 (Foto: Special Saloon Car / Jesper Larsen, adwerk.dk)
Som det efterhånden er en tradition, blev Special Saloon Car-feltet udvidet med flere biler ved Grand Prix Danmark. Teamet bag DC Motorsport havde med ti biler en smule mere travlt end normalt, og samtidig havde flere andre valgt at få Grand Prix-oplevelsen med.
Den mest markante deltager var uden tvivl Hypercar-køreren Malthe Jakobsen, der kørte sit første løb på dansk grund siden 2019, i STEP Motorsport’s ene Radical SR3 XXR ved siden af teamets faste kører, den lokale Sebastian Schou. Næsten som forventet var Jakobsen hurtigst i tidtagningen til trods for den markante forskel på rå kræfter mellem hans engelske sportsvogn og de vilde sportsvogne fra Ferrari og Lamborghini.
 (Foto: Special Saloon Car / Jan Gripping)
Så dominerende var han ikke i løbene. Lørdag lykkedes både Ulrik Larsen og Per Poulsen med at køre forbi den lille sportsvogn i starten af løbet, og herefter udnyttede de hestekræfterne til fulde. De to fynboer havde en god kamp om førstepladsen, men det blev til sidst Ulrik Larsen, som kom først over stregen. Bag dem blev der kørt tæt i kampen om placeringerne i top 8, hvor både Jacob Bidstrup og Andreas Borris var i en ophedet duel - den udnyttede Nina Østergaard til at avancere et par pladser frem, mens Sebastian Schou forsøgte at finde vej forbi den pink Lamborghini, dog uden succes.
Søndag bød på mere godt racerløb til ære for det store publikum, som havde fundet vej til Jyllandsringens langside og tribuner. Ulrik Larsen og Per Poulsen førte feltet an i weekendens andet løb, men Andreas Borris og Søren Bidstrup fulgte begge tæt efter, og en ellers stærkt kørende Niels Nyboe nøjedes med femtepladsen. Peter Henriksen vandt i Division 1 efter kamp med Oliver Rømer, som blev idømt en 20 sekunders stop and go-straf for underskridelse af referencetiden på en omgang.
 (Foto: Special Saloon Car / Jan Gripping)
Tredje og sidste løb blev en sand opvisning i forskellen på kompetente gentleman-racerkørere og en professionel Le Mans-kører. Med næstbedste omgangstid i søndagens første løb sikrede Malthe Jakobsen startplacering i første række, og det udnyttede han maksimalt. En god start betød, at han kom først ned ad publikumslangsiden og ind i hesteskoen, og den efterfølgende sektion af sving var nok til at lave et hul ned til konkurrenterne. Herefter opbyggede han et forspring til forfølgerne på næsten ti sekunder, inden han kørte over stregen som vinder foran Jacob Bidstrup.
Bag Jakobsen blev der også kæmpet. Niels Nyboe kæmpede sig målrettet fremad i feltet fra 12. startplacering, men det var ikke uden sværdslag mellem Lamborghinier, Porscher og Ferrarier. Alligevel lykkedes det Nyboe at køre sig frem til tredjepladsen. Undervejs profiterede han af Ulrik Larsen, som i en lidt for tæt kamp med Søren Bidstrup fik skubbet til Ferrarien, som spandt rundt. Det udløste en strafbane til Larsen, som herefter forsvandt ned i feltet.
 (Foto: Special Saloon Car / Jan Gripping)
Weekenden igennem blev der leveret underholdende racerløb for alle pengene fra top til bund i feltet. De små Radical-racere udfordrede både Ferrarier og Lamborghinier, og kampen blev taget op med de små, åbne biler. Samtidig var der også godt gang i den i Division 1, hvor Peter Henriksen blev Grand Prix Danmarks store vinder.
Om tre uger er Special Saloon Car tilbage på asfalten, når Night Race finder sted på Padborg Park.
Special Saloon Car
Læs mere om: Jyllandsringen24/08/25 - Jyllandsringen - Special Saloon |