”Bilen sprang meget på den første hastighedsprøve i Bjerre Skov, men vi fik ved den første servicepause løsnet noget på støddæmperne, og så kørte den bedre, og vi kom tættere på de tider, som løbets førende, Kenneth Madsen, kørte på,” fortæller Ib Kragh.
”Så skulle vi køre min yndlingsprøve ved Rårup, hvor jeg har boet de 30 første år af mit liv. Bilen kørte megagodt, og der var ikke nogen sving, hvor vi kunne have kørt stærkere, og vi lavede ingen fejl. Vi kom op mod Klejs ved afslutningen af den første omgang, gik op igennem gearene fra 2 til 5, og så sagde bilen bare Puff og holdt op med at trække. Det var det, sagde jeg til Jeannette, og så kikkede jeg i spejlene og så, hvordan der kom en stor røgfane fra bilen. Jeg tror, der er ild i bilen.”
 Med flammer fra Hyundaien stoppede løbet før tid. (Foto: Mark Lundemann Nielsen)
Hyundaien har et indbygget ildslukningssystem, men det havde Ib Kragh ikke lyst til at aktivere.
”Som rallykører tænker man hele tiden på, at man vil videre, og hvis man bruger bilens ildslukningssystem, er det umuligt at starte bilen igen på grund af pulveret,” forklarer han. ”Jeg ville gerne videre. Vi vidste, at der var nogle store slukkere ved startstedet, så der stoppede vi, og så gik der ikke lang tid med at få branden slukket. Nu har jeg prøvet at have ild i røven.”
Efterfølgende har Ib Kragh og IK Motorsports serviceteam fået inspireret skaderne, der ikke virker til at være så voldsomme som først frygtet.
”Turboladerens aksel ligger i et leje med konstant olietryk, men akslen knækkede, så kompressorhjulet røg af, og så kom der olie ud. Og når to liter olie rammer katalysatoren, der er 900 grader varm, ja, så brænder det,” konstaterer Ib Kragh. ”Da turboladerens aksel var væk, pumpede motoren også olie ud i udstødningen. Men vi kunne stadig tappe 3-4 liter olie af motoren, så vi forventer ikke, at motoren har taget skade.”
”Jeg håber, at vi kan blive klar til Rally Midtsjælland i midten af september. Under bunden er der brændt maling af og indeni kan man kun et par steder se, at kardantunnelen har været varm. Ellers er det gået ud over det udvendige, hvor bagkofangeren var smeltet, så den bare kunne være i en affaldssæk.”
Trods den personlige skuffelse er Ib Kragh glad for det Rally Juelsminde, som han og den øvrige arrangørgruppe og Motorsport Nordjylland havde fået stablet på benene.
”Personligt har jeg været max presset i ugerne op til løbet, for når man også er deltager, er der mange af de andre deltagere, som kontaktede mig med spørgsmål til løbet,” siger han. ”Men heldigvis er jeg glad for at bo i en by som Juelsminde, hvor der er så god en opbakning til sådan et løb.”
IK Motorsport Læs mere om: Ib KraghJeannette KvickJuelsminde23/08/25 - Juelsminde - Dansk Super Rally - DM |