Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Japans GP - Teams preview - top 5

Formel 1 
08/10/04 

Alle mesterskaber er nu afgjort, og det er nu "kun" de næste placeringer i konstruktørmesterskabet der kan være spænding om.
 

Vinderne er fundet, men hvem erobrer andenpladsen osv. Et par teams bejler til andenpladsen i konstruktørmesterskabet. Afgørelsen kan falde på en af bedste racerbaner på kalenderen, vil BAR med deres Honda "Suzuka Special" motor kunne skabe den endelige afgørelse på hjemmebanen i årets næstsidste løb?

Ferrari:
Efter at alle topplaceringer nu er sikret for Ferrari, kan Michael Schumacher igen køre frit. I alle de seneste udmeldinger fra verdensmesteren, lyder det nemlig at, nu er han klar til at vinde igen. I de seneste par GP'er har Barrichello fået de nødvendige points til at sikre ham og Ferrari andenpladsen, så der står Ferrari på alt. Begge kørerne nævner vigtigheden af at vinde i Japan. Det vigtige består i at det er Ferrari navnet der skal stå øverst. Men kender kørernes ærgerrighed, så vil begge gerne vinde. Udviklingsmæssigt har Ferrari for længst meddelt at de har stoppet udviklingen. Der kan selvfølgelig forekomme små ændringer, men den primære fokus er på 2005 modellen.

BAR:
BAR vil kæmpe med næb og kløer for at sikre sig andenpladsen i konstruktørmesterskabet. Det kan teoretisk ske på hjemmebanen Suzuka. Med "Suzuka Special" motoren i ryggen håber man på at det sker. Teamet kan ved lejligheden også præsentere den ene af deres to kørere for 2005 sæsonen. Sato har fået forlænget sin kontrakt. I sidste sæson blev BARs biler placeret som nr. 4 og nr. 6, hvilket man selvfølgelig håber på kan blive endnu bedre i denne sæson. Begge kørere har banen som en af deres favoritbaner pga. de mange udfordringer på banen for kørerne. Udover motoren har BAR forberedt nogle aerodynamiske ændringer til netop dette løb. Andenpladsen skal forsvares og helst vindes.

Renault:
Renault jagter ligesom BAR andenpladsen i konstruktørmesterskabet. Om det kan nås afhænger af kørernes indsats. Villeneuve er trods tests og et enkelt GP vil ikke helt oppe i gear endnu. Hos Renault er man meget fokuseret på setuppet. Ydermere er det absolut ikke ligegyldigt hvordan gearingen skal være på denne bane. Moment og gearing skal bare passe på denne bane. Ifølge teamet har man forberedt sig rigtig meget til denne bane efter den måske lidt skuffende præstation i Shanghai. Man er klar over konkurrenternes styrke, og bruger det som en ekstra motivationsfaktor i forberedelserne. Renault er ærgerrige nok til at vil med helt frem.

Williams
Williams kan ikke nå noget i denne sæson, kun at slutte bedre end McLaren. Selvom begge kørere skifter team efter denne sæson, så er der stadig arbejde der skal udføres. Ralf Schumacher har vist glimrende form under test i sidste uge. Montoya har ikke testet, men har udført PR arbejde for teamet i stedet. Sidste år var bilerne godt med, Ralf Schumacher satte ny banerekord. Under testen på Jerez i sidste uge, blev der testet forskellige ting af teamet. En del af de ændringer man fandt frem til som kunne anvendes, er ændret på bilen til det japanske GP. Følelsen i teamet er at man er i stand til at være med helt fremme. Der er 6 points forspring til McLaren. Det forspring skal forsvares i de to sidste GP'er i denne sæson.

McLaren:
I de sidste to GP'er i år, kan McLaren kun nå to ting. Den ene er at overhale Williams i konstruktørmesterskabet, hvilket der prøves ihærdigt på, og den anden ting er at få samlet så mange erfaringer som muligt med bilen som de ikke har haft nogen særlig stor succes med, undtaget dog Raikkonens sejr på Spa. Det er i hvert fald ikke testkilometer der mangler denne gang. Ved testen i sidste uge, kørte Alex Wurz og Pedro de la Rosa over 2100 testkilometer i alt. Der blev arbejdet meget med setup og dæk. Som vanligt afslører McLaren ikke alt for meget om deres setup, men mon ikke at de har et par enkelte nyudviklede aerodynamiske ting klar til netop Suzuka banen. Målet er en topplacering, der er mulighed for det, det har de vist tidligere i år, men formen er ikke god. Det har de også vist.

Dons

Læs mere om:
  • 10/10/04 - Suzuka - Formel 1
  •  



    D4 Enterprise Solutions