Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

1600 Challenge

Så bød Jyllandsringen på åbningsløb

1600 Challenge 
05/06/12 

I weekenden den 26. og 27. maj indtog Yokohama 1600 Challenge Jyllandsringen til åbningsløbet. Det skete i et fantastisk vejr med masser af sol og varme.
 

Første aktion var en test på 30 min. lørdag formiddag. Denne havde man fået, da klassen var blevet tildelt 5 aktioner. En test, også den sædvanlige træning, tidtagning, heat 1 og 2. Dette blev modtaget godt hos kørerne, der var glade for den ekstra køretid.

Mange brugte testen til at få kørt nogle indstillinger ind på bilen, mens andre skulle lære banen at kende, da det var deres første optræden på banen. Enkelte skulle have banen genopfrisket, da de havde holdt sabbatår fra race sidste sæson.

De 30 minutter forløb uden de store problemer, enkelte havde dog bøvl med deres transponderer, men fik det sidenhen ordnet. På de første 3 pladser i testen fandt man gamle kendinge: Dennis Bannergård (59) i sin Peugeot 207 havde kørt den hurtigste omgang, 2. hurtigste omgang kørte Carsten Rasmussen (8) ligeledes i Peugeot 207 sig ind på og 3. pladsen indtog Henrik Sørensen (140) i sin Suzuki Swift.


Dennis Bannergård
(Foto: Dennis Risager)

Da det blev tid til den velkendte træning, var det endnu engang en oplagt mulighed for at få pusset forskellige indstillinger af og gjort sig nogle vigtige erfaringer i forhold til weekendens kommende race. I det varme vejr blev der svedt i bilerne og mange benyttede tiden i pit, mens mekanikkere justerede bilen, til at få noget væske, så de kunne klare resten af træningen.

Efter de 20 minutters træning var det Tommy Nygaard (24) som havde kørt den hurtigste tid i sin Suzuki Swift, med Niklas D. Knudsen (44) i VW Lupo som nummer 2 og Carsten Rasmussen (8) i Peugeot 207 med tredje hurtigste tid.


Tommy Nygaard
(Foto: Dennis Risager)

Sidste aktion lørdag var tidtagningen. Solen sendte stadig sine varme stråler ned over banen, så kørerne skulle ikke kun koncentrere sig om at køre gode tider på banen, men skulle også kæmpe med de meget høje temperaturer.

Der gik ikke mange omgange før man kunne fornemme, hvem der skulle kæmpe om topplaceringerne. Tommy Nygaard (24) lagde sig hurtigt i spidsen, efterfulgt af Frederik Mortensen (5) med Dennis Bannergård på tredje pladsen. Men på 13. omgang klemte den unge Niklas D. Knudsen (44) sig ind på en tredje plads også var startplaceringerne til 1. heat fastlagt.


Frederik Mortensen
(Foto: Dennis Risager)

I tidtagningen manglede feltet to kørere idet klassedebutant Morten Rasmussen (125) desværre havde fået teknisk defekt i sin Suzuki Swift i sådan grad at hans videre deltagelse i weekenden var slut. Jesper Bendsen (67) døjede også med problemer i hans Citroen Saxo, her var det gearkassen der drillede. Dette blev dog ordnet og Jesper var klar til start i 1. heat.

Det var et flot syn der mødte det fremmødte publikum, da weekendens største klasse trillede ud på banen til 1. heat. Der var spænding i luften og godt race i sigte. Med hurtigste tid i tidtagningen skulle Tommy Nygaard (24) starte i pole position med den hurtige Frederik Mortensen (5) som nummer to. Begge havde de ekstra kilo med i bilen. Tommy havde 60 kg i succesballast for hans fine placeringer i sidste weekend og Frederik måtte op på hele 90 kg i succesballast for hans dobbeltsejr i sidste weekend på Ring Djursland. I anden startrække holdt den unge Niklas D. Knudsen (44) klar i tredje startposition, med den mere rutinerede Dennis Bannergård (59) i fjerde position.


Jesper Bendsen
(Foto: Dennis Risager)

Da starten gik kørte Tommy Nygaard fra spids og så sig ikke tilbage. Han fik hurtigt opbygget et solidt forspring ned til nummer 2, Frederik Mortensen, som igen havde et lille hul ned til Niklas D. Knudsen på tredje pladsen. Der var ikke meget spænding i top 3, men længere nede i feltet blev der kæmpet bravt.

På 4. omgang lavede Brian Jakobsen (79) en fejl 40, som sendte ham i sandet. Det blev enden på hans weekend, da bilen ikke helt kunne tåle den hårde behandling. Brians afkørsel gjorde, at der kom gul flagzone for enden af langsiden, hvilket jo betyder overhaling forbudt. Som sagt var der mange tætte dueller ned gennem feltet. Kenny Rossen (19) og Mikkel Jespersen (27) havde en tæt kamp, som faldt ud til Kennys fordel. På 8. omgang var der lidt malingsbytteri mellem Jesper Bendsen (67), som var startet bagerst i feltet grundet hans manglende tidtagning og Mikkel Jespersen (27). Dette endte desværre med at Mikkel røg i sandet og ikke kom videre. Dette blev også enden på hans weekend.

Pludselig stod en støvsky op over på publikumslangsiden, det var Peter Sørensen (170), som efter en uheldig udgang af svinget for enden af langsiden, endte i sandet. Heldigvis skete der ikke videre skade, men Peter var færdig med at køre i dette heat. Dette gav så en ny gul flagzone.

Der var fortsat tæt kamp rundt om på banen. Bl.a. mellem Jimmy Bob Søgaard Jensen (29) og Jesper Bendsen (67), dette endte med en lille snurretur for Jimmy, men han blev på banen. Jesper sluttede på en 14. plads, som var fint efter han startede som nummer 20. Den eftertragtede 8. plads, som giver pole position i 2. heat, gav anledning til hård kamp. Den stod mellem Tue Nielsen (7), Dennis Bannergård (59) og Michael Scharstein (58). Tue så længe ud til at blive vinderen af den duel, men på sidste omgang lykkedes det Dennis at få sin gule Peugeot 207 presset foran og i kampens hede kom også Michael foran. Dejligt at se Michael Scharstein med i nogle gode dueller, efter hans noget skidte weekend på Ring Djursland.


Michael Scharstein
(Foto: Dennis Risager)

Stillingen i front blev uændret som fra start, Tommy vandt heatet med 9 sekunder ned til Frederik på 2. pladsen, som igen havde 5 sekunder ned til Niklas på 3. pladsen.
Et meget spædende race med mange gode kampe, det lovede godt for 2. heat.

Efter at han vandt kampen om 8. pladsen i første heat, skulle Dennis Bannergård (59) starte i pole position med Claus Chris Petersen (31) som nr. 2. I anden startrække holdt Steffen Petersen (123) og Carsten Rasmussen (8) klar til kamp. Da starten gik røg Claus Chris frem i front og det lignede næsten at Dennis holdt stille. Det viste sig at Claus Chris havde lavet tyvstart og måtte derfor inkassere en straf. Han udgik senere af løbet. Længere nede havde Tommy Nygaard (24), som startede fra en 8. plads, fået en rigtig god start og var oppe som nummer tre, da de kom ud af første sving. Da de kørte ud på 3. omgang havde han kæmpet sig i front og den placering holdt frem til mål. På pladserne 6 – 11 var der tæt kamp og en del pladsbytteri. Tue Nielsen (7) havde bl.a. en tæt kamp med Carsten Rasmussen (8), som Tue vandt. Han sluttede på en flot 5. plads efter en startposition som nr. 10. Dennis kæmpede også en god kamp med Niklas, som faldt ud til Niklas` fordel.

Længere nede i feltet stod den på kamp mellem Michael Scharstein (58) og Henrik Sørensen (140). Her var det placeringen 8 og 9 der var kamp om. De to havde mange tætte dueller og Henrik var tæt på en udbremsning af Michael, men denne mislykkedes og havde nær sendt Henrik af banen, men han reddede den. På pladserne 12, 13 og 14. var der ligeledes tæt kamp. Her var det Jimmy Bob Søgaard Jensen (29), Kenny Rossen (19) og Peter Sørensen (170), der var tilbage efter sit uheld i første heat, som stod for underholdningen. De lå længe og sloges om placeringerne.

Oppe i front lå Tommy Nygaard sikkert på 1. pladen med en lige så sikker Frederik Mortensen på 2. pladsen og Niklas D. Knudsen på 3. pladsen. Der lå de også da det ternede flag blev vist, så det var en gentagelse af første heat. Dennis Bannergård, som startede i pole position, blev desværre ramt af teknisk defekt og måtte udgå.

Endnu engang blev det vist, at man kæmper bravt for sin placering om den så er i toppen eller længere nede i feltet. Så Yokohama 1600 Challenge må siges at være leveringsdygtige i godt race og masser af spænding. Det lover godt for sæsonen og vi håber på samme gode race om 14 dage på Padborg Park.

K. Bøje
Yokohama 1600 Challenge
Køreforeningen Gr. N


Læs mere om:
  • Jyllandsringen
  • 27/05/12 - Jyllandsringen - 1600 Challenge - DM
  •