Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser
ASETEK SIMSPORTS

Le Mans

Le Mans 24-timer - test dag, formiddag

Le Mans 
03/06/07 

Le MansSå er årets Le Mans 24 Timer for alvor ved at komme igang. I dag søndag køres den officielle test dag forud for løbet om 14 dage.
 

Formålet med dagen er at få bilerne indstillet til banen. Le Mans er lidt speciel i og med at der ikke er nogen træningssession som sådan i dagene på til løbet. De 4 sessioner der går forud for løbets start om lørdagen er nemlig ikke fri træning, men tidskørsler der tæller til startplaceringen.

Derudover er de 4 sessioner ret korte –2 timer ad gangen levner ikke meget tid til at rode med teknikken på bilen eller lave om på set up. Hvis man regner lidt på det, tager det 15 minutter at køre ud, komme rundt og begynde på en hurtige omgang, gennemføre omgangen og komme rundt og ind i pitten igen.

Dagen bruges også til at få nye kørere kvalificeret til løbet – hvis man ikke har kørt på Le Mans banen før, skal man gennemføre 10 omgange under testdagen for at sikre at du ikke er til unødig ulempe under løbet. Det har før givet adskillige teams store problemer hvis de har fået tekniske problemer med bilen undervejs i testdagen.

Det er også sådan at feltet der kører i dag, er det endelige felt der kan få lov at starte om 14 dage. Dvs. fra i dag er der ingen chancer for at deltage for reserverne.

Dagen begynder som regel forholdsvist stille og roligt, da banen skal køres ren, bilerne skal tjekkes, kørerne skal lige have banen ind i hænderne igen og så videre.

Kl. 10.30 får vi dagens første røde flag, da Courage Competition nr. 13 spinner rundt i Porsche kurverne. Bilen må sendes tilbage til Courage fabrikken for reparation, og køreren er på banens skadestue for at blive kontrolleret, men der ikke sket noget alvorligt med Guillaume Moreau.

Inden da var det Peugeot nr. 8 kørt af Stephane Sarrazin der toppede tiderne med 3:33.094, fulgt af Pescarolo nr. 16 med Emmanuel Collard i tiden 3:33.624. Den første Audi R10 TDI med Frank Biela var på tredjepladsen i tiden 3:35.542.

I LMP2 var det Barazi Epsilon Zytek i spidsen, med tiden 3:42.080, fulgt af RML Lola i 3:45.449, og Quifel ASM Team Lola i tiden 3:46.848. GT1 førtes af Corvette Racing skarpt forfulgt af Aston Martin.

GT 1 klassen er allerede blevet til duellen imellem Aston Martin og Corvette. De har skiftet til at ligge i spidsen af klassen, og lige efter vi fik grønt flag kl. 11 kom Casper Elgaard for første gang i Aston Martin nr. 008.

GT2 er en afspejling af situationen som den har været i LMS og ALMS:

Ferrari 430GT foran Porsche 997 RSR – Risi som de hurtigste, skarpt forfulgt af Autorlando Sport ført af Allan Simonsen! Derefter Flying Lizards Porsche.

Vi går grønt igen kl. 11.15 og klokken 11.50 begynder duellen mellem Audi og Peugeot for da Emanuele Pirro sætter en tid på 3:30.899 – hele 2 sekunder hurtigere end Peugeot nr. 8 foran Pescarolo nr. 16.

Dagens overraskelse er netop Pescaroloen, der var ingen der havde forventet at de kunne være med foran så længe. Men lad os se hvor længe de kan holde med de hurtige diesel biler hvis krigen bryder ud for alvor.

I GT1 er krigen også i fuldt blus – Corvette nr. 64 fører feltet an i tiden 3:52.520, derefter Aston Martin nr. 009 med David Brabham i tiden 3:52.879, efterfulgt af Aston Martin nr. 007 kørt af Tomas Enge i tiden 3:52.907 – tal om tæt performance!

LMP2 er indtil videre domineret af Barazi Epsilon i deres to Zytek biler nr. 32 og 33 – de ligger 1 og 2 med tiderne 3:41.7 og 3:42.0 – godt to sekunder foran RML Lola med tiden 3:44.2.

I GT2 er krigen akkurat så tæt som alle håber. På dette tidspunkt er det IMSA Performance Porsche nr. 76 der fører i tiden 4:05.389, foran Flying Lizard Porsche i tiden 4:05.892, med Risi Ferrari 430GT som treer i tiden 4:06.585. Autorlando med Lars Erik Nielsen i bilen ligger som fjerde i tiden 4:07.429.

Klokken 12.15 får vi dagens andet røde flag, da Noel Del Bello bilen spinner af i Porsche kurverne.

Da vi går grønt igen kl. 12.35, er stillingen som følger:

LM P1:
1. Audi nr. 1, Emanuele Pirro 3:30.899
2. Pescarolo Sport nr. 16, Romain Dumas 3:31.958
3. Peugeot nr. 8, Pedro Lamy 3:32.803

LM P2:
1. Barazi Epsilon nr. 32, Michael Vergers 3:41.759
2. Barazi Epsilon nr. 33, Adrian Fernandez 3:42.080
3. RML nr. 25, Thomas Erdos 3:44.281

LM GT1:
1. Corvette nr. 64, Oliver Gavin 3:52.520
2. Aston Martin nr. 009, David Brabham 3:52.879
3. Aston Martin nr. 007, Tomas Enge 3:52.907

LM GT2:
1. IMSA Performance nr. 76, Patrick Long 4:05.389
2. Risi Competizione nr. 97, Mika Salo 4:05.840
3. Flying Lizard nr. 80, Seth Neiman 4:05.892

Dagens første afdeling slutter kl. 13 uden yderligere hændelser, men det store samtaleemne er de hurtige tider. Alle klasser er enten meget tæt på, eller under tiderne fra slutningen af dagen sidste år.

En af faktorerne er det nye Tertre Rouge sving, som er blevet gjort lidt hurtigere, men generelt er indtrykket at bilerne er blevet markant hurtigere over det sidste års tid.

Jesper Thomsen

Læs mere om:
  • Allan Simonsen
  • Jan Magnussen
  • Audi Sport North America
  • Corvette Racing
  • Le Mans
  • 03/06/07 - Le Mans - Le Mans testdag
  •  



    ASETEK SIMSPORTS