Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser
ASETEK SIMSPORTS

World Endurance Championship

Podieplads til Michael Christensen på Le Mans

FIA WEC 
22/08/21 

World Endurance ChampionshipDet blev til en podieplads for Michael Christensen i GTE Pro klassen ved årets Le Mans, da han sammen med holdkammeraterne Kevin Estre og Neel Jani kørte deres Porsche 911 RSR i mål på tredjepladsen efter den vindende Ferrari 488 GTE og Corvette C8.R på andenpladsen.
 

For ambitiøse Michael Christensen var det flotte resultat dog ikke det, han havde sat sig som mål inden løbet. Michael Christensen og hele Porsche teamet, havde regnet med, at de skulle kæmpe med om sejren, men Le Mans udviklede sig på ingen måde som de havde håbet på. På forhånd var de udråbt som en af forhåndsfavoritterne, men der skulle ikke gå mange af de 24 timer, før det stod klart, at chancerne for sejr var afhængige af modgang hos konkurrenterne.


(Foto: Porsche)

Uheldene for Michael Christensens Porsche 911 RSR med startnummer 92 startede allerede torsdag ved den såkaldte hyperpole, kvalifikationen for de seks hurtigste biler i klassen. Den skulle køres af Kevin Estre, der desværre kørte galt på hans første omgang og beskadigede bilen så meget, at den først var klar igen fredag aften, hvor den blev testet ved en roll-out på flyvestationen ved siden af Le Mans banen.

Da Le Mans løbet startede lørdag kl. 16.00 var det på en regnvåd bane. Kevin Estre startede bilen fra den sjette startposition, som var resultatet af torsdagens afkørsel. Det blev en hektisk start i regnvejret, men desværre var dækvalget til Porschen ikke det korrekte. Det betød, at Estre spant rundt på anden omgang og faldt langt ned i feltet, bag en lang række GTE Am biler. Herfra var det hårdt arbejde, at komme tilbage mod fronten, men en safetycar hjalp og udlignede de omkring 20 tabte sekunder.

Men som løbet skred frem, stod det hurtigt klart, at BOP (Balance Of Performance), der skal udligne forskellen på bilerne, ikke var faldet jævnbyrdigt ud. På langsiderne, som der er fem af på Le Mans, kunne Porsche ikke matche Ferrari og Corvette på topfart. Og desværre kom der også en safetycar, der lige nøjagtig kom ud på banen og skilte Porsche fra de to førende, hvilket gav et tidstab på over 1,5 minut. Senere kom endnu en safetycar, hvor teamet tabte yderligere 1,5 minut og derefter var mulighederne for sejr udspillet, med mindre den førende Ferrari og Corvetten på andenpladsen løb ind i problemer.


(Foto: Porsche)

"Det var ikke det, vi kom for" sagde en lettere skuffet Michael Christensen efter løbet. "Vi kom for at vinde, så selvom en podieplacering er stort på Le Mans, så er jeg skuffet lige nu. Men samtidig synes jeg, vi kan være stolte over det, vi har udrettet som team. I fredags så det ikke ud til vi havde en bil klar til løbet, så at vi trods alt slutter treer med den, er en stærk præstation. Men vi havde generelt ikke farten i forhold til konkurrenterne. Vi må nok indrømme, at vi var noget overraskede over, hvor hurtige konkurrenterne var på langsiderne. Det havde de skjult godt op til løbet, for at undgå udligning i BOP, hvilket selvfølgelig er dybt frustrerende. Men vi gav alt, hvad vi havde og så må vi hjem og kigge på, hvad der skal ændres til næste gang".

Michael Christensen Press

Jan Kaiser

Læs mere om:
  • Michael Klitgaard Christensen
  • Le Mans
  • 22/08/21 - Le Mans - FIA WEC - FIA VM
  •  



    ASETEK SIMSPORTS