Det var med spænding i baggagen, da turen fredag eftermiddag gik mod banen, som ligger ved Magdeburg i delstaten Sachsen-Anhalt, ca 400km syd for den Dansk-Tyske grænse.
(Foto: Motorsporten.dk)
Det var første gang, at Jens var på banen. Men det samme gjalt for næsten resten af feltet, da 1600 Challenge ikke tidligere har kørt løb på netop denne bane.
"Jeg var meget spændt på at komme ud at køre, på en af de store internationale baner", udtaler Jens og fortsætter
"Banen er 3,696km lang, og det er ca. dobbelt længde af Ring Djursland og 1½ gang Jyllandsringen og Padborg Park."
Ved ankomsten til banen fredag aften, stod den på teknisk kontrol samt licenskontrol. Selve kørslen på banen skulle kun foregå lørdag, hvilket resulterede i et meget kompakt program.
Heldigvis var vejrguderne med kørerne, og det skulle vise sig at være tørvejr både fredag og lørdag.
Sidst på lørdag formiddag, skulle træningen køres. Og her startede problemerne.
(Foto: Motorsporten.dk)
"Da vi skulle forlade pitten, havde bilen lidt problemer med at starte. Men den kom dog igang med lidt hjælp", fortæller Jens
"Da træningen bliver givet fri, begynder jeg at varme dæk op. Hvis ikke at dækkene er ordentlig varme, mangler bilen vejgrebet. Jeg svinger lidt fra side til side, men synes ikke at jeg laver nogle ekstreme sving. Alligevel smider bilen bagenden, og jeg ender ude i græsset. Heldigvis uden at ramme noget. Imidlertid var jeg ikke hurtig nok på koblingen, så motoren gik ud. Og startproblemerne var kom tilbage. Men efter et lille skub fra en flagpost kunne jeg få liv i bilen igen, og fortsætte træningen."
Bagdækkene var herefter igen lettere afkølet, så Jens måtte igang med at få varme i dem igen.
På 3. omgang begyndte han at angribe banen yderligere. Men i svingkombinationen 11 og 12 slutte træningen imidlertid brat.
"Jeg kommer kørende ned mod den hurtige svingkombination 11 og 12 - et højre sving efterfulgt af et venstre sving umildbart efter. I udgangen af sving 12, ved jeg ikke rigtig hvad der sker. Sansynligvis har den smidt bagenden en anelse, hvorefter jeg korrigerede. Men det ender med, at jeg holder ude i gruset, hvor bilen har gravet sig godt ned. Det undrer mig, hvad der egentlig skete, da det var en meget mystisk vinkel, at jeg havde parkeret i gruset."
(Foto: Motorsporten.dk)
"Min teamchef Steffen Larsen, der kørte lige bagved, sagde også efterfølgende, at det havde set meget mærkeligt ud, da jeg røg af", opsummerer Jens
Herefter måtte Jens trækkes i pit, hvorefter at rengøringsarbejdet skulle igang. Der sad småsten ved bremserne, som skulle fjernes inden kvalifikationen startede. Det sidste at man ønsker sig, er hvis bremserne svigter, med 160km/t. Samtidig blev batteriet udskiftet, for at få løst startproblemerne.
5 minutter før kvalifikationen startede, var bilen klar til kørsel igen.
Der blev foretaget nogle små ændringer på setup'et, som skulle gerne skulle give mere varme i bagdækkene.
I kvalifikationen gjalt det om at blive dus med bilen igen, og være helt sikker på at den ikke lavede samme nummer igen.
Dog manglede Jens at få kørt en del omgange på banen i forhold til konkurrenterne, som også kunne aflæses i startplads 30 ud af ligeså mange startende. Det manglende omgange fra træningen var tydelige at aflæse på tiden.
Begge heat skulle afvikles midt på eftermiddagen.
På startgridden buer banen en anelse, og dette resulterede i, at startlysene ikke kunne ses af bilerne fra ca. startplads 20 og bagud.
(Foto: Motorsporten.dk)
"Af en eller anden mærkelig grund, var der ikke ekstra startlys, og da de foranholdende biler skyggede for lamperne, måtte jeg bare kigge efter, hvornår, at de andre biler begyndte at køre. Det undrer mig lidt, at sådan en stor international bane, ikke har flere set startlamper ned af gridden - især når der er en lille bakke på startgridden, og nogle af bilerne holder på bagsiden af bakken. Men måske er det fordi at de er vandt til formelbiler og rullestarter...?", undrer Jens Jensen sig.
Da starten går, prøver Jens at hænge på så godt som muligt. Men da konkurrenterne har haft de flere omgange på banen, bliver selv 1 sekund på omgangstiden her og der, hurtigt til en del tid. Herefter var målet at fuldføre og få så mange kilometer som muligt inden løb 2.
Slutplaceringen blev 25'er, som samtidig var startplaceringen til løb 2. Det positive fra løb 1 var, at omgangstiden blev forbedret med ca 2 sekunder i forhold til kvalifikationstiden. Så det gik den rigtige vej.
Imidlertid fik en anden kører straf, så startplaceringen blev til P24 istedet.
"Fra den startposition kunne jeg desværre heller ikke se lamperne. Men om de kørere som startede bagved mig har haft radiokontakt, til nogen som kunne se lyset, ved jeg ikke - men de kom i hvert fald meget hurtigt forbi mig ned mod første sving, og så prøvede jeg at hænge på så godt som muligt. Det lykkedes også på første omgang, men herefter trak de stille og roligt væk igen", siger en ærgelig Jens.
(Foto: Motorsporten.dk)
Slutplaceringen blev plads 26. Men også i dette heat, blev Jens's omgangstid forbedret med ca. 2 sekunder. Dette havde resulteret i en startplacering nogle pladser længere fremme på gridden - hvis tiden var blev kørt i kvalifikationen.
Derved sluttede han i begge løb udenfor pointene. Så på den måde, var det en skuffende weekend.
"Jeg havde håbet på, at kunne blande mig noget mere. Men med den manglende træningstid på banen, som i forvejen kun var 20 minutter i træning, 20 minutter i kvalifikation samt 2x 20 minutter i løbene, kunne det desværre ikke blive til mere. Men jeg synes at det var en sjov oplevelse, at komme ud at køre på en bane med så hurtige sving og lange langsider, i modsætning til de "små" danske baner", slutter Jens.
Finaleløbene i 1600 Challenge køres ved DTC finalen 9. og 10. oktober på Jyllandsringen, hvor der forhåbentlig kan køres nogle gode point på kontoen, og få en god afslutning på 2010 sæsonen.¨
Jensen Racing
Læs mere om: Jens JensenOschersleben11/09/10 - Oschersleben - 1600 Challenge |