Der har været testet intensivt frem mod årets første løb på Hockenheim, og ingen er i tvivl om at begge teams kommer topforberedte og mindst ligeså motiverede. Feltet kunne måske nok føles lidt mindre interessant i denne sæson med det kedelige exit til Opel, der på grund af alt for store tab i bildivisionen ikke kunne legitimere at fortsætte med at bruge mange millioner på prestigeprojektet DTM. Det har overladt scenen total til en kamp mellem Audi og Mercedes.
De samlede tests der har været på Vallelunga i Italien og Brands Hatch i England har givet forskellige svar - først startede Mercedes ud med fuld damp, mens Audi - anført af Tom Kristensen - erobrede den engelske bane. Det er selvfølgelig altsammen test, og enhver ved at det kan være meget svært at tolke. Alligevel er det fair at konkludere at begge mærker ser ud til at komme ind til sæsonen med stort set lige muligheder. Men hvem vinder så? Her er et bud på de kørere der skal holdes øje med i den kommende sæson: Duellen: Audi udfordrer Mercedes (Foto: DTM)
Det er altid meget svært at skulle udtale sig om hvem der står til at vinde DTM-titlen. De to mest oplagte bud fra Audi er: Mattias Ekström og Tom Kristensen. En outsider fra Audi-lejren kan blive Heinz-Harald Frentzen. Det er lidt sværere at vurdere hvem der kan blive Mercedes' topkører. Hvis tingene udvikler sig som det plejer for Mercedes, kommer alle lige ind til sæsonen og så begynder der derefter at blive udvalgt én til at tage teten. Mika Häkkinen og Jamie Green er de to bud der må fremhæves. Og hvorfor så ikke også Bernd Schneider? Jo, han er der også, men her vurderes han 'kun' som outsider. Det er farligt at skrive om Mr. DTM, men begrundelsen kommer...
Kandidaterne - én for én
Det må være meget nærliggende at begrunde valget af de fire kandidater. Hvorfor Mattias Ekström? Simpelthen fordi han kan det der! Svenskeren er lynhurtig og er godt kendt med gamet i DTM. Han har efterhånden været med i en årrække, og har tidligere formået at tage titlen, så han kender til det store pres der kan ligge på ham henover en hel sæson. Han har ikke ret mange svagheder - er godt kørende i både kvalifikationen og selvfølgelig også i løbet. Det kneb måske nok lidt i sidste sæson med at hive det sidste ind på Gary Paffett - men han var blot i 2005 en kende bedre end de øvrige! Får han en stærk start på sæsonen, kan han virkelig blive svær at slå. Sæsonen kunne se ud til at ligge godt for Mattias Ekström (Foto: Audi Motorsport)
Alt peger på at Tom Kristensen i sæson tre i DTM er klar til at sætte et angreb ind på titlen. Hans stærke kørsel på Brands Hatch lover rigtig godt - mere eller mindre direkte satte han sig i raceren og kørte stærkt. Harmonien mellem Tom og bilen lader til at være et godt udgangspunkt. Kvalifikationen er blevet ændret til det format der kendes i Formel 1, og det bør være til fordel for danskeren. Sidste års koncept med Super Pole gav ikke altid de optimale startplaceringer, så på det område ser det rigtig godt ud. Og hvis det kommer til at passe rigtig godt for Audi, så kunne det være interessant med en direkte duel - ikke med Mercedes, men mellem Ekström og Kristensen!
Efter at være vendt tilbage til motorsport på topniveau, og gjort det ganske udmærket, ligner Mika Häkkinen et rigtig godt bud fra Mercedes. Det er godt nok kun hans anden sæson i DTM og på den måde mangler han stadig noget erfaring, men speeden var der flere gange i sidste sæson. Hvis han kan formå at være konstant kan han blive et stærkt kort. Hans opvisning på Spa sidste år viste med al tydelighed at han - når alt klapper perfekt - er umådelig stærk. At vinde DTM kræver dog toppræstation i hver afdeling, og det er måske det eneste man kan tvivle lidt på.
Det overlader det andet bud til Jamie Green. Han kommer nu helt ud af den skygge som Gary Paffett sendte over sin kollega sidste år. Green er virkelig talentfuld og har total støtte fra Mercedes efter at han vandt det europæiske Formel 3-mesterskab i 2004. Sidste sæson var et læreår, og det kostede rigtig mange satsede forsøg - og afkørsler. Green er lynhurtig - det er der næppe nogen der stiller spørgsmålstegn ved. Problemet ligger nok i skiftet fra formel-race til touringcar. Alt afhænger af om omstillingen er ved at være på plads. Han kan blive rigtig stærk i kvalifikationen - det viste han flere gange sidste år, men om han er konstant og præcis nok henover en løbsdistance, er måske nok det der kan hindre ham henover en hel sæson. Så et stærkt kort, men også en kører der skal poleres lidt mere. Jamie Green er lynhurtig og kan måske gøre Paffett kunsten efter (Foto: DTM)
Outsiderne
Der er næsten fare for at blive til grin ved at sætte Bernd Schneider som outsider til DTM-titlen. Specielt når man holder hans erfaring op mod de to kandidater fra Mercedes der er nævnt ovenfor. For man kan altid vide sig sikker på at Schneider nok skal gøre sig med fremme. Grunden til placeringen i outsiderne gruppen er mest på grund af en lidt trist 2005-sæson. Han blev lidt for mange gange placeret for langt tilbage - men fightede stadig godt - og det kostede. Han er dog virkelig god til at køre gode resultater hjem på taktikken, men henover 2005 var han lidt for ofte sat i skyggen af holdkammeraterne. Men han har alt at vinde - stadig! Hold godt øje med ham - det kan i sidste ende vise sig at erfaringen bliver guld værd for Mercedes.
Audi har hentet Frentzen til i den ene fabriksbil, og kigger man på de seneste års resultater fra tyskerens side, så har hans optræden været en lang række af elendige resultater. Men måske kan det hjælpe at komme til et stabilt team hvor der er ro om tingene, og hvor holdet fra starten er et tophold - hvilket Opel på intet tidspunkt var. De tidligere resultater, og skiftet til et nyt team, gør dog at Frentzen ikke kan forventes at gå hele vejen. Men mon ikke han fra tid til anden blander sig helt fremme når han rammer en god dag?
Hold iøvrigt øje med...
Det er selvfølgelig svært at pege på alle kørere som kandidater til DTM-titlen, men det betyder ikke at der ikke er plads til at holde øje med andre kørere. Hos Mercedes bliver det meget spændende at se hvordan Bruno Spengler forvalter sin fremrykning til fabriksteamet. Han var sidste år meget stærkt kørende, og det kan give en god uddannelse at få ham frem i teamets bedste racer. Det er nok mere tvivlsomt om det kan holde til et angreb på DTM-titlen, men det kan selvfølgelig ikke afvises. Men der bør være mere erfarne kørere der står foran. Og så skal den sidste fabrikskører i Audi, Martin Tomczyk heller ikke glemmes. Han har dog haft et par halvskuffende sæsoner, men fra tid til anden skal han nok være der!
Feltet er så også blevet fyldt godt op med ældre racere, og her bliver der også en tæt kamp om at vinde den uofficielle 'brugtvognstitel'. Christian Abt og Jean Alesi ligner det bedste bud på vinderne i den interne duel. Og så skal 'kvindernes kamp' selvfølgelig heller ikke glemmes. Her ligger titlen dog mest til skotten Susie Stoddart, der kommer ind i et eksisterende teams mens rivalinden Vanina Ickx er hentet til det 'nystartede' Midland-team med Dr. Collin Kolles som teamchef. Begge racerkvinder kører en 2004-model. Tiderne i tests har vist at Stoddart lader til at have en fordel, så det ligner et skotsk sejr i den duel. Vanina Ickx (tv.) kæmper mod Susie Stoddart (th.) om at være den hurtigste kvinde i DTM (Foto: DTM)
Første duel - Hockenheim
Historisk set skal det blive en Mercedes der vinder åbningsløbet på Hockenheim. Sådan har det været de sidste tre sæsoner, hvor det sidste år var Jean Alesi der vandt - iøvrigt i det eneste løb hvor han virkede tændt. Den seneste - og eneste Audi-sejr siden 2000 kom i 2002 til Laurent Aiello i TT'eren. Banen har da også altid ligget bedst til Mercedes, så de bør have en marginal fordel til dette løb. Begge hold kender banen indgående fra tests, så meget kommer selvfølgelig også til at afhænge af formen på dagen. Et bud kunne være Bernd Schneider - han kom i hvert fald ud af sidste sæson med en sejr i sæsonfinalen netop på Hockenheim. Audi bør dog gå efter en bedre start på sæsonen end sidste år - her blev det Christian Abt der blev den bedste kører - i en ældre racer! Og selvfølgelig må Tom Kristensen - efter succes'en på Sebring - være helt på toppen og motiveret til at hente en sejr i åbningen! Hold øje med Audi nr. 7 - Tom Kristensen er topmotiveret til at vende Mercedes-trenden (Foto: DTM)
DTM kan selvfølgelig følges på TV. De tyske kanaler ARD og ZDF dækker igen sæsonen, men også på dansk TV bliver det muligt at følge med. Viasat-kanalerne - i denne weekend dog kun på Viasat Sport1, bliver der mulighed for at følge den tyske klasse. Allerede lørdag fra kl. 13.00 bliver der varmet op til sæsonen på kanalen, hvor der lavet et optaktsprogram med billeder fra tests samt interviews - inden der åbnes op for kvalifikationen fra 13.30 og en time frem. Løbet søndag køres fra kl. 14.00 og en time frem.
Du kan læse mere om de enkelte kørere på denne side Benji
Læs mere om: 09/04/06 - Hockenheim - DTM |