Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel Renault 2000 Tyskland

Jesper Wulff på Sachsenring

FR 2000 DE 
23/08/04 

Formula Renault 2000 TysklandJesper Wulff Laursen blev alene om at repræsentere Danmark og Team Aarhus Racing i det Tyske Mesterskab for Formel Renault 2000 sidste weekend.
 

Steffen Møller havde ikke planlagt deltagelse i løbet. Milan Matejcek teamets Tjekkiske kører var ventet til start, og hele teamet var gearet til at håndtere to biler, Milan måtte imidlertidig melde afbud umiddelbart op til løbet, på grund af en mave infektion. Det betød at Jesper havde ikke mindre end 2 engineers og 4 mekanikere til at servicerer bilen i pit teltet.

Sachsenring var fjerde løbs weekend i det tyske Formel Renault Mesterskab. Sachsenring er en bane med mange udfordringer, den er 3645 m lang og indeholder elementer som minder om hesteskoen på Jyllands-Ringen, og dele af den kuperede del af Knutstorp, den har to langsider hvor den ene har et fald på mange procent og nederst slutter den i et hurtigt højresving, herefter stiger banen igen op mod et skarpt 90 graders venstre sving, som er indgangen til publikums langsiden her er der på den første del en kraftig stigning, på langsiden passerer man pit området, start og mål området, langsiden slutter i et skarpt 90 graders sving som er indledningen til den del af banen som både er meget kuperet og samtidig indeholder mange snævre sving kombinationer.


Jesper Wulff på Sachsenring klar til entre på banen

45 minutters træning
Den normale 165 minutters torsdag træning var reduceret til 45 minutters træning fredag morgen. Det betød at der kun var meget begrænset tid til at lærer banen, og samtidig skulle teamet også forsøge at finde et optimalt opsæt til bilen. Der var overskyet under testen, og Jesper fik optimalt udbytte med køretid i 35-40 minutter. Det lykkedes os at få optimeret opsæt på bilen, og Jespers tider lå i den bedste del af feltet.

2 x tidtagning
Op til tidtagningen hang der sorte skyer over Sachsenring; men der var stadigvæk tørvejr da signalet lød for start på første tidtagning, og Jesper kørte ud blandt de første for at nå at kører nogle omgange ind regnen ville forringe muligheden for at sætte en god tid. Jesper fik kørt 3-4 omgange inden regnen styrtede ned over Sachsenring. Alle kører søgte mod pitlane og området blev hurtigt omdannet til en meget aktiv arbejdsplads for mekanikere. På Jespers tredje og hurtigste omgang var han ude med alle hjul i græsset på vej ind på langsiden. Jesper var lidt for hurtig på gassen og mistede derved greb på baghjulene, skred ud men redede situation; men miste kostbar tid på denne omgang som blev den sidste inden regnen satte ind. Løbsledelsen stoppede tidtagningen i fem minutter medens regnen styrtede ned. Der blev givet signal om at det var "wet race". Jespers tid var kun til en 15. plads i start opstillingen, og alle muligheder for at forbedre tiden var forsvundet, ærgerligt. Der blev skiftet til regnvejrs dæk på alle biler. Jesper kørte ud for at få nogle omgange på den våde bane for at være optimal forberedt til anden tidtagning.

Under de 10 minutters pause lavede mekanikerne de væsentligste justeringer på bilen til et regnvejrs opsæt. Da anden tidtagning startede, var der stadigvæk meget sort over banen. Det regnede under hele tidtagningen, dog i perioder ikke så meget; men stadigvæk rigeligt til regndæk. Jespers tid rakte til en 10. plads i start opstillingen til weekendens andet løb.

Første løb
Lørdag kl. 10:30 første løb, efter regn hele natten var banen tørret op i løbet af formiddagen, men der var fortsat sorte skyer over banen. Jesper fik en god start og forbedrede sin placering fra en 15. plads til 13. plads inden første sving, og på de to første omgange yderligere til en 11. plads, bilen kørte godt de første 4-5 omgange; men blev dårligere der derefter, Jespers dæk blev for varme og han var nødt til at spare lidt på krudtet, for at holde dem nede i temperatur, midt i løbet lykkedes det alligevel Jesper at forbedre sin placering til en 10. plads.
Da der var 5-6 minutter tilbage af løbet, var der to kører der ramte hinanden foran Jesper på start og mål langsiden; men det lykkedes ham at undgå dem og de vragdele der lå på banen, nu lå Jesper på en 8. plads. Da løbet umiddelbart efter blev stoppet med rødt flag, blev Jespers officielle resultat en 10. plads. Reglen er ved rødt flag at men går to omgange tilbage i løbet, og placeringen der er tællende som løbs resultat.

Andet løb
Formel Renault skulle kører som de første søndag morgen lige efter kørerne i DMSB-Produktionswagen-Meisterschaft havde kørt warmup, de skulle kører kl. 09:00 og der var tørt efter endnu en nat med regn, skyerne hang stadigvæk over banen; men det blæste godt så banen var tør.

Jesper fik en god start fra sin startplacering som nr. 10, han forbedrede sin placering én plads på første omgang. Bag Jesper var der 8-10 kører der kolliderede i første sving og syv blev holdende, Der kom Safety-Car på banen i de næste 3-4 omgange, og de syv strandede biler blev fjernet fra banen. Pascal Kochem som vandt første løb, var blevet påkørt bagfra og han kørte i pit under Safety-Car perioden, hans mekanikere rettede bag vingen ud og han blev sendt på banen igen, han kom ud umiddelbart før feltet kom. Uheldigvis var feltet netop blevet frigivet efter Safety-Car perioden, og Pascal Kochem kunne ikke undgå at blive opslugt af feltet. Jespers bil kørte perfekt og han forbedrede sin placering til en 8. plads, undervejs havde han kørt flere omgange efter Pascal Kochem, uden han kunne komme forbi. Pascal Kochems bag vinge var nu bøjet meget og det blev værre jo mere han kørte, han fik sort flag flere gange medes han kørte foran Jesper; men han overså det 3-4 omgange og Jesper var efterhånden 100-200 m efter den foran kørende, da Pascal Kochem lod Jesper komme forbi netop inden han kørte i pit. Jesper sluttede på en 8. plads i andet løb.

Tysk DMSB Formel Renault Cup, Mesterskabs stilling

Pl.NavnNat.Point
1.Scott SpeedUSA185
2.Colin FlemingUSA158
3.Pascal KochemTyskland124
4.Michael AmmermüllerTyskland117
5.Mihael AleshinRusland111
6.Pekka SaarinenFinland101
7.Jesper Wulff LaursenDenmark100
8.Reinhard KoflerØstrig96
9.Dominique ClaessensUSA88
10.Bruno Rudolf FechnerTyskland82
11.Frank KecheleTyskland79
12.Paar BamaUngaren70
13.Marco DürrTyskland56
14.Patrick FilutowiczTyskland52
15.Mika LeinlaaksoFinland48
16.Andreas ZiggelTyskland44
17.Steffen MöllerDenmark37
18.Philpp WlazikTyskland33
19.Dima RaikhlinTyskland33
20.Kenny WiessTyskland32
21.Yuri BayborodovRusland31
22.Sandro ManuzziSchweiz30
23.Dominik WeiglTyskland19
24.Julian TheobaldTyskland19
25.Kasper AndersonDenmark18
26.Mikka HonkanenFinland16
27.Siegfried PerchtoldØstrig14
28.Cyndie AllamannSchweiz6
29.Milan MatejcekTjekkiet6