Alfa Romeo og BMW er stadig storfavoritter, men SEAT har arbejdet hårdt i vinterpausen og danske Peugeot Sport med Jan Magnussen har vist lovende takter ved de første tests.
Flere nye mærker og teams kommer til: Oregon Racing fra Italien som stiller med tre ex-fabriks Alfa´er, fra Hong Kong (!) kommer GR Asia som stiller med to Honda Civic Type-R bygget af italienske JAS ( som indtil denne sæson byggede K-Motorsports Honda´er). GR Asia er nok ukendt for de fleste i Danmark, men i 2003-udgaven af Macau´s Grand Prix var de med helt fremme og drillede fabriksbilerne fra BMW og Alfa Romeo. GR Asia har mange års erfaring med touringcar-racing og har deltaget i mesterskaber i Asien og England. Foreløbig er englænderen Simon Harrison eneste kører i team´et, men GR Asia venter at annoncere den anden kører om kort tid. Simon Harrison har erfaring fra BTCC, hvor han har vundet et par løb.
GR Asia deltager i "The Independents Trophy" som er ETCC´s svar på DTC´s "DTC Cup", altså et "mesterskab i mesterskabet" for privatkørere/ - teams.
Ford vender tilbage til europæisk standardvognsracing, ikke som fabriksteam men med "RS-Line Team Ford Focus". RS-Line er ejet af Sabine Stiefel og hendes mand Rainer Stiefel er teamchef. RS-Line er under hårdt tidspres, men Rainer Stiefel udtaler, at alle arbejder hårdt for at få de to biler klar til den første test på Monza i starten af marts.
Den 22-årige Sebastian Grünert er den ene af teamets kørere. Grünert har prøvet lidt af hvert i sit unge racerliv: BMW Formel ADAC, Citroen Saxo Cup, Toyota Yaris Cup, Renault Clio Cup og senest Porsche Carrera Cup!
Det bliver i en Ford Focus ST170 som denne i FIA S2000 specifikationer at Roland Asch og Sebastian Grunert skal deltage i ETCC mesterskabet med. (Foto: FIA ETCC)
Team´ets anden kører er lidt af en legende i standartvognsracing: Roland Asch. Asch (53) var egentlig "gået på pension", men som så mange andre "pensionerede" racerkørere slog han til da tilbudet kom. Roland Asch har kørt stort set alt med fire hjul og tag: DTM, STW, V8 Star, Porsche Carrera Cup, Porsche 944 Cup osv., osv. Roland Asch har været Deutsche Bergmeister ("Bjergløb" køres som "enkeltstart" på tid på bjergveje), kørt langdistanceløb på Nürburgring og Spa. Roland Asch har to samlede andenpladser i DTM og har været fabrikskører for Ford, Mercedes, Nissan, Opel og Porsche. Them
|