Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Danish Touringcar Challenge

Højt at flyve, dybt at falde

Danish
Touringcar
Challenge 

06/09/03 

- men det tegner lyst for Sylvest Motorsport
Sylvest Motorsport's racerapport fra Grand Prix Danmark på Jyllands-Ringen den 30. og 31 august 2003.
 

DTC - 7. afdeling:

Det hele startede rigtig godt for Sylvest Motorsport til Grand Prix Danmark på den nye udvidede Jyllands Ring.
Lørdagens tidtagning blev klaret med ikke mindre en 2. bedste tid bag Jan Magnussen som hurtigste mand.
"Vi har fundet et drøn godt setup til dette lunefulde vejr." fortæller Jesper Sylvest.


(Foto: Motorsporten.dk)

Teamchefen tilføjede straks i opsætningspapirerne til bilen at:
"Far siger at den kører skide godt".

Det var nu rigtig rigtig spænende om Super-Pole kunne klares ligeså flot. Godt gik det, dog var bagdækkene nået at blive mere kolde end håbet og tilpasningen af bag vognen viste sig ikke at være nok. Lidt udskridning i Ford kurven sendte Jesper for langt ud af svinget med dårlig indgang til det nye stykke af banen til følge.
Alligevel holdt den knapt så optimale omgang til at vi skulle starte fra den eftertragtede 6. position i Pre-finalen.

Med to baghjuls trukne BMW'er holdene bagved på start grid'en skulle det nok blive svært at holde 6. pladsen til første sving. Men starten blev god og kun den ene BMW kom forbi.
De næste par omgange lå Jesper og kæmpede med den tidligere DTC mester Jason Watt om 6. pladsen og Jesper trak det længste strå og begyndte på 3. omgang at trække fra ham.
Jesper fik sin placering som nr. 6 over radio og alt så ud til at blive et perfekt heat med en pole start i finalen.
Men på 5. omgang begyndte bilen at sætte ud, den ville ikke tage gas og virkede som om den var ved at løbe tør for benzin. Jesper kunne ikke forsætte og måtte på 6. omgang køre i pit.

Teamet kæmpede som gale for at finde fejlen på bilens to tanke og benzin pumper, ny strøm blev trukket og alt så igen ud til at være fint på bilens datalogger.

Vi startede Finalen bagerst fra 20. position men allerede på første omgang var den gal igen med benzin tilførslen og Jesper kørte i pit på første omgang da der var safety car på banen, vi forsøgte endnu engang at løse problemet og sendte Jesper ud på banen igen, men grundet en dommer fejl fik Jesper ikke lov til at køre ud på banen og måtte se feltet passere forbi fra pitten, med en omgang bagefter resten af feltet så vi ingen grund til at forsætte.
Ærgerligt når vi virkelig havde gode odds for at komme på podiet i dette løb.


(Foto: Motorsporten.dk)

Lørdag aftens test var ren funktion test efter at have skiftet begge bilens benzin pumper som var brændt af.
Bilen kørte igen rigtig godt men nu begyndte et endnu tilbagevendende problem for os i år, gearkassen ville ikke gå i indgreb i 4. gear en gang i mellem. Vi har for længst kunne konstatere at PSA gearkasser ikke er ligesom fransk rødvin, nej de skal kigges efter hele tiden.
Så på trods af at gearkassen var total renoveret op til denne weekend valgte vi ikke at tage nogle chancer og skiftede 4. gears hjulet og doc ring som bruges til at låse gear hjulet ved skift.

DTC - 8. afdeling:

Igen lavede Jesper en super tidtagning og med 6. bedste tid var vi sikret adgang til Super-Pole.

Super-Polen startede med regn som hurtig holdt op igen, dette gav de sidste kørere et mere tørt spor.
Vi skulle starte som 5. bil og ønskede ikke at tage chancer, derfor blev vi enige om at køre ud på regnvejrs dæk og det rakte til 7. bedste tid.

Vi var tændte oven på skuffelsen dagen før hvor vi også mistede føringen i DTC cuppen til Pierre Legarth.

Starten var god og Jesper kvitterede med nogle rigtig gode tider og stærk kørsel fremad i feltet, men nu begyndte gearkassen igen af lave problemer og ville ikke gå i indgreb i flere af gearne, Jesper forsøgte at kører bilen som en almindelig gade bil med brug af kobling men det blev kun værre og værre.
Det kostede kostbar tid og placeringer og Jesper røg tilbage på en 8. plads og en 1. plads i DTC cuppen da det ternede flag faldt.

Uden mulighed for at gøre noget ved gearkasse problemerne måtte Jesper forsøge at køre bilen til mål i en lang finale.
Det lykkedes men kampen var hård i DTC cuppen hvor Jesper sluttede kun 4/100 foran Martin Pedersen.
Igen vandt vi DTC cuppen og har fået vores samlet Cup 1. plads tilbage ligger igen på 9. pladsen i det samlede mesterskab.


(Foto: Motorsporten.dk)

Sylvest Motorsport vil godt sige særlig tak til vores sponsorer for det store fremmøde og støtte ved dette års Gand Prix på Jyllands-Ringen.

Til finale løbet på Jyllands-Ringen vil vi renovere vores ekstra gearkasse så den forhåbentlig kan holde hele vejen hjem, og derved sikre os det samlede mesterskab i DTC cuppen.
Det vil øge vores chance for en fabriks kontrakt til næste sæson. Der har allerede været henvendelser fra to teams til den kommende sæson, så alt tegner lyst.

Sylvest Motorsport
Kim Kajus Andersen


Læs mere om:
  • 31/08/03 - Jyllandsringen - Danish Touringcar Challenge
  •