Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Yokohama Cup 0-1600cc

Peugeot 106 Cup

Yokohama Cup
0-1600cc 

23/09/03 
Yokohama

-løbsrapport fra Padborg Park
Peugeot 106-kørerne satte sig så tungt på semifinalen i den lille Yokohama-Cup, at man næsten kunne tro Danmark havde fået endnu en mærkeklasse. Den overvældende succes skyldes til dels uheld for klassens hurtigste Honda-kørere, der til gengæld sørgede for dramatikken.
 

1. heat
Per Madsen starter på pole, men Steffen Larsen kommer bedst fra land. Midt i feltet går det galt for Bruno Rasmussen, der må tage græsrabatten i inderbanen og dernæst Martin Sally Pedersens venstre sidedør i brug, for at komme rundt i første sving, men forgæves. Ikke alene udgår Bruno Rasmussen, men feltet bliver øjeblikkeligt delt i to. Forrest består førerfeltet af Steffen Larsen, Per Madsen, Bjørn Smedegaard Laursen, Jesper Leen Jensen, Henrik Mikkelsen og Dennis Barth, mens resten af feltet, inklusiv den mesterskabsførende Kim Lund Johansen, bliver opholdt et dyrebart øjeblik.
Steffen Larsen har fået et lille forspring i starten, men Per Madsen kører konstant hurtigere på andenpladsen og når op til Larsen 1/3 inde i løbet. Med en god del af løbet tilbage, er der plads til flere gode overhalingsmanøvre fra Per Madsens side, men det bliver Steffen Larsen der selv afgør duellen om førstepladsen. Ved slutningen af niende omgang udbremser han sig selv for enden af langsiden og forærer dermed sejren til Per Madsen, der nu vinder sæsonens anden sejr - begge på Padborg Park. Steffen Larsen sikrer sig dog gode point for andenpladsen, mens titelrivalen Kim Lund Johansen må nøjes med en mere beskeden placering som nummer seks. Resultatet betyder Steffen Larsen overtager DM-føringen med bare 1 point.
Henrik Mikkelsen kører en sikker tredjeplads hjem, mens Martin Sally Pedersen kan overhale Jesper Leen Jensen på sidste omgang i kampen om fjerdepladsen. Efterfølgende bliver Sallys, ellers flotte opkørsel, annuleret, da hans dæk ikke er korrekt mærket. Dermed rykker Jesper Leen Jensen og det øvrige felt op.

2. heat
Kim Lund Johansen har chancen for at udligne i 2. heat, men trods pole position må han se Steffen Larsen komme bedst fra start. Fra fjerde position kommer Per Madsen endnu bedre fra start - for godt ifølge dommeren, der idømmer ham 20 strafsekunder for tyvstart. Dermed er Madsens chancer for endnu en topplacering på Padborg Park overstået, næsten før det er begyndt.
Også Bruno Rasmussen, Poul Erik Jensen og Lars Blom må se deres chancer forspildt fra starten, dog på en mere håndgribelig måde. I Poetzsch-kurven, banens tredje sving, kommer det til sammenstød mellem de tre. Honda-kørerne parkerer på stedet, mens Blom halter i pit med store skader på fronten af sin Toyota Corolla.

Forrest holder Steffen Larsen sig akkurat langt nok foran til at et overhalingsforsøg er umulig for Kim Lund Johansen. Sejr til Steffen Larsen foran Kim Lund Johansen i en sjælden nærkamp mellem de to.
Martin Sally Pedersen får oprejsning fra 1. heat ved at blive treer, mens Per Madsens fjerdeplads bliver forvandlet til 11. pladsen takket være tyvstarten. Jesper Leen Jensen bliver nu firer, mens Bjørn Smedegaard Laursen og Christian Pedersen kommer forbi Henrik Mikkelsen med få omgange tilbage af løbet.
Ole Luton har et rigtig godt løb. Hans bil blev vejet og fundet for let efter tidtagningen, hvilket sendte ham bagerst på gridden. Fra 21. position kører han sig fremragende op og slutter løbet som otter.

Jyllands-Ringen preview
Resultaterne af semifinalen på Padborg Park har sørget for lidt af en gyser til Jyllands-Ringens finaleløb. Steffen Larsen har en mesterskabsføring på blot 6 point mere end Kim Lund Johansen, i en sæson hvor han hidtil har gennemført alle løb. Kim Lund har derimod to udgåelser, begge fra forårssæsonen.
Imidlertid er mesterskabet designet sådan at stabil kørsel ikke er alt. Når sæsonen er ovre skal de to dårligste scorer fratrækkes. Gør man det nu, har Steffen Larsen således 12 point for to 10. pladser, der skal fraregnes - sagt på en anden måde skal han køre min. niendepladser hjem i finalen for at score nettopoint.
Her kan Kim Lund Johansen drage fordel. Tager man forbehold for de to dårligste scorer nu fører Kim Lund faktisk med 6 point. Desuden har han allerede to nuller i pointregnskabet og scorer dermed fuld antal point så længe han slutter løbene i de pointgivende top-15 placeringer.
Ser man på de to kombattanters tidligere løb på Jyllands-Ringen viser der sig et klart billede. Der har været kørt 6 afdelinger på den midtjyske bane i 2003. Steffen Larsens bedste placeringer er en anden- og en tredjeplads, mens Kim Lund Johansen på tilsvarende vis kan tælle tre sejre og to andenpladser!
Kim Lund Johansen er til gengæld den eneste af de to der er udgået i år. To gange har han indkasseret et 0 på den konto. Han skal gennemføre mindst ét af finaleheatene på 10. pladsen, for at vinde sammenlagt.
Begge kørere stiller til start i finalen med de maksimale 80 kg succesballast (hvad også Jesper Leen Jensen og Bjørn Smedegaard Laursen gør). Begge kørere har tidligere været i stand til at vinde over lettere konkurrenter, så der skulle være grund til at se efter begge titelkandidater helt fremme i feltet. Samlet set burde Kim Lund Johansen have en lille fordel for at trække sig ud sejrrigt ud af finaleweekend som DASU-mester i Gruppe N National, 0-1600 ccm, da han normalt er bedre på Jyllands-Ringen end Steffen Larsen.

Mens guld og sølv skal fordeles mellem Steffen Larsen og Kim Lund Johansen, er der fem kørere med chancen for at hjemtage bronzemedaljen. Med 28 points forspring er Jesper Leen Jensen klar favorit til at bevare hans aktuelle tredjeplads i pointstillingen. Martin Sally Pedersen, Bjørn Smedegaard Laursen, Bruno Rasmussen har alle tidligere vundet løb på Jyllands-Ringen i år, mens Per Madsen bevarede sine chancer med sæsonens anden sejr på Padborg Park for nylig.

Det skal blive spændende at følge finalen i den lille Yokohama Cup. Ikke alene blandt feltets forreste, men også længere nede i rækkerne, hvor der ofte foregår tilsvarende spændende dyster om placeringerne.

Den aktuelle pointstilling inden 15. og 16. afd.

pos.#KørerBilbruttopointnettopointballastbedste resultat
1.2Steffen LarsenPeugeot 106 GTI27226080 kg1.
2.4Kim Lund JohansenPeugeot 106 GTI26626680 kg1.
3.21Jesper Leen JensenPeugeot 106 GTI22221280 kg1.
4.12Martin Sally PedersenPeugeot 106 GTI19419430 kg1.
5.11Bjørn Smedegaard LaursenPeugeot 106 GTI18118180 kg1.
6.7Bruno RasmussenHonda CRX1771770 kg1.
7.6Per MadsenPeugeot 206 + 1061761760 kg1.
8.8Henrik MikkelsenPeugeot 106 GTI16416445 kg3.
9.15Jesper Meldahl NielsenToyota Corolla GTI1191150 kg2.
10.51Henrik ThomsenPeugeot 106 GTI878715 kg4.
11.28Chris PoulsenHonda Civic VTI62620 kg4.
12.34Dennis BarthPeugeot 106 GTI60600 kg6.
13.23Poul Erik JensenHonda CRX55550 kg7.
14.22Ole LutonHonda CRX42420 kg8.
15.14Dennis NielsenHonda CRX37370 kg5.
16.19Klas HøjHonda CRX35350 kg3.
16.24Peter ClausenPeugeot 10635350 kg9.
18.16Anders MortensenPeugeot 205 GTI33330 kg10.
19.56Christian PedersenHonda CRX26260 kg6.
20.47Ejnar RosenhøjToyota Corolla GTI20200 kg10.
20.48Jens KristoffersenPeugeot 106 Rally17170 kg12.
22.58Carsten RasmussenCitroën Saxo VTS12120 kg11.
23.66Lars BlomToyota Corolla GTI11110 kg10.
24.55Dan TrägerHonda CRX880 kg9.
25.52Anders NielsenPeugeot 106 XSI440 kg12.
26.51Hardy NyhuusPeugeot 1062220 kg14.
27.42Jesper RebsdorfToyota Corolla GTI110 kg15.
NC42Peter Juhl JensenToyota Corolla GT000 kg16.
NC39Peter ChristiansenHonda CRX000 kg16.
NC90Karsten Roland HansenPeugeot 106 Rally000 kg16.
NC26Thomas Lundstrøm ChristiansenHonda Civic VTI000 kg16.
NC36Jan PetersenHonda CRX000 kg17.
NC37Ole SchouHonda Civic VTI000 kg17.
NC69Torben ÅlykkeHyundai Scoupe000 kg21.
NC35Ole Meilgård ChristensenHonda CRX000 kg22.
NC88Benny S NickelsenHonda Civic VTI000 kg22.
Jesper O. Hansen
 
 

Yokohama Cup 0-1600cc nyhederne på Motorsporten.dk er sponsoreret af:
 



Er din virksomhed klar til robotter?