Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Historisk motorsport

Formel fremskridt . . .

Historisk 
19/12/01 

Nu er der begyndt "at ske noget" på den danske historiske formelvognsfront - hvilket også henleder opmærksomheden på de udmærkede indlæg i DASUs Autosport om de historiske formelløb på Nürburgring med dansk deltagelse.
 

Men som de fleste også ved, så har det jo stået noget sløjt til med løb for historiske formelvogne her i landet.

Hvorfor har det hidtil stået så sløjt til ? Er formelvogne netop ikke rigtige racerbiler - biler der alene er lavet med motorsport for øje? For nogle af os er formelbiler de eneste rigtige racerbiler - det er bare svært at slutte sig til ved at betragte de hidtidige historiske arrangementer herhjemme! Vel har de største, efter nogles mening mest publikumsvenlige (?) klasser været tunede standardvogne, men der har da i Danmark været aktive formelklasser siden slutningen af fyrrerne - og der er det endnu. Og mange af de populære danske kører har så sandeligt fyldt meget i formelklasserne gennem tiderne - tænk blot på navne som Ole Vejlund, Tom Belsø, Jac Nellemann, John Nielsen, Kurt Thiim -for blot at nævne nogle ganske få. Så hvorfor fylder formelbiler - rigtige racerbiler - så lidt i det danske historiske motorsportslandskab? Så sjældne er de jo heller ikke, vel?

Der har nok i stor udstrækning været tale om en "ond cirkel": Ingen melder sig til - fordi der ikke er garanterede løb og klasser for historiske formelvogne - og der er ingen løb og klasser for historiske formelvogne - fordi.ingen melder sig til. Den "onde cirkel" vil vi nu forsøge helhjertet at bryde, selvom vi alle ved at al begyndelse er svær - og kræver et realistisk ambitionsniveau.

Det vil vi nu gøre noget ved - nemlig ved at sikre:

  • At der bliver lavet et passende antal arrangementer, der med garanti "bliver til noget", hvis bare der er mindst otte (8) tilmeldte deltagere (.det er altså kun én mere end vi var i Løgstør for nylig.)
  • At der bliver skabt fornuftige og relevante klasseopdelinger, der skal muliggøre at mange af de historiske formelbiler der nu står i hi rundt omkring i landet kan komme ud at køre

Der er danskere som jævnligt deltager i historiske formelvognsløb - i udlandet. Man forstår godt at folk som Erik Justesen, Palle Ringstrøm og Jørgen Egedal og andre drages af de store, interessante baner i udlandet, hvor der er mange deltagere og mange eksotiske køretøjer, men hvad nu hvis de også fik mulighed for at "lufte" deres klenodier blandt entusiaster på dansk asfalt?

Som første skridt på vejen fremad blev der afviklet et meget succesrigt arrangement på Køreteknisk Anlæg i Løgstør lørdag d.13/10. Dels var der tale om "fri træning", dels et efterfølgende møde, hvor forslag til sikring af en aktiv fremtid for historiske formelvogne i Danmark blev fremlagt af Henning Bitsch og indgående debatteret af de fremmødte.


Thorkild Simonsens Alfa-Dana Midget.
(Foto: HMS)

Som nok en ny rekord var der hele 7 gamle og ældre formelvogne ude at køre -dog nåede Henning ikke så mange omgange - grundet en løs olieslange og nogle efterfølgende ualmindeligt træls lyde fra Coramiens hovedlejer.Og så hørte og så vi nok for første gang i lang tid noget, der engang for mange, mange år siden var en del af rygraden i dansk formelsport: Thorkild Simonsens ualmindeligt smukt restaurerede Alfa-Dana Midget (500cc F3) - se billedet herover.for undertegnede var Thorkilds Alfa-Dana alene hele arrangementet værd!

Så til det vigtige møde: Blandt de fremmødte, der også havde biler med var: Bruno Hvid Jensen, Jens Bach, Thorkild Simonsen (som dog måtte tilbage til Sjælland før mødet), Ole Bjørn Nielsen, Mogens Veland og Henning Bitsch, og blandt de fremmødte uden biler, Svend Erik Sørensen, Henrik Pedersen og Anders Bonde. Alle ovennævnte vil stille op til arrangementerne herhjemme i 2002. Derudover har vi fået telefonisk tilsagn om deltagelse i 2002 fra Kaj Madsen, Ole Vejlund, Peter Korsholm Jeppesen, Martin Borch og Per Egebart. Der er yderligere en 4-5 stykker som har udtrykt interesse, og mon ikke de fleste af os kender en eller flere, som har en brugbar historisk formelvogn stående, og som vi kan gøre "sultne" efter at komme ud at køre og på anden vis nyde de historiske formelvogne?

Ved mødet i Løgstør der blev nedsat en 4-mands arbejdsgruppe som følger:

  • Henrik Pedersen, som vil forhandle en aftale på plads med DASU
  • Bruno Hvid Jensen, som vil tage sig af det tekniske og finde egnede udenlandske løb
  • Anders Bonde, som vil lave indlæg fra de hjemlige arrangementer (som dette) i HMS Nyhedsbreve
  • Henning Bitsch, som vil forhandle en aftale på plads med HMS

På mødet blev vi enige om at foreslå et HMS klubmesterskab i 2002 bestående af 5 arrangementer:

  • Et på Ring Djursland
  • Et på Ring Knutstorp i Skåne
  • Deltagelse i CCCC for de køretøjer, der er tilladt der. For dem der ikke må deltage i CCCC, vil der som mesterskabsgældende alternativ søges efter et passende løb i det nære udland
  • 2 stk. en-dags arrangementer på Køreteknisk Anlæg i Løgstør, udformet som sprintløb eller handicaps, altså uden samlet start. Prisen for en "miljødag" i Løgstør er 5000kr, og der er foreløbigt lavet en booking på en dag i april og en i oktober

Alle kører som deltager i klubmesterskabet i 2002 skal være medlemmer af HMS, og bilerne skal være originale og have historisk vognbog. Bilerne skal være forsynede med sikkerhedsseler (3" brede) og brandslukningsanlæg efter gældende sikkerhedsregler, og benzintankene være fyldt med sikkerhedsskum.

Klasseindelingen for historiske formelbiler er som følger:

KlasseBeskrivelse
1500cc Formel 3 ("Midgets")
2Grand Prix-biler før 1/1-1961
3Formel Junior før 1/1-1961
4Formel Junior efter 1/1-1961
5Formel 4 før 1/1-1977
6Formel Ford 1600 før 1/1-1977
(måske også før 1/1-1986)
7Formel V før 1/1-1977
8Formel Super V (luftkølet) fra før 1/1-1977
9Formel 3 1000cc
10Formel 3 1600cc
11Formel 3 2000cc før 1/1-1977
12Formel 2 1000cc
13Formel 2 1600cc
14Formel 2 2000cc før 1/1-1977

Ovenstående klasser er officielle HMS-klasser accepterede som værende historiske. En klasse foreslås oprettet, hvis den kan samle mindst 4 biler. Såfremt der ikke er 4 biler i en klasse kan disse køre med i en anden passende klasse, hvor de dog ikke må dominere, og det foreslås, at der afvikles separate heat for en klasse hvis den kan samle mere end 12 biler - i modsat fald vil klasser blive slået sammen.

Da der er mange ældre Formel Ford 1600 og 2000, som jo i mange år udgjorde rygraden i dansk formelsport, og da der er en hel del biler i dansk ejerskab endnu, foreslås oprettet nogle ClubRace formelklasser:

KlasseBeskrivelse
1Formel Ford 1600 fra 1/1-1977 til 31/12-1985
med mulighed for dispensation op til 1990
2Formel Ford 2000 fra 1/1-1977 til 31/12-1985
med mulighed for dispensation op til 1990

Dispensation tildeles én kører med én bil for én sæson indtil videre.

Med et realistisk håb om at der nu kommer flere rigtige racerbiler ud at køre historisk motorsport i Danmark i 2002,

Henning Bitsch og Anders Bonde