Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Yokohama Cup 1601-2000cc

1 titel, 2 løb, 4 kandidater

Yokohama Cup
1601-2000cc 

25/09/03 
Yokohama

-Finaleløbet preview
Inden Jyllands-Ringens finaleløb kæmper seks kørere om medaljepladserne, fire af dem er med i kampen om den fornemste. Hvem der vinder hvad vides først efter weekendens løb, men hvordan er deres chancer?
 

Med to gange 25 point på højkant, har fire kørere fortsat chancen for at kalde sig 2003 DIF Danmarksmester i Gruppe N National, 1601-2000 ccm. Det er enten Per Poulsen, Lars Vendelbo, Klaus Verner eller David Falch der løber af med titlen. Udgangspunktet er af gode grunde forskelligt, men her er den aktuelle pointstilling.

Pointstillingen efter 16 af 18 afdelinger

pos.#kørerbruttopointnettopointballastbedste resultat
1.41Per PoulsenRenault Megane II25925980 kg1.
2.4Lars VendelboPeugeot 307 EPO24424480 kg1.
3.5Klaus VernerVW Golf 1,8 GTI23722750 kg1.
4.6David FalchPeugeot 307 EPO21121180 kg1.
5.8Lars HeinVW Golf IV GTI20720780 kg1.
6.7Hans Henrik Møller MadsenSkoda Octavia 1.8 T19719745 kg1.
7.35Kasper JensenPeugeot 206 GTI1501500 kg3.
8.9Anders ByrielVolvo S 401351350 kg2.
9.18Hans ElnegaardRover 200 VI80790 kg7.
10.17Chris LarsenSkoda Octavia 1.8T60600 kg9.
11.15Søren B. MortensenPeugeot 206 GTI59590 kg7.
12.40Peter FaarborgPeugeot 30758580 kg8.
13.14Max BirkelundAlfa Romeo 156555530 kg4.
14.36Flemming SchartzPeugeot 206 GTI53530 kg6.
15.22Tom Rørvig JensenVW Golf GTI 16V42420 kg8.
17.10Michael Skipper PedersenFord Puma 1,7 Zetec Se VCT39390 kg5.
16.53Morten RemarVW Beetle 1,8 Turbo39390 kg5.
18.44Jesper Sally PedersenPeugeot 206 GTI39390 kg8.
19.79Brian MikkelsenSkoda Octavia 1,8 T30300 kg3.
20.37Claus BertelsenFord Escort RS 200026260 kg3.
21.29Poul IsaksenOpel Astra 2,0 GSI 16V+Skoda Octavia18180 kg5.
22.39Steffen LarsenSeat Ibiza 1,8 T15150 kg8.
23.26Peter JensenPeugeot 206 GTI990 kg13.
24.2Jørgen LadefogedAudi A3 Turbo880 kg8.
25.99Mike SørensenSkoda Octavia5520 kg11.
26.72Mike MathiesenSkoda Octavia5520 kg11.
27.46Kent IversenPeugeot 206 GTI330 kg14.
28.47Jørgen OlsenPeugeot 206 GTI330 kg15.
29.42Michael R JensenRenault110 kg15.
NC49Claus MøllerSeat Ibiza 1,8 T000 kg16.
NC29Niels ChristiansenOpel Astra 2,0 GSI 16V000 kg16.
NC69Christian FrostPeugeot 206 GSI000 kg16.
NC19Erik NørgaardChrysler Neon000 kg17.
NC25Peter KristensenFord Escort RS 2000000 kg17.
NC27Allan NielsenOpel Corsa 1.8 GSI000 kg17.
NC50Lars MortensenFord Fiesta 1,8 S000 kg17.
NC56Peter RasmussenAlfa Romeo 1460020 kg18.
NC34Sigve H. HansenBMW 328 TI Compact000 kg18.
NC71Michael SchröterSkoda Octavia 1,8 T000 kg18.
NC97Svend Erik IversenPeugeot 206000 kg19.
NC77Niels BrøchnerSkoda Octavia000 kg20.
NC55Bjarne JensenToyota Celica000 kg20.
NC87Keld ChristensenOpel Corsa 1,8 GSI000 kg21.
NC60Kim M. JensenMazda MX-3000 kg23.
NC13Kim HolmgaardSeat Ibiza 1,8 T000 kgDSQ

Pointfordelingen: 25-20-17-15-13-11-9-8-7-6-5-4-3-2-1 til top-15.

Per Poulsen har, med sin gule Renault Megane, haft en sæson, der står i skærende kontrast til skuffelserne med Volvo i DTC de forgangne sæsoner. Som den eneste kører denne sæson lykkedes det ham således at vinde begge afdelinger på Padborg Park tidligere på måneden. Hidtil har hvert løbsweekend produceret 2 forskellige vindere.
Det har skaffet Poulsen et forspring på 15 point, hvilket omtrent svarer til forskellen på en løbssejrs 25 point og 11 point for sjettepladsen. Skulle Lars Vendelbo vinde begge løb, kan Per Poulsen stadig blive mester ved at blive minimum toer og treer i finalen. Her kan det spille ind at en række kørere har god mulig for at blande sig i dét opgør.

Nærmeste titeludfordrer Lars Vendelbo har prøvet det før - at blive mester i klassen. Vendelbos største force har været stabil kørsel - han er kun udgået af et løb i 2003 - evnen til at finde overhalingsmuligheder hos konkurrenterne og ikke mindst en behjælpelig teamkammerat i David Falch.

Tredje kandidat er også den mest erfarne. Klaus Verner har kørt standardvogne siden midten af 1980'erne og som den eneste kan han "nøjes" med 50 kg succesballast i finalen, i modsætning til konkurrenternes 80 kg. Med en anden- og tredjeplads ved Grand Prix Danmark, var Verner stærkt kørende da klassen debuterede på den forlængede Jyllands-Ringen for en måned siden og den form for han brug for i finalen.
Som den eneste titelkandidat skal han foreløbig smide to gange 5 point væk for dårligste resultater - hvilket fortæller om stor stabilitet. Det betyder han skal minimum 33 point for at vinde titlen, svarende til f.eks. to top-3 placeringer i finalen.

David Falch er fjerde og sidste kandidat. Hans eneste chance for mesterskabet kan beskrives meget kort. Han skal ganske enkelt vinde begge finaleafdelinger, mens Per Poulsen, som bedste resultat, må få én enkelt 15. plads! Dårlige odds hvis man er spiller.

Lars Hein og Hans Henrik Møller Madsen har begge chancen for både sølv og bronze i DM-kampen. Hein må siges at være finaleløbets dark horse. Han har været stærkt kørende på Jyllands-Ringen og vandt seneste en afdeling ved Grand Prixet. Han kan således nemt komme til at blande sig afgørende i kampen om guldet, ved at stjæle point fra DM-kandidaterne.
Hans Henrik Møller Madsen startede sæsonen stærkt, men er gledet lidt i baggrunden på det seneste. Stabil kørsel gør at han alligevel har en teoretisk chance for sølv. Det vil dog kræve to sejre og noget nær inter for Lars Vendelbo.

Kasper Jensen og Anders Byriel er to andre kørere der til tider har blandet sig helt fremme i 2003, men for mange uheld har kostet dyrt.
Efter en sæson i Renault Megane Turbodiesel er Hans Elnegaard vendt tilbage til sin Rover 200 VI ved sæsonstarten. Elnegaards sædvanlige varemærke, stabilitet, har han genfundet, men hvad der for få år siden rakte til en fjerdeplads i DM bliver i år i bedste fald til niendepladsen.
Æren af den sidste top-10 placering står mellem 5 kørere adskilt af blot 7 point. Chris Larsen, Søren B. Mortensen, Peter Faaborg (forsvarende mester i 0-1600 klassen), Max Birkelund og Flemming Schantz har alle gode muligheder for at få vendt op og ned på placeringerne i finaleløbet.

I alt 45 kørere har deltaget i den store Yokohama Cup og omkring halvdelen kan forventes til start på Jyllands-Ringens finaleløb den 27.-28. september. Det skulle også være nok til at gøre det til et både spændende og flot felt.

Jesper O. Hansen
 
 

Yokohama Cup 1601-2000cc nyhederne på Motorsporten.dk er sponsoreret af:
 



Er din virksomhed klar til robotter?