Det første løb på den nye "Red Bull Ring", blev fuldført uden point, som et resultat af en uundgåelig kollision på første omgang af løbet. I det andet løb i weekenden, skulle hun starte som den sidste på gridden, på grund af kollisionen i første løb. Her var hun i stand til at vinde 10 pladser og endte som nr 17 i den samlede stilling.
Efter den vellykkede sæsonstart på Hockenheim, var den unge danske kvinde naturligvis meget motiveret før denne anden løbsweekend i hendes nye bil. Hun viste at hun havde hastigheden i den frie træning om fredagen med en 10. plads.
(Foto: Natascha Theisen)
Men allerede i den trænings tidskørslen om lørdagen viste det sig at blive sværere end forventet. Hun prøvede hårdt at sætte en hurtig omgang, men kom i vanskeligheder på grund af trafikken på hendes hurtigste flyvende omgang. "Jeg startede kvalifikationen i top 5, men da vi kun har et begrænset antal boosts per session er det meget vigtigt at få en fri omgang, så du kommer til at bruge sine boost så mange gange som muligt på en flyvende omgang. På min omgang med boost kom jeg ind i trafik og måtte acceptere, at min omgang var ødelagt ". Den unge dansker måtte derfor acceptere at begynde på 14. position. "Selvfølgelig havde jeg håbet på mere. Jeg var på det forkerte sted på det forkerte tidspunkt ... jeg kunne bare ikke få en fri omgang. Og efter at have kigget på dataene, kan det ses at jeg mistede 0,9 sek, da jeg var nødt til at sætte farten ned og ikke var i stand til at bruge mine boost. Den tabte placerede mig som 14'er stedet for 6'er på gridden! Det er noget jeg har lært af, og jeg bliver nødt til at gøre det bedre i de næste løb" sagde hun, lidt skuffet.
Det første løb startede lørdag aften. Vejrforholdene havde ændret sig. Mens sporet var tørre under tidskørslerne ved middagstid, regnede det voldsomt ved det første løb i weekenden. Og her er hvad der skete: Lige fra starten vandt Maiken Rasmussen nogle positioner, men pludselig snurrer en af de andre kørere lige foran hende. Den unge danske kvinde havde ingen mulighed for at undgå ham på den glatte bane. Kollisionen var uundgåelig, og så var løbet forbi, før det var begyndt. "Jeg startede fra 14. plads, hvilket ikke er en god position, fordi det er i selve midten af feltet. I det tredje sving snurrede en af de andre kørere, rundt foran af mig. Desværre kunne jeg ikke undgå et sammenstød, og fyren bag mig ramte mig også bagfra!", sagde den unge danske racerkører efter det første løb.
(Foto: Natascha Theisen)
Hendes hvide Scirocco Cup R havde derefter behov for at få nogle reparationer, og takket være det store arbejde i Volkswagens team af mekanikere, fik de bilen klar til 2. løb om søndagen. På grund af ulykken i løbet om lørdagen, skulle den unge dansker starte fra sidste position på gridden. Efter en god start, og gode omgangstider under løbet der matcher de forreste kørere, lykkedes det Maiken Rasmussen at vinde 10 pladser og sluttede på en 17. plads.
(Foto: Natascha Theisen)
På trods af alle vanskelighederne i denne anden løbsweekend, bliver konklusionen fra den unge danske racerkører ikke kun negativ: "Jeg har fået en masse vigtig erfaring, især om kørsel med Scirocco R på en rigtig våd bane, samt overhaling, at bruge boost til at overhale og arbejde mig vejen op gennem feltet. Min kvalifikation ødelagde bestemt en del af min weekend, og også at overhaling er meget vanskelig på denne bane, på grund brugen af boost. Næsten alle benytter det i de samme sektorer. Men alligevel ved jeg, at jeg har hastigheden til top 10. Jeg vil nu se frem til det næste løb om 14 dage, hvor jeg i hvert fald er lige så motiveret, som jeg var op til denne weekend!" sagde Maiken Rasmussen.
Det næste løb i sæsonen og fjerde sted den 18 juni 2011 afholdes på Euro Speedway Lausitz. Natascha Theisen Media Office Theisen Læs mere om: Maiken Rasmussen |