Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser
ASETEK SIMSPORTS

Formel 1

Tyrkiets GP - Renault preview

Formel 1 
23/08/07 

Renaults indsats i år har været blandede bolcher. En masse ups and downs. Teamet har dog været stabilt i pointene, men pointscoren har været faldende i de seneste GP'er. Er det ved at udvikle sig til en overgangssæson for teamet?
 

Renault har tidligere meldt ud at denne sæson har haft sine besværligheder. Man havde fra start vanskeligt ved at få dæk og bil til at arbejde sammen, og så er førstekøreren ikke den samme som før. Giancarlo Fisichella får god modstand af Heikki Kovalainen som faktisk kun er et point efter. Renault ligger på en samlet fjerdeplads. Williams kan i teorien nappe denne placering, men skal være mere konstante. Renault skal dog ikke slække på nogen områder.


Fisichella har kun ét point mere end holdkammeraten
(Foto: Bridgestone)

Giancarlo Fisichella anser det meget omtalte sving 8 som det måske vanskeligste sving i Formel 1 kalenderen. Svinget skal rammes rigtigt, ellers koster det tid og ofte også placeringer. Fisichella har tidligere gjort det godt på banen, men har stået i skyggen af sin tidligere førstekører. Denne gang må han vise hvad han og bilen kan.

Heikki Kovalainen har kun et begrænset kendskab til banen, når vi snakker Formel 1. Kun et par enkelte opvisningsrunder er det blevet til, for et par sæsoner siden. Det var i forbindelse med World Series of Renault. Også han nævner sving 8, men mere som værende mere spændende end vanskelig. Han er dog fuldt ud klar over svingets sværhedsgrad.


Kovalainen startede skidt, men vokser efterhånden med opgaven
(Foto: Bridgestone)

Fornemmelsen hos Renault er at man skal køre med mere downforce end det umiddelbare oplagte valg. På grund af banens opbygning med alt fra små snævre sving til middel skarpe sving videre til temmelig lange stræk, gør at man sandsynligvis vil vælge at køre med mere downforce. To faktorer spiller ind her. De små skarpe sving og især ved sving 12 gør udslaget. Ligeledes skal bilens setup passe til sving 8 som udover at være udfordrende, også er temmelig ujævn. Det gør at man ikke sætter bilen op efter dette sving, men hvor kørerne prøver at undgå de værste ujævnheder. Derfor skal der være mere downforce end det umiddelbare valg ville være. Renault håber selvfølgelig på et godt udkomme af Tyrkiets Grand Prix. Man ved godt at man ikke kan nå ret meget i denne sæson.

Dons

Læs mere om:
  • Giancarlo Fisichella
  • Heikki Kovalainen
  • Renault F1
  • Istanbul Park
  • 26/08/07 - Istanbul Park - Formel 1 - FIA F1
  •  



    ASETEK SIMSPORTS