Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Danish Touringcar Challenge

Fra vinder i Saxo Cup til favorit i DTC

Danish
Touringcar
Challenge 

18/03/02 

Store ord om en lille mand, men hvem er Henrik Larsen, vil mange unge sikkert spørge sig selv.
 

Henrik er søn af "Bule" Arnold Larsen, der huserede i Fiat Abarth sammen med andre af datidens kendte personer blandt andet Saab Keld (Keld Hansen) og Palle Anker (DKV) med flere. Arnold nyder stadig at komme på de danske baner og se "lille" Larsen sætte resten af feltet på plads.

Henrik Larsen er født den 10. april 1961 og bor i Gudme på Fyn, hvor han driver et autoværksted.

Henrik's karriere har indtil videre forløbet som følger:

  • 1973-1979 I denne periode kørte Henrik meget aktiv go-kart.
  • 1980-1981 Kørte han Formel Ford 1600.
  • 1982-1985 I disse år kørte Henrik Formel Ford 2000, hvor han i sin første sæson blev nr. 3 til DM.
  • 1983 blev han Danmarksmester i samme klasse.
  • 1984 blev han på ny danmarksmester i FF 2000 samt nr. 3 i EM.
  • 1985 igen danmarksmester og 3. pladsen i EM blev udskiftet med en 2. plads.
  • 1986 Blev Henrik fabrikskører hos Van Diemen i England og sluttede dette år som nr. 3 i EM.
  • Henrik blev i England og kørte Formel 3 i denne sæson.
  • 1988 Kørte Henrik Opel Lotus og blev nr. 2 i EM. Vinderen hed Mika Hakkinen, som Henrik dog ind imellem kørte fra (Hakkinen vandt kun EM med 1 point's forspring).
  • 1989 Blev Henrik igen nr. 2 i Opel Lotus serien, denne gang efter Peter Cox.
  • 1990-1991 Drev han et Formel Opel Lotus Team i Holland.
  • 1992 Kørte Henrik Nations Cup i Opel Lotus sammen med bl.a. Kirsten Kolby.
  • 1994 Blev Henrik nr. 2 i DM, standardvogn (Toyota).
  • 1995-1996 Startede han på sine Mercedes år, hvor han sluttede på en 2. plads i DM i Special Saloon Car.
  • 1996 blev 2. pladsen skiftet ud med danmarksmesterskabet i samme klasse.
  • 1997-1999 Kørte Henrik i den tyske STT serie og blev tysk mester alle 3 år i træk.
  • 2000-2001 Startede Henrik i Saxo Cup for Jan Hansen, Citroën Sport Slagelse. Han kvitterede straks ved at vinde Cuppen, hvilket han gentog året efter. I 2001 vandt han på nær et alle heat. I dette heat fik han en stop & go. Dette blev Henriks sidste sæson i Saxo Cup,da cuppens reglement siger, at man ikke må være med mere, når man har vundet cuppen 2 år i træk.


Henrik Larsen har vundet alt hvad der kan vindes i Saxo Cup og sætter nu kursen mod DTC-serien.
(Foto: Motorsporten.dk)

Under sæson 2001's sidste løb kunne alle, der havde med Saxo cuppen at gøre, mærke, hvor det bar hen, for aldrig er der blevet bedt om så mange kører profiler på en kører, som det var tilfældet ved f.eks. DM finalen.

Først var Henrik Lundgaards nye Toyota team inde i billedet, derefter havde BlueTel Racing (Racing Ahead) en kontrakt liggende til underskrift, hvor Henrik skulle have kørt i Citroën Xsara i det importør-støttede team, men Henrik takkede Nej Tak, så der måtte være noget i gærde.

Så endelig kom det frem på dba.dk, at Henrik havde skrevet kontrakt med K Motorsport.

Til det sidste var der stor spænding om, hvorvidt Henrik fik sædet i det nye Honda team, da der kom en meget stærk pengemand ind fra siden, men Tom K ville have "lille" Larsen. Henrik Larsen har den helt rigtige tekniske indsigt, der skal til for at få succes med en helt nykonstrueret racerbil, mener den danske Le Mans-vinder, der er medejer af Honda-teamet, hvor hans lillebror, Jacob Kristensen skal være teammate med Larsen og Tom og Jacobs far, Carl Erik, skal være teamchef.
Direktør for selskabet, der står bag ved Honda-teamet, er reklamemanden Steen Stærk.
Bilen der skal køres i er JAS Honda Civic Type-R i DTC.
Henrik's mangeårige mekaniker John Fischer, hvis søn Mads arbejder for JAS Motorsport i Italien som Teknik Engineer med 22 mand under sig, er ved til at opbygge bilerne til det danske DTC reglement. Bilerne forventes til Danmark den 3. april.

Der er ingen tvivl om, at K Motorsport har valgt en af danmarks bedste kørere med en utrolig stor teknisk indsigt, og det gør samtidig "lille" Larsen til en af favoritterne til det danske DTC mesterskab.