Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Bil nyt

Den elektriske Porsche Cayenne sætter allerede rekord

Bil nyt 
07/07/25 

Som en del af udviklingen af den nye, fuldt elektriske Porsche Cayenne er en camoufleret prototype sendt ud på en rekordsættende mission, der skal demonstrere det høje niveau af alsidighed i den kommende model.
 


(Foto: Porsche AG)

I mere end 20 år har Porsche Cayenne været kendt for sin unikke alsidighed. Den kommende, fuldt elektriske version bygger videre på denne arv og kombinerer performance, hverdagsanvendelighed, langturskomfort og terrænegenskaber på bedste vis. Længe før den nye model præsenteres, har Porsche allerede givet en forsmag på Cayenne Electric – som en del af en filmoptagelse i England.


(Foto: Porsche AG)

Dette foregik i forbindelse med en historisk begivenhed, nemlig Shelsley Walsh Hill Climb, som har været afholdt siden 1905 og er et af verdens ældste motorsportsevents. Her deltog en prototype af den nye elektriske SUV side om side med deltagerne i det berømte britiske løb.


(Foto: Porsche AG)

Tjekkiske Gabriela Jílková, simulator- og udviklingskører for TAG Heuer Porsche Formula E Team, kørte den camouflerede Cayenne Electric op ad den smalle asfaltvej, som visse steder kun er tre og en halv meter bred, har en stigning på op til 16,7 procent og strækker sig over 1.000 yards (svarende til 914 meter). Og det gjorde hun med stor succes: Allerede på sit allerførste forsøg slog Jílková den tidligere rekordtid for en SUV med over fire sekunder.


(Foto: Porsche AG)

“Banen er virkelig udfordrende og levner ingen plads til fejl. Der er ingen afkørselsarealer og meget lidt plads til korrektioner. Men det aktive undervognssystem giver den nye Cayenne enorm stabilitet og præcision, så jeg følte mig tryg hele vejen,” sagde testkøreren efterfølgende.

Aktiv undervogn sikrer effektivt greb

Prototypen var udstyret med Porsche Active Ride, som også vil blive tilbudt i den færdige Cayenne Electric. Her sørger et aktivt undervognssystem for at stabilisere karrosseriet under alle forhold – også under kritiske bremse-, styre- og accelerationsmanøvrer – og dermed sikre optimalt vejgreb.

“Porsche Active Ride udvider markant spændet mellem køredynamik og komfort i den nye Cayenne,” siger Michael Schätzle, Vice President, Product Line Cayenne.


(Foto: Porsche AG)

Ud over rekordtiden på 31,28 sekunder vakte endnu et tal opsigt ved Shelsley Walsh. Allerede efter blot 1,93 sekunder nåede bilen det første målepunkt, som er placeret 60 fod (18,3 meter) fra startlinjen. Indtil nu er det kun formelbiler med slicks, bygget specifikt til dette formål, der har opnået en tilsvarende tid ved dette event. Det vidner om den imponerende accelerationsevne i Porsches nye, fuldt elektriske SUV – som i dette tilfælde blot var udstyret med almindelige sommerdæk.

Schätzle understreger, at den endelige finjustering af Cayenne Electric stadig er i fuld gang frem mod markedsintroduktionen – men at bilens drivlinje og udstyr allerede var på produktionsniveau under rekordkørslen.

Trækkapacitet på op til 3,5 tons

I England gav Porsche ikke kun en forsmag på de performancemæssige evner i den nye Cayenne Electric – men også på bilens anvendelighed i hverdagen. Den britiske tv-vært og tidligere Top Gear-profil Richard Hammond brugte den camouflerede prototype som led i en filmoptagelse til at transportere en klassisk bil med en vægt på mere end to tons, fra sit værksted i Hereford til sin garage.


(Foto: Porsche AG)

"Vi havde betydelig vægt efter os, men man mærkede det slet ikke. Cayennen håndterede det uden besvær,” forklarede Richard Hammond.

Porsche har konstrueret Cayenne Electric så robust – både hvad angår karrosseri, drivlinje og højspændingssystemets termiske styring – at SUV’en opfylder alle krav til at blive en af de første fuldt elektriske biler i verden med en godkendt trækkapacitet på op til 3,5 tons, afhængigt af konfiguration. Præcis som den nuværende Cayenne med forbrændingsmotor.

Parallel udvikling af eksisterende modeller

“Vores kunder har altid sat pris på den høje brugsværdi, man får med en Cayenne. Derfor ønskede vi ikke at gå på kompromis i udviklingen af den fuldt elektriske model,” lyder det fra Michael Schätzle.


(Foto: Porsche AG)

"Vi vil dog fortsætte videreudviklingen af den nuværende modelgeneration, således at vores kunder også vil have adgang til kraftfulde og effektive modeller med forbrændingsmotorer og hybriddrivlinjer langt ind i det næste årti. Men vi kan kun opnå det præstationsniveau, som nu er blevet demonstreret offentligt, gennem elektrificeringens potentiale. Cayenne Electric vil sætte nye standarder – uden at gå på kompromis med anvendelighed og praktikalitet i hverdagen,” tilføjer han.

Porsche planlægger endnu en offentlig optræden i England med den rekordsættende prototype fra Shelsley Walsh, da den camouflerede Cayenne også vil blive vist frem på det berømte Goodwood Festival of Speed, som finder sted fra den 10. til 13. juli.

Filmen med Richard Hammond og Cayenne Electric kan blandt andet ses på Porsche Newsroom.


(Foto: Porsche AG)

Porsche Danmark