Men vi havde under testen i foråret kørt gode tider, hvor vi var ca. 8/10 sek. efter den hurtigste kører. Vi vidste, at vi havde fået en meget bedre motor og havde samtidig arbejdet meget på at lette bilen, så vi kunne komme ned på minimumsvægten. Gældende fra dette løb skulle forhjulstrækkere igen have lagt 10 kg på deres minimumsvægt - så nu skulle vi have lagt bly i bilen.ikke helt retfærdigt når vi stadig kan se, at BMW har en stor fordel i deres baghjulstræk - men regler er nu engang regler.
I Volvo Motorsport teamet er der også sket en del i sommerferien; vores faste mand, Henrik Nørgaard, har valgt at trække sig fra dette rakkerliv og er kommet til Volvo i Odense. Jeg vil gerne sige tak til Henrik for det store arbejde som han har lagt i Volvo Motorsport.
Kasper er ny mand i teamet. Kasper kommer fra Hartmann Racing, er uddannet ingeniør og har været med til at udvikle Honda biler hos JAS i Italien .
På Ring Djursland gik fredag aften med at analysere alle data fra tidligere løb og derefter lægge en plan for lørdagens træning. Vi fik lavet en anden opsætning til bilen og det var med spænding, da vi kørte op til træningen. Desværre var vejrguderne ikke med os, da det begyndte at regne. Vi valgte at sende Jason ud på en opsætning beregnet til tørvejr, så han bedre kunne føle bilens reaktioner.
Vores tid var langt fra de hurtigste, men de informationer som Jason kom med, var vigtige for at kunne komme videre med opsætningen. Vi lavede igen lidt om på undervognen til dagens tidtagning. Planen som var lagt blev fuldt af alle i teamet og Jason kørte en syvende hurtigst tid på 52.611. Martin Jensen kørte sig som bekendt flot ind på førstepladsen med en tid på 52.165. Vi var ikke i tvivl om, at teamet var på rette spor, da vi nu kun var 0,326 sek efter den hurtigste.
Efter bilen var klargjort til søndagens opvarmning og super pole, skulle alle i teamet vise Jason, hvordan rigtige racerkørere kører race. Vi var blevet inviteret ud for at prøve den nye gokart hal i Århus (skal åbne om ca. 14 dage) - det var et imponerede syn, der mødte os. En kanon bane på ca. 1000 m med mange hurtige sving. Så alle i teamet fik vist Jason, hvordan men kører gokart..nej, vi må jo indrømme, at han kørte r.. ud af bukserne på os, - men vi havde en hyggelig aften med masser af race.
Søndag morgen var stille og rolig. Bilen fik det sidste tjek af mekanikerne, vip-gæsterne ankom og hyggede sig. Planen med opvarmningen af vores dæk til super pole gik perfekt. Vi kørte femte hurtigste tid - kun 0,446 sek efter Jan Magnussen, som var hurtigste mand.
Efter super pole, satte vi bilen op til selve heatet. I første heat fik Jason en god start, men kom lidt for langt ud i svinget ud på langsiden i anden omgang og mistede her sin splitter på den forreste kofanger. Dette gjorde, at bilen havde en del understyring og han måtte give to pladser, så vi endte på en syvende plads. Andet heat startede fra syvendepladsen og Jason lavede en kanon start og var på femte pladsen efter første sving - men desværre kunne han ikke holde femtepladsen og vi fik igen en syvendeplads.
To syvende pladser er ikke, som vi havde håbet, men alligevel er alle i teamet tilfredse.nu er vi på rette vej og blander os igen i toppen af DTC. En ting er helt sikker: vi skal gøre alt for at Volvo Motorsport vil være med helt fremme til Grand Prix Danmark på Jyllands-Ringen d. 27.-28. august.
Til sidst vil jeg gerne ønske Ring Djursland tillykke med jubilæet og alle de forbedringer, som I har lavet - det har løftet Ring Djursland op på et niveau, hvor der helt klart kan køres DTC.
Teamchef Kent Steffensen Volvo Motorsport Danmark Læs mere om: 07/08/05 - Ring Djursland - Danish Touringcar Challenge |