”Vi har farten, men ikke heldet. Det har været en rød tråd sæsonen igennem. Jeg har ikke haft heldet. Det er mere den måde at tabe tredjepladsen på med bare et skaldet point,” konstaterer Jens Møller, der mistede bronzen til Kasper Jensen, som han ellers havde været foran inden den afgørende finale.
”Jeg bliver kørt af banen af Kristian Poulsen, så jeg rammer ind i Michael Carlsen og brækker et forhjulsophæng, og så røg den tredjeplads. Det er fjerde gang, at jeg bliver firer i privatcuppen. Jeg blev det i ’03, ’04, ’05 og altså også i år. Jeg kørte ellers stærkt i første heat, indtil min motor blev for varm, og så havde jeg også et godt andet heat.”
Bronzen glippede for Jens Møller. (Foto: Morten Kimer Hansen)
”Det er skuffende, at Møller sætter sin tredjeplads i privat cuppen over styr,” siger teamchef Hans Hartmann. ”Til førermødet blev der talt dunder om, at man ikke ville se mesterskabet afgjort af afkørsler, og det må vi sige, at det blev. Vi brækkede en bærearm, og det er usædvanligt. Vi har haft mange påkørsler, men det er aldrig sket før, at noget er brækket. Og det er forårsaget af en mand, der kører ind over græsset og rammer Møller, som bliver skubbet over i Carlsen. Det altså lovligt i DTC.”´
Hartmann Honda Racings internationale triumfkort fik heller ikke det ud af DM-finalen, som han havde forventet og håbet på. Umiddelbart efter starten af første løb blev James Thompson dømt for at have tyvstartet.
”Man kan argumentere for og imod tyvstarten, men desværre fik vi en straf, og på grund af afviklingsformatet for løbene betyder det, at så snart du er ude af første løb, så er du også ude af andet og tredje løb,” siger han. ”Kikker man på det rent underholdningsmæssige, så endte weekenden lidt nede i kælderen. Men teamet arbejdede hårdt og gjorde det så godt, som vi kunne, og vi endte med at komme i mål som syver i finalen.”
”Atter må vi konstatere, at dommerlinien svigter,” slår Hans Hartmann fast. ”Om James begår en fejl, ved jeg ikke, men der bliver i hvert fald dømt en tyvstart, og han vinder ikke nogen pladser. Hans bil er lidt ude af linien, og så er han tilbage igen, men det hele forårsages af, at klumpen foran stopper.”
”Løbsseriemæssigt er det et problem, at man begår en fejl, får en straf, og den straf får man så tre gange i løbet af en weekend. Ja, det sidste løb er jo et gennemsnit, så man får den halvt til løb tre. Faktisk en fadæsefejl, en dommerfejl, uanset hvad der sker, bliver man også straffet til løb to og løb tre. Det duer bare ikke.”
En angivelig tyvstart kostede James Thompson dyrt. (Foto: Morten Kimer Hansen)
Selv om Danish Touringcar Championship nu er et overstået kapitel, er teamets sæson langt fra omme. I den kommende weekend er man på Salzburgring i Østrig, hvor Jens Møller stiller op i FIA European Touring Car Cup.
Hartmann Honda Racing Læs mere om: James ThompsonJens Reno MøllerHartmann RacingJyllandsringen12/10/08 - Jyllandsringen - Danish Touringcar Challenge - DTC mesterskabet |