Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Bil nyt

Mere karakter, flere kræfter: Den første fuldt elektriske Porsche Macan GTS

Bil nyt 
21/10/25 

Nu fås også den fuldt elektriske Macan med den historiske GTS-betegnelse, som garanterer et ekstra højt niveau af dynamik, flere kræfter og en sportslig designpakke.
 


(Foto: Porsche AG)

GTS. Disse tre bogstaver har siden racerbilen Porsche 904 Carrera GTS fra 1963 været forbundet med ekstraordinær dynamik og sportslige features. Og nu – for første gang i modellens levetid – bæres den ikoniske betegnelse også af den fuldt elektriske Macan. Den seneste tilføjelse udvider Macan-familien til fem modeller, og med flere kræfter og skarpere dynamik placerer den sig mellem Macan 4S og topmodellen Turbo.


(Foto: Porsche AG)

Den nye Macan GTS har firehjulstræk, og ligesom Turbo er modellen udstyret med den kraftigste bagakselmotor, som findes i modelserien. Den stærke drivlinje måler 230 millimeter i diameter og 210 millimeter i længden, mens en yderst effektiv 900-amperes inverter på effektiv vis forvandler den elektriske energi til mekanisk energi.

Med GTS-betegnelsen yder Macan helt op til 571 hestekræfter med overboost, mens drejningsmomentet topper ved 955 newtonmeter. Transmissionen er, ligesom på Macan Turbo, særligt udviklet til at modstå performance-modellens enorme moment. Hvad angår rækkevidde kan Macan GTS præstere op til 586 kilometer på en fuld opladning (WLTP), og med en ladekapacitet på maksimale 270 kilowatt kan det 100 kilowatttimer store batteri lades fra 10 til 80 procent på ned til kun 21 minutter med lynladning.

Sport Chrono-pakken er standard – her med køreprogrammet Track Endurance Mode, som på forskellige parametre indstiller bilen til særlig dynamisk banekørsel. I denne indstilling øges kølingen af batteriet for at undgå tab af hestekræfter som følge af høj varmeudvikling. Macan GTS klarer i øvrigt 0-100-disciplinen på blot 3,8 sekunder, mens 200 kilometer i timen nås på 13,3 sekunder – med en begrænset topfart på 250.


(Foto: Porsche AG)

Fintunet undervogn og skarpere dynamik
Den nye Macan GTS leverer sine kræfter på klassisk sportsvognsvis – det vil sige med bagendefokuseret vægtdistribution, lavere tyngdepunkt og intelligent styring af kræfterne. Sammen med firehjulstrækket og det hurtigreagerende elektroniske Porsche Traction Management (ePTM) er også Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) en del af standardpakken. Det elektronisk aktiverede differentialespærre forbedrer greb, og både dette samt bagakselmotoren hjælper med at opnå en vægtfordeling på 48:52 henholdsvis for og bag.


(Foto: Porsche AG)

Macan GTS stiller også med det laveste tyngdepunkt i modelfamilien. Ingeniørerne har nemlig fintunet luftaffjedringen, som er sænket 10 millimeter og desuden udstyret med særlige GTS-specifikke dæmpere og krængningsstabilisatorer. Resultatet er en fastere og endnu skarpere køreoplevelse, som særligt mærkes i sving, hvor præcisionen kan styrkes yderligere med tilføjelse af aktiv baghjulsstyring (ekstraudstyr).

GTS-modellen leger desuden med sanserne, når det gælder lyd. Den standardmonterede Porsche Electric Sport Sound (PEES) kommer nemlig med to GTS-specifikke lydprofiler, hver med sin distinktive karakter, som aktiveres i køreprogrammerne Sport og Sport Plus.

Visuelt skiller den nye Macan GTS sig også ud blandt sine søskende med et mere sportsligt, men stadig underspillet design. Den følger GTS-traditionen med sortlakerede detaljer, og særligt iøjnefaldende er de mørktonede Matrix LED-forlygter og de markerede, sorte kanter på de yderste luftindtag, som får bilen til at fremstå bredere og mere muskuløs.


(Foto: Porsche AG)

Sportslig designpakke og nye farver
I begyndelsen af 2026 vil der til hele Macan-programmet blive tilbudt en ny Sport Design-pakke, som omfatter et mere sportsligt front- og bagendedesign. Macan GTS bliver den første model, som udstyres med denne pakke – ikke blot som standard, men også i et særligt GTS-specifikt design, hvor elementer som dørpaneler, skærmkanter og kanten på den adaptive hækspoiler er udført i sort. De nydesignede sideskørter, som bliver bredere, jo tættere de kommer på baghjulene, bidrager yderligere til modellens sportslige karakter. Det samme gør den markante diffuser på bagenden, ligesom baglygterne er mørktonede.


(Foto: Porsche AG)

Som standard er den nye Macan GTS udstyret med 21-tommers Macan Design-hjul i Anthracite Grey, mens 22-tommers RS Spyder Design-hjul med samme finish fås som ekstraudstyr. Med den nye model følger også en udvidelse af farvepaletten, idet den populære Crayon vender tilbage, suppleret af den GTS-karakteristiske Carmine Red og, for første gang i Macan-programmet, Lugano Blue. Ud over de 15 farver, som er tilgængelige via online-konfiguratoren, tilbyder specialafdelingen Porsche Exclusive Manufaktur tæt på 60 yderligere farver gennem Paint to Sample-programmet.

For at videreføre det sportslige udtryk ind i kabinen kommer Macan GTS med indtræk i Race-Tex kombineret med elementer i sort læder. Således er det opvarmede GT-sportsrat, de 18-vejs justerbare sportssæder og armlænene på dørsider og midterkonsol betrukket med Race-Tex, mens sædernes side- og nakkestøtter er beklædt med læder.

For første gang i den fuldt elektriske Macan gør GTS-interiørpakken det også muligt at matche farverne i kabinen med bilens eksteriør. For eksempel tilbydes interiørpakken i farverne Carmine Red, Slate Grey Neo og Lugano Blue, hvor de dekorative syninger på sæder, rat, dørsider og instrumentbræt udføres i den valgte farve – akkurat som sikkerhedsselerne og GTS-logoerne i sædernes nakkestøtter og på rattet. Med GTS-interiørpakken følger også kulfiberelementer på rat, instrumentbræt og dørsider.


(Foto: Porsche AG)

Og det stopper ikke her. Det sportslige GTS-tema fortsætter nemlig helt ind i det digitale cockpit, som gengiver en 3D-version af bilen i den valgte eksteriørfarve sammen med et GTS-logo. Flere af funktionerne fra Sport Chrono-pakken, som også er standard på Macan GTS, kan desuden tilgås via den tilhørende app på midterskærmen – det gælder for eksempel funktioner som omgangstider, telemetri og sektoranalyse.

Digital nøgle og andre smarte features
Den nye Macan GTS drager naturligvis også fordel af de seneste opdateringer, der er introduceret i hele Macan-modelprogrammet, og som har forbedret både førerassistentsystemer og digitale funktioner. Disse omfatter blandt andet Porsche Digital Key – en digital smartphone-nøgle, som opbevares i Apple Wallet eller en tilsvarende app på en Android-enhed, og som gør det muligt at åbne og starte bilen, blot telefonen ligger i lommen eller tasken. Opdateringerne rummer også nye parkeringsassistentfunktioner, AI-understøttet Voice Pilot, ligesom den maksimale anhængervægt nu er løftet til 2,5 ton.

Porsche Danmark