1. heat
Per Madsen starter på pole, men Steffen Larsen kommer bedst fra land. Midt i feltet går det galt for Bruno Rasmussen, der må tage græsrabatten i inderbanen og dernæst Martin Sally Pedersens venstre sidedør i brug, for at komme rundt i første sving, men forgæves. Ikke alene udgår Bruno Rasmussen, men feltet bliver øjeblikkeligt delt i to. Forrest består førerfeltet af Steffen Larsen, Per Madsen, Bjørn Smedegaard Laursen, Jesper Leen Jensen, Henrik Mikkelsen og Dennis Barth, mens resten af feltet, inklusiv den mesterskabsførende Kim Lund Johansen, bliver opholdt et dyrebart øjeblik.
Steffen Larsen har fået et lille forspring i starten, men Per Madsen kører konstant hurtigere på andenpladsen og når op til Larsen 1/3 inde i løbet. Med en god del af løbet tilbage, er der plads til flere gode overhalingsmanøvre fra Per Madsens side, men det bliver Steffen Larsen der selv afgør duellen om førstepladsen. Ved slutningen af niende omgang udbremser han sig selv for enden af langsiden og forærer dermed sejren til Per Madsen, der nu vinder sæsonens anden sejr - begge på Padborg Park. Steffen Larsen sikrer sig dog gode point for andenpladsen, mens titelrivalen Kim Lund Johansen må nøjes med en mere beskeden placering som nummer seks. Resultatet betyder Steffen Larsen overtager DM-føringen med bare 1 point.
Henrik Mikkelsen kører en sikker tredjeplads hjem, mens Martin Sally Pedersen kan overhale Jesper Leen Jensen på sidste omgang i kampen om fjerdepladsen. Efterfølgende bliver Sallys, ellers flotte opkørsel, annuleret, da hans dæk ikke er korrekt mærket. Dermed rykker Jesper Leen Jensen og det øvrige felt op.
2. heat
Kim Lund Johansen har chancen for at udligne i 2. heat, men trods pole position må han se Steffen Larsen komme bedst fra start. Fra fjerde position kommer Per Madsen endnu bedre fra start - for godt ifølge dommeren, der idømmer ham 20 strafsekunder for tyvstart. Dermed er Madsens chancer for endnu en topplacering på Padborg Park overstået, næsten før det er begyndt.
Også Bruno Rasmussen, Poul Erik Jensen og Lars Blom må se deres chancer forspildt fra starten, dog på en mere håndgribelig måde. I Poetzsch-kurven, banens tredje sving, kommer det til sammenstød mellem de tre. Honda-kørerne parkerer på stedet, mens Blom halter i pit med store skader på fronten af sin Toyota Corolla.
Forrest holder Steffen Larsen sig akkurat langt nok foran til at et overhalingsforsøg er umulig for Kim Lund Johansen. Sejr til Steffen Larsen foran Kim Lund Johansen i en sjælden nærkamp mellem de to.
Martin Sally Pedersen får oprejsning fra 1. heat ved at blive treer, mens Per Madsens fjerdeplads bliver forvandlet til 11. pladsen takket være tyvstarten. Jesper Leen Jensen bliver nu firer, mens Bjørn Smedegaard Laursen og Christian Pedersen kommer forbi Henrik Mikkelsen med få omgange tilbage af løbet.
Ole Luton har et rigtig godt løb. Hans bil blev vejet og fundet for let efter tidtagningen, hvilket sendte ham bagerst på gridden. Fra 21. position kører han sig fremragende op og slutter løbet som otter.
Jyllands-Ringen preview
Resultaterne af semifinalen på Padborg Park har sørget for lidt af en gyser til Jyllands-Ringens finaleløb. Steffen Larsen har en mesterskabsføring på blot 6 point mere end Kim Lund Johansen, i en sæson hvor han hidtil har gennemført alle løb. Kim Lund har derimod to udgåelser, begge fra forårssæsonen.
Imidlertid er mesterskabet designet sådan at stabil kørsel ikke er alt. Når sæsonen er ovre skal de to dårligste scorer fratrækkes. Gør man det nu, har Steffen Larsen således 12 point for to 10. pladser, der skal fraregnes - sagt på en anden måde skal han køre min. niendepladser hjem i finalen for at score nettopoint.
Her kan Kim Lund Johansen drage fordel. Tager man forbehold for de to dårligste scorer nu fører Kim Lund faktisk med 6 point. Desuden har han allerede to nuller i pointregnskabet og scorer dermed fuld antal point så længe han slutter løbene i de pointgivende top-15 placeringer.
Ser man på de to kombattanters tidligere løb på Jyllands-Ringen viser der sig et klart billede. Der har været kørt 6 afdelinger på den midtjyske bane i 2003. Steffen Larsens bedste placeringer er en anden- og en tredjeplads, mens Kim Lund Johansen på tilsvarende vis kan tælle tre sejre og to andenpladser!
Kim Lund Johansen er til gengæld den eneste af de to der er udgået i år. To gange har han indkasseret et 0 på den konto. Han skal gennemføre mindst ét af finaleheatene på 10. pladsen, for at vinde sammenlagt.
Begge kørere stiller til start i finalen med de maksimale 80 kg succesballast (hvad også Jesper Leen Jensen og Bjørn Smedegaard Laursen gør). Begge kørere har tidligere været i stand til at vinde over lettere konkurrenter, så der skulle være grund til at se efter begge titelkandidater helt fremme i feltet. Samlet set burde Kim Lund Johansen have en lille fordel for at trække sig ud sejrrigt ud af finaleweekend som DASU-mester i Gruppe N National, 0-1600 ccm, da han normalt er bedre på Jyllands-Ringen end Steffen Larsen.
Mens guld og sølv skal fordeles mellem Steffen Larsen og Kim Lund Johansen, er der fem kørere med chancen for at hjemtage bronzemedaljen. Med 28 points forspring er Jesper Leen Jensen klar favorit til at bevare hans aktuelle tredjeplads i pointstillingen. Martin Sally Pedersen, Bjørn Smedegaard Laursen, Bruno Rasmussen har alle tidligere vundet løb på Jyllands-Ringen i år, mens Per Madsen bevarede sine chancer med sæsonens anden sejr på Padborg Park for nylig.
Det skal blive spændende at følge finalen i den lille Yokohama Cup. Ikke alene blandt feltets forreste, men også længere nede i rækkerne, hvor der ofte foregår tilsvarende spændende dyster om placeringerne.
Den aktuelle pointstilling inden 15. og 16. afd.
|
pos. | # | Kører | Bil | bruttopoint | nettopoint | ballast | bedste resultat |
|
1. | 2 | Steffen Larsen | Peugeot 106 GTI | 272 | 260 | 80 kg | 1. |
2. | 4 | Kim Lund Johansen | Peugeot 106 GTI | 266 | 266 | 80 kg | 1. |
3. | 21 | Jesper Leen Jensen | Peugeot 106 GTI | 222 | 212 | 80 kg | 1. |
|
4. | 12 | Martin Sally Pedersen | Peugeot 106 GTI | 194 | 194 | 30 kg | 1. |
5. | 11 | Bjørn Smedegaard Laursen | Peugeot 106 GTI | 181 | 181 | 80 kg | 1. |
6. | 7 | Bruno Rasmussen | Honda CRX | 177 | 177 | 0 kg | 1. |
|
7. | 6 | Per Madsen | Peugeot 206 + 106 | 176 | 176 | 0 kg | 1. |
8. | 8 | Henrik Mikkelsen | Peugeot 106 GTI | 164 | 164 | 45 kg | 3. |
9. | 15 | Jesper Meldahl Nielsen | Toyota Corolla GTI | 119 | 115 | 0 kg | 2. |
|
10. | 51 | Henrik Thomsen | Peugeot 106 GTI | 87 | 87 | 15 kg | 4. |
11. | 28 | Chris Poulsen | Honda Civic VTI | 62 | 62 | 0 kg | 4. |
12. | 34 | Dennis Barth | Peugeot 106 GTI | 60 | 60 | 0 kg | 6. |
|
13. | 23 | Poul Erik Jensen | Honda CRX | 55 | 55 | 0 kg | 7. |
14. | 22 | Ole Luton | Honda CRX | 42 | 42 | 0 kg | 8. |
15. | 14 | Dennis Nielsen | Honda CRX | 37 | 37 | 0 kg | 5. |
|
16. | 19 | Klas Høj | Honda CRX | 35 | 35 | 0 kg | 3. |
16. | 24 | Peter Clausen | Peugeot 106 | 35 | 35 | 0 kg | 9. |
18. | 16 | Anders Mortensen | Peugeot 205 GTI | 33 | 33 | 0 kg | 10. |
|
19. | 56 | Christian Pedersen | Honda CRX | 26 | 26 | 0 kg | 6. |
20. | 47 | Ejnar Rosenhøj | Toyota Corolla GTI | 20 | 20 | 0 kg | 10. |
20. | 48 | Jens Kristoffersen | Peugeot 106 Rally | 17 | 17 | 0 kg | 12. |
|
22. | 58 | Carsten Rasmussen | Citroën Saxo VTS | 12 | 12 | 0 kg | 11. |
23. | 66 | Lars Blom | Toyota Corolla GTI | 11 | 11 | 0 kg | 10. |
24. | 55 | Dan Träger | Honda CRX | 8 | 8 | 0 kg | 9. |
|
25. | 52 | Anders Nielsen | Peugeot 106 XSI | 4 | 4 | 0 kg | 12. |
26. | 51 | Hardy Nyhuus | Peugeot 106 | 2 | 2 | 20 kg | 14. |
27. | 42 | Jesper Rebsdorf | Toyota Corolla GTI | 1 | 1 | 0 kg | 15. |
|
NC | 42 | Peter Juhl Jensen | Toyota Corolla GT | 0 | 0 | 0 kg | 16. |
NC | 39 | Peter Christiansen | Honda CRX | 0 | 0 | 0 kg | 16. |
NC | 90 | Karsten Roland Hansen | Peugeot 106 Rally | 0 | 0 | 0 kg | 16. |
|
NC | 26 | Thomas Lundstrøm Christiansen | Honda Civic VTI | 0 | 0 | 0 kg | 16. |
NC | 36 | Jan Petersen | Honda CRX | 0 | 0 | 0 kg | 17. |
NC | 37 | Ole Schou | Honda Civic VTI | 0 | 0 | 0 kg | 17. |
|
NC | 69 | Torben Ålykke | Hyundai Scoupe | 0 | 0 | 0 kg | 21. |
NC | 35 | Ole Meilgård Christensen | Honda CRX | 0 | 0 | 0 kg | 22. |
NC | 88 | Benny S Nickelsen | Honda Civic VTI | 0 | 0 | 0 kg | 22. |
|
Jesper O. Hansen |