Det var en lidt speciel tidsplan, hvor der kun blev kørt hele fredagen samt lørdag formiddag, hvorefter der var resten af lørdagen til at komme hjem.
Den sorte Suzuki Swift Sport med nummer 16 i sideruden skulle på banen for første gang klokken 09.50. Selv om det var allerførste gang at Mikkel var på banen, lykkedes det ham alligevel at køre 7. hurtigste af alle kørerne, hvilket var en udmærket start.
(Foto: JJ Media)
Bilen drillede dog lidt med teknikken, hvor den ikke altid ville give fuld gas ude på langsiden. Teamet havde ellers forsøgt at løse problemet hjemme på værkstedet inden weekenden, men problemet vendte tilbage i træningen – så det var bare at krydse fingre for at problemet ikke ville genere alt for meget i kvalifikationen, som skulle køres blot en time senere.
Det var ikke perfekt, men det lykkedes alligevel at trylle en forbedring på godt 2 sekunder ud af Zikki, som teamet har døbt bilen. Alt imens fortsatte fejlsøgningen mellem kvalifikationen og løb 1, der skulle køres senere på eftermiddagen.
Det blev til en rigtig fin start på løbet, hvor Mikkel hurtigt vandt en del placeringer, og var helt oppe på 3. pladsen allerede efter første sving! Alting så ud til at køre perfekt, men så begyndte gearkasse at smådrille lidt, hvor bilen ikke altid ville gå i gear. Det betød en enkelt konkurrent smuttede forbi, mens yderligere to fik lukket det ellers store forspring som han havde fået opbygget.
Der blev kæmpet til allersidste meter, men han måtte se sig slået af to biler i de døende minutter af løbet. Men P6 med en syg bil, var nu slet ikke så ringe.
(Foto: JJ Media)
Herefter gik jagten i gang på et gasspjæld, der var blevet lokaliseret som synderen for den mangle speederrespons – speederen var nemlig allerede blevet skiftet hjemme på værkstedet.
Nogle tyske deltagere på banen kendte en Suzuki forhandler blot 30 minutter fra banen, og han kunne skaffe reservedelen hjem til lørdag morgen, så bilen forhåbentlig kunne køre med fuld gas gennem lørdagen.
Med ekspreskurer kom den nye reservedel, som blev afhentet 6.20 lørdag morgen, og monteret i bilen klokken 7.00 – så Zikki kunne køre ud til kvalifikationen klokken 8.00! Sådan noget kan kun lade sig gøre, når teamet har nogle gode mekanikere med på banen.
Der gik ikke mange meter ude på banen, inden at Mikkel kunne konstatere, at det havde løst fejlen. Der blev klippet intet mindre end 2,2 sekunder af fredagens kvalifikationstid, og det rakte til 5. startposition i det tætte felt. Det er altid rart, når man ændrer noget på bilen, og kan se fremskidtet med det samme.
(Foto: JJ Media)
Herefter var det blot at vente i 2 timer, på løbet skulle køres.
Det blev til endnu en super start for Mikkel, der igen var oppe på 3. pladsen efter få sving. Der kom dog Safety Car på banen, da en konkurrent var kørt i gruset, og måtte trækkes fri af banens rydningspersonel.
Løbet blev endelig givet frit igen efter cirka 10 minutter bag den yderst flotte Porsche Safety Car.
Det blev til en rigtig fin genstart for Mikkel, indtil han kom halvvejs rundt på omgangen, hvor bagenden pludselig skrider ud i en af de hurtige svingkombinationer. Han forsøger at fange bilen, men med et helt felt af racerbiler bagved sig, var der desværre en som ikke kunne nå at undvige, og bragede lige ind i siden på den sorte Swift. Det skal dog siges at den anden kører ikke havde nogen som helst chance for at undvige, da alting gik ekstremt hurtigt, når man i forvejen var helt ude på skridgrænsen, og pludselig bliver mødt af en forhindring foran sig.
(Foto: JJ Media)
Det gav et ordentlig hug ind i siden på Njors racer, men til alt held blev hverken for- eller baghjul ramt, så han kunne sætte bilen i første gear og køre videre igen – og fuldførte faktisk løbet på en 8. plads! Slet ikke værst med en slemt såret bil.
Selv om pointhøsten ikke helt blev den som Njor Racing havde håbet på inden weekenden, lykkedes det alligevel at hoppe en plads op i DIF Danmarksmesterskabet. Så på den måde var der alligevel lidt succes med Tysklandsturen.
Nu har Mikkel Njor 6 uger til at få bilen gjort klar, inden at Grand Prix Danmark står og banker på døren. Det er sæsonens største løb, så Njor Racing håber på at lykkes at blive køreklar igen.
Njor Racing
Læs mere om: Mikkel NjorLausitzring15/07/18 - Lausitzring - 1600 Challenge |