtage føringen.
Det var dog en anden Peugeot 206, den privatindsatt med Kresta bag rattet der kørte på den hurtigste tid foran de to Hyundai-racere, der ofte er rigtig hurtige på super specialprøverne.
Top 10 på SS16
|
Plac. | Kører | Bil | Tid |
|
1. | Kresta / Tomanek | Peugeot 206 | 3m38,0s |
2. | Schwarz / Hiemer | Hyundai Accent | + 1,2s |
3. | Loix / Smeets | Hyundai Accent | + 1,8s |
|
4. | Solberg / Mills | Subaru Impreza | + 2,3s |
5. | McRae / Ringer | Citroen Xsara | + 2,4s |
6. | Martin / Park | Citroen Xsara | + 2,8s |
|
7. | Gronholm / Rautianien | Peugeot 206 | + 3,2s |
8. | Burns / Reid | Peugeot 206 | + 3,9s |
9. | Sainz / Marti | Citroen Xsara | + 4,4s |
|
10. | Loeb / Elena | Citroen Xsara | + 5,0s |
|
Dermed kommer stillingen til at se ud som følger - Sebestien Loeb i spidsen foran Marcus Gronholm. Der er lagt op til en gyser-afslutning i morgen. Henover dagen har Markko Martin dog været stærkt kørende, og havde det ikke været for problemerne i går, så var den estiske kører nok i front. Han får dog meget svært ved at hente ind - men som altid i motorsport kan alt ske!
Stillingen i top 10 efter lørdagens kørsel
|
Plac. | Kører | Bil | Tid |
|
1. | Loeb / Elena | Citroen Xsara | 2t46m20,8s |
2. | Gronholm / Rautianien | Peugeot 206 | + 5,5s |
3. | Martin / Park | Ford Focus | + 34,8s |
|
4. | McRae / Ringer | Citroen Xsara | + 45,3s |
5. | Burns / Reid | Peugeot 206 | + 48,8s |
6. | Sainz / Marti | Citroen Xsara | + 1m54,6s |
|
7. | Duval / Prevot | Ford Focus | + 1m59,4s |
8. | Panizzi / Panizzi | Peugeot 206 | + 2m19,2s |
9. | Robert / Bedon | Peugeot 206 | + 2m51,4s |
|
10. | Solberg / Mills | Subaru Impreza | + 2m54,2s |
|
Læs også: 25.07.2003 - ADAC Rallye Deutschland - fredag Læs mere om: 27/07/03 - Tyskland - WRC |