Det lykkedes dog ikke!
Løbet igennem blev teamet ramt af en række uheld, hvor blandt andet flere påkørsler i løbets første timer, betød hele to knækkede forhjulsophæng.
Efter blot seks timers løb havde bilen været i pitten i næsten to timer og med en placering på en 10’ende plads var enhver chance for en klasse-sejr løbet ud i ørkensandet.
Hektisk aktivitet i pitten efter endnu en påkørsel. (Foto: Vitesse Racing)
Men, både kørere og mekanikerteamet bag dem nægtede at give op – kunne de ikke vinde, kunne de i det mindste gøre en god figur, gennemføre løbet og kæmpe til sidste omgang på at forbedre placeringen.
Og, til trods for yderligere en række uheld der betød ekstra tid i pitten, lykkedes det at gennemføre samtlige 24 timer og bringe raceren frem til en slutplacereing som nummer seks i klassen – og nummer 49 generelt.
Umiddelbart lyder det måske ikke imponerende, men resultatet skal ses i lyset af, at der var 90 biler til start samt at Clio’en med en startplacering som nummer 71, hørte til blandt de absolut mindst motor-stærke deltagere.
I fronten af feltet sås mere eksotiske racere som Mercedes SLR, BMW Z4 V10, Ferrari, Lamborghini, Audi R8 og en skov af Porscher...
650 gearskift uden kobling
Med fire stints og samlet omkring syv timer i raceren, var Kennie Frydkjær den af teamets kørere, der tilbagelagde flest omgange under løbet.
Kennie Frydkjær med et kæledyr fra en lokal tilskuer! (Foto: Vitesse Racing)
Det mest udfordrene stint – såvel fysisk som psykisk – var de sidste 40 omgange af løbet, frem til målflaget. Som kører vil man gerne gøre hele teamet ære og sikre at bilen nu gennemfører – samtidig med at både kører og Clio er ved at nå grænsen for deres formåen!
Som en ekstra ’lille udfordring’ måtte Kennie gennemføre samtlige cirka 650 gearskift uden tekniske hjælpemidler, da både kobling og ’gear-cutter’ (- der kortvarrigt frakobler benzintilførslen ved gearskift) stod af i de sidste timer af løbet!
Dette slider ekstraordinært meget på såvel højre arm og gearkasse, men begge dele holdt helt frem til mål, og en stolt og bevæget Kennie kunne lørdag klokken 14.00 passere det ternede flag efter 24 timers intens race efter en fantastisk team-indsats.
Fra nat til dag
Ud over at køre bilen til mål, fik Kennie også fornøjelsen af at køre ’konge-stintet’ – enhver racerkørers drøm; stintet mellem nat og dag – mellem klokken 6 og 8 om morgnen.
Kennie takkede for det ærefulde hverv ved at køre løbets suverænt hurtigste stint – han satte sin hurtigste omgangstid på 2.27.826 minutter og kørte der ud over omkring ti 2.28-omgange i løbet af de 35 omgange stintet varede.
Kennie havde fornøjelsen af at køre ’konge-stintet’ mellem nat og dag. ”Fantastisk at køre race og samtidig se solen stå op over Dubai”. (Foto: Vitesse Racing)
”Det har været en helt fantastisk oplevelse at deltage i dette løb sammen med Sally Racing” – sagde en træt men tilfreds Kennie Frydkjær umiddelbart efter løbet. ”Alle i teamet har været tændt og motiveret hele løbet igennem – også på tidspunkter, hvor det hele så noget sort ud. Samtidig har der været en fantastisk opbakning hernede fra venner, familie og sponsorer – ja, selv fra herboende danskere! Får jeg muligheden, er jeg på igen næste gang der skal køres 24-timers løb!”
En træt Renault Clio og ditto Kennie Frydkjær på vej mod de sidste omgange – efter godt 2.400 kilometers racerløb. (Foto: Vitesse Racing)
Tak til alle i Sally Racing for en målrettet og professionel indsats – og ikke mindst tak til Kim Løwert / AppStract for sponsoratet, der gjorde deltagelse muligt!
Vitesse Racing Kurt Rene Jensen Læs mere om: Andreas SchrøderChristian DaluisoKennie Frydkjær JensenMartin Sally PedersenPeter ObelSally RacingVitesse RacingDubai Autodrome14/01/11 - Dubai Autodrome - 24H Series |