Indtil videre har Jenson Button og Sebastian Vettel delt sejrene i dette års mesterskab, mens Button er stukket alene af i front af tabellen. Og det mest oplagte vil da også være at en af de to vinder på søndag. Red Bull virker til for alvor at være kommet efter det, og med Vettel på hjemmebane er forhåbningerne store. Men derfor skal man nu ikke afskrive Button, selv hvis Vettel er hurtigere, for englænderen har tidligere vist at han er klar til at slå til, hvis muligheden byder sig, selvom han egentlig ikke er den bedste på en given dag.
For variationens skyld kunne det være sjovt, hvis vinderen af løbet måske kom til at hedde Barrichello eller Webber. Barrichello kunne godt bruge en sejr efterhånden, hvis han på sigt gerne vil have en ny sølvmedalje til samlingen, mens Mark Webber om nogen trænger til at få hul på den ret seje byld det er at vinde sit første Formel 1 løb.
Derfra og ned gennem feltet er det næsten alles kamp mod alle. Faktisk har vi et ganske jævnbyrdigt Formel 1 felt i år, der er bare lige to teams der skiller sig markant ud fra resten.
Toyota startede lovende, men har ikke rigtig indfriet forventningerne, endnu en gang tegner det til at blive en lidt slasket sæson for det japanske hold. Den første sejr lader i al fald vente på sig.
Williams har været hurtige, undtagen når det var alvor, et par rigtigt gode resultater ville være rare for det tidligere så dominerende team. Men det virker ikke helt indenfor rækkevidde.
Ferrari, tjah - der er ikke så meget at sige. Godt går det i al fald ikke. De er dog altid et godt bud på en pointplacering. Og lige netop i tilfældet Ferrari (og McLaren) skal man aldrig udelukke en pludselig forbedring i deres præstationer - og jeg siger ikke udelukke - og det betyder at man heller ikke skal forvente det.
McLaren er om muligt endnu værre end Ferrari. Det er på ingen måder imponerende hvad de har præsteret denne sæson. Heller ikke Renault virker som om de bare er i nærheden af sidste år, hvor det dog blev til to sejre.
Igen, det ville have været ganske spændende, hvis ikke fordi Red Bull og Brawn er så meget bedre end resten.
Nürburgring er ikke den nemmeste bane at overhale på, den er forholdvis smal, men der har dog været tætte og gode dueller der op igennem de sidste ti år. På mange måder stod banen i mange år i skyggen af Hockenheimring, men siden Hermann Tilke kom forbi og ødelagde netop den banes unikke kvaliteter har de været ganske jævnbyrdige.
Regn er altid en mulighed i Eiffelbjergene og det plejer at give nogle spændende løb - for ikke så længe siden var det på Nürburgring at Markus Winkelhock lå i spidsen i sit første (og eneste) F1 løb, i en Midland eller Spyker, eller hvad den nu hed netop den dag.
En gentagelse, ville ikke gøre så meget... Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Nürburgring12/07/09 - Nürburgring - Formel 1 - FIA F1 |