(Foto: Vallentin Motorsport)
Ved motorshowet præsenterede det nye rallyteam sig med plancer og flyere omkring den Opel Corsa OPC, som Simon Vallentin kørte til en turneringssejr for to år siden og siden udskiftede med en lejet Opel Adam i Tour European Rally, og kørte til en samlet andenplads i R2-klassementet.
I samme turnering var Jeannette Kvick i aktion. Efter forskellige engagementer i ind- og udland kørte hun i fjor TER-turneringen sammen med hollænderen Henk Bakkenes i den 4-hjulstrukne standardvognsklasse og sluttede på en samlet andenplads.
For begge var det endnu et trin opad i deres ambitiøse stræben efter en plads på den internationale rallyscene - fra TER til ERC og WRC; European Rally Championship og World Rally Championship.
(Foto: Vallentin Motorsport)
2018 er et læreår
Hvorfor skulle de ikke også prøve dét?
Når begge er kåret som årets talent med mere, og har begået sig på topniveau og vundet mesterskaber, ligger det lige til speederfoden og pacenoterne at køre over landegrænsen og forsøge sig på endnu højere niveauer.
Dét gør de så i deres nye teamwork ProjectWRC2022. Deres første indsats i årets ERC-turnering bliver åbningsløbet på Azorerne den 22.-24. marts.
- Vi tager 2018 som et læreår og kører de løb, som giver mest mening for os både med hensyn til erfaring og økonomi, ligesom vi også regner med at vise flaget på hjemmebanen ved udvalgte løb, fremgår det af en udtalelse fra det nye makkerpar.
I løbet af den næste uge eller to besluttes det, hvilken bil de vil satse på. Om det bliver en R2-trimmet Opel Adam, Ford Fiesta, Peugeot 208 eller noget helt fjerde afhænger af, hvad der viser sig af muligheder indenfor den økonomiske ramme, som er grundlaget for makkerparrets indsats.
(Foto: Morten Dam - autoMOTIV/specialpress)
R2 klassementet
En R2-trimmet bil skal opfylde kravene i det reglement, som den internationale bilsportsunion FIA har udskrevet. Det vil sige biler med en sugemotor på mellem 1390 og 1600 cc eller en turboladet motor på mellem 927 og 1067 cc og en egenvægt på 1030 kg eller en sugemotor på mellem 1600-2000 cc eller en turboladet motor på mellem 1067 og 1333 cc og en egenvægt på 1080 kg.
Der er p.t. seks biler at vælge iblandt: Opel Adam, Ford Fiesta, Peugeot 208, Renault Twingo, Skoda Fabia og Citroën C2. Det danske teams valg af bil bliver formentlig blandt de tre førstnævnte.
Seks af årets otte ERC-tællende løb indgår i juniorholdenes turnering. Efter åbningsløbet på Azorernes grusveje i marts køres der i maj på Gran Canarias asfaltpister og det fortsætter med den italienske og tjekkiske runde på asfaltveje i juli og august og sluttes af med to grusrallyer i Polen og Letland i september og oktober.
(Foto: Morten Dam - autoMOTIV/specialpress)
ERC som springbrædt
Med de nyligt overståede WRC-afdelinger Rallye Monte Carlo og Rally Sweden i erindring giver det god mening for de to sjællændere at satse på juniorklassen i ERC-regi. Man kan blot skæve til de toneangivende navne på start- og resultatister for de to nævnte WRC-runder:
Thierry Neuville, Andreas Mikkelsen, Hayden Paddon, Ott Tanak, Jari-Matti Latvala, Esapekka Lappi, Craig Breen, Kris Meeke, Jan Kopecky og den regerende verdensmester Sébastien Ogier. Det er alle navne, som har kørt sig op fra juniorklasserne i ERC- og WRC-regi.
Blandt de kørere, som Simon Vallentin i fjor mødte i R2-klassen var den senere vinder af ERC Junior-klassen, briten Chris Ingram fra Opel Junior Rally Team. Nummer to i sidste års ERC for juniorer, finnen Jari Huttunen, er i år startet for Hyundais fabriksteam i WRC2-klassementet, så det er åbenbart, at vejen frem mod World Rally Championship går via European Rally Championship.
Dén styrer det danske rallyteam så ind på nu!
Vallentin Motorsport og ProjectWRC2022
Morten Dam - autoMOTIV/specialpress Læs mere om: Jeannette KvickSimon Vallentin |