Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Danish Touringcar Challenge

Lundgaard's weekend

Danish
Touringcar
Challenge 

24/07/03 

- på Ring Knutstorp
En våd fuser

 

Der var sat megen tid af til træning for DTC-teamene på Ring Knutstorp i dag. En halv time til formiddag og en hel time om eftermiddagen skulle sikre at teamene havde rigelig tid til at køre sig ind på banen. Men desværre løb det hele bogstavelig talt ud i sandet.

Formiddagens halve time blev kørt i tørvejr, men det var også det sidste DTC-kørerne så til ren og tør asfalt den dag. Omkring middagstid nåede det regnvejr som hele formiddagen havde ligget over Sjælland nemlig til Ring Knutstorp, og der var stadig kræfter nok i det til en ordentlig bløder over banen.

Regnen holdt ikke til eftermiddagens træning, men banen var stadig våd da DTC-bilerne blev rullet ned i pitten. Med en hel times kørsel forude var der dog en god chance for at få den kørt tør og stadig få rigeligt med kørsel.


(Foto: Toyota Castrol Racing)

Det viste sig imidlertid hurtigt at være omsonst at forsøge på at køre banen tør. En bil i en tidligere klasse havde spildt benzin over en del af banen, og for at suge det op var der strøet sand ud. Men banen blev ikke fejet inden DTC-træningen blev sat i gang og derfor var en stor del af banen i løbet af ganske få omgange smurt ind i vådt og fedtet sand.

Det satte en stor begrænsning for kørslen. De fleste konkluderede hurtigt at træningen ikke kunne bruges til meget, og mange kørte slet ikke ud i løbet af den time, der var til rådighed. Både Henrik og Jakob Sund vendte et par runder, men tilbragte ellers også tiden parkeret i pitten. Begge syntes det var ganske morsomt at køre på det glatte underlag, men bruge det til noget konstruktivt kunne de ikke.

Til sidst kunne Henrik dog ikke dy sig for lige at køre ud på en enkelt hurtig omgang. Rallyinstinktet er stadig i live - det var suverænt den hurtigste.

Formiddagstræning
1 Casper Elgaard, BMW 320 - 1:04,704
2 John Nielsen, BMW 320 - 1:04,768
3 Jason Watt, Peugeot 307 - 1:04,791
4 Jens Edman, Peugeot 307 - 1:04,820
5 Jan Magnussen, Peugeot 307 - 1:04,988
6 Martin Jensen, Honda Civic - 1:05,112
7 Kurt Thiim, Renault Megane - 1:05,192
8 Henrik Lundgaard, Toyota Corolla - 1:05,195
14 Jakob Sund, Toyota Corolla - 1:05,744

Eftermiddagstræning:
1 Henrik Lundgaard, Toyota Corolla - 1:12,752
2 Pontus Mörth, Volvo S40 - 1:13,790
3 Martin Pedersen, Peugeot 306 - 1:14,340
4 Jakob Sund, Toyota Corolla - 1:14,450
5 Carsten Leveau, Peugeot 406 - 1:15,273
6 Jason Watt, Peugeot 307 - 1:15,675
7 Jens Edman, Peugeot 307 - 1:17,973
8 Mike Legarth, BMW 320 - 1:20,089

Tidtagning
Forholdene var som forvandlet på Ring Knutstorp til tidtagningen. Hvor bilerne i går sluttede med at køre rundt på en tilsandet og fedtet bane var det høj sol og tør asfalt som bød kørerne velkommen her til morgen.

Imens feltet holdt linet op til at køre ned i pitten drev der dog flere gange nogle tunge, mørke skyer hen over banen, og kørerne tøvede da heller ikke da de endelig fik tilladelse til at køre ned til deres pitplads. Hovedparten fortsatte direkte hen i kø ved udkørslen til banen - heriblandt begge Toyota Corollaer.

Vi skriver "begge" Corollaer denne gang, for i modsætning til tidligere i år så er der kun to Toyota Corollaer på startlisten denne gang. Carsten Mikkelsens private Corolla er ikke i Sverige. Han har af arbejdsmæssige årsager set sig nødt til at vælge Ring Knutstorp fra, og har derfor valgt at sige stop for hele sæsonen nu.


(Foto: Toyota Castrol Racing)

Tilbage til tidtagningen. Der kom aldrig nogen regn, så der var tæt trafik på banen under de 20 minutter der var afsat til DTC-feltet. Begge Corollaer lagde sig iblandt de 10 første fra starten, men mens Henriks kunne modstå presset fra de øvrige kørere, så stod det hen mod slutningen af tidtagningen klart at Jakob Sund måtte ud på banen igen for at tilkæmpe sig en plads i Super Pole.

Der var meget intens kamp om de 5-6 sidste pladser i Super Pole, så trafikken var tæt på de sidste omgange. Det kom især til at gå ud over Jakob som ikke fik en helt fri omgang, og derfor ikke fik forbedret sin tid. Dermed er der kun en Corolla i Super Pole i morgen.

Et stort samtaleemne var at det kun var på de allersidste marginaler at Jan Magnussen fik knebet sig ind blandt de 10 første. Det lykkedes lige akkurat men en flok buler i førersiden af hans Peugeot vidnede om, at det ikke havde været helt problemfrit. Det bliver altså ham, som skal lægge ud i Super Pole i morgen, så mon ikke de øvrige får en kvalificeret tid at køre efter her?

Tidtagning:
1 Jens Edman, Peugeot 307 - 1:03,974
2 Casper Elgaard, BMW 320 - 1:04,311
3 Henrik Lundgaard, Toyota Corolla - 1:04,346
4 Jason Watt, Peugeot 307 - 1:04,480
5 Kurt Thiim, Renault Megane - 1:04,733
6 Michael Carlsen, Peugeot 307 - 1:04,790
7 Martin Jensen, Honda Civic - 1:04,864
8 John Nielsen, BMW 320 - 1:04,905
9 Jesper Sylvest, Citroën Xsara - 1:04,946
10 Jan Magnussen, Peugeot 307 - 1:04,955

14 Jakob Sund, Toyota Corolla - 1:05,272

Super Pole forsvandt i blå røg
Henrik må starte midt i feltet når der om få timer køres DTC på Ring Knutstorp. Allerede inden første sving afslørede en stor sky af blå dækrøg, at der måtte forhandles voldsomt med Corollaen for at få den rundt i den skarpe kurve for enden af langsiden.

Morgenens opvarmning havde ellers været meget lovende for Toyota Castrol Racing. Henrik var næsthurtigst, kun få hundrededele fra Jens Edman som har domineret hidtil her på sin hjemmebane. Jakob Sund fik også rettet lidt op på humøret, da han var 6. hurtigst med sin hidtil bedste tid i denne week-end.


(Foto: Toyota Castrol Racing)

Men det var som bekendt kun Henrik der skulle køre Super Pole, og han rullede ud som 3. sidste mand. Hurtigst indtil da var Jan Magnussen med en tid som var nogle tiendedele langsommere end det Henrik præsterede i opvarmningen. Muligheden for en topplacering var altså i høj grad til stede.

Men som nævnt forsvandt den mulighed allerede i første sving. "Der var slet ikke noget greb da jeg skulle bremse ned. Efter hjulene blokerede slap jeg bremsen med det samme og prøvede igen. Normalt plejer bilen så at bide i asfalten, men det skete ikke denne gang," fortæller en ærgerlig Henrik, som dog fik bilen hevet med rundt i svinget uden at køre helt af banen.

Herefter blev Henrik ufrivilligt centrum i en situtation, som skabte megen diskussion efter Super Pole. Den lille smutter for enden af langsiden kostede et par sekunder, og det betød at den efterfølgende Casper Elgaard ikke var ret langt bag Corollaen. Da Casper så kørte af vejen på sin hurtige omgang var det nærliggende at tro, at han var blevet generet af Henrik. Det var nu ikke tilfældet. "Jeg snakkede med Casper umiddelbart efter vi var kommet ind i pitten, og han sagde til mig at jeg ikke havde været skyld i hans problemer," fortæller Henrik som naturligvis heller ikke havde til hensigt at ligge i vejen.

Dommeren havde imidlertid vurderet at Casper Elgaard var blevet generet, hvorfor han straks fik lov at gøre et nyt forsøg. En beslutning som skabte megen røre blandt de øvrige teams.

Super Pole:
1 Jens Edman, Peugeot 307 - 1:04,431
2 Jan Magnussen, Peugeot 307 - 1:04,813
3 Jason Watt, Peugeot 307 - 1:04,945
4 Martin Jensen, Honda Civic - 1:05,215
5 Casper Elgaard, BMW 320 - 1:05,381
6 Kurt Thiim, Renault Megane - 1:05,390
7 Jesper Sylvest, Citroën Xsara - 1:05,415
8 John Nielsen, BMW 320 - 1:05,527
9 Michael Carlsen, Peugeot 307 - 1:05,584
10 Henrik Lundgaard, Toyota Corolla - 1:08,760

Prefinalen
Med en startposition som nummer 10 var der to store prioriteter for Henrik Lundgaard i prefinalen på Ring Knutstorp. Med Padborg Park starten i baghovedet at holde sig udenfor tumult i selve starten, og dernæst at jage en 6. plads.

Sjettepladsen vil som bekendt give pole position i selve finalen, så der er en verden til forskel på at ende som nummer 6 eller 7 i prefinalen.


(Foto: Toyota Castrol Racing)

Umiddelbart så det fornuftigt ud. Det lykkedes Henrik at avancere et par pladser på de første omgange, og da feltet havde stabiliseret sig var han oppe på en 8. plads. Men derfra kom han ikke videre. De første 7 havde fået et lille forspring, og selv om det lykkedes Henrik at få lukket hullet så kom han ikke tæt nok på til at gøre et forsøg på at komme omkring Kurt Thiim og Martin Jensen, som sloges om den vigtige 6. plads.

Også Jakob Sund fik forbedret sin startplacering, men kun med en enkelt pind. Han sluttede prefinalen som nummer 13.

Prefinalen:
1 Jens Edman, Peugeot 307
2 Jan Magnussen, Peugeot 307
3 Casper Elgaard, BMW 320
4 John Nielsen, BMW 320
5 Jason Watt, Peugeot 307
6 Martin Jensen, Honda Civic
7 Kurt Thiim, Renault Megane
8 Henrik Lundgaard, Toyota Corolla
9 Pierre Legarth, BMW 320
10 Henrik Larsen, Citroën Xsara

13 Jakob Sund, Toyota Corolla

Finalen
DTC-finalen blev en relativt ensformig affære for Henrik Lundgaard. Hele løbet blev tilbragt med at kigge på en BMW-bagklap, som der ikke var nogen vej udenom.

Den bagklap materialiserede sig allerede i starten. Henrik skulle starte på ydersiden af Kurt Thiim efter resultatet i prefinalen, men i stedet for Thiim var der et stort, tomt hul på gridden. Renaulten var ikke blevet klar til finalen.

Hullet blev dog lynhurtigt udfyldt. Bagfra udnyttede Pierre Legarth sin BMW's egenskaber til at komme hurtigt afsted, og i stedet for en Renault havde Henrik nu en BMW på indersiden i hårnålen efter langsiden.

1-0 til Legarth, men et par omgange senere lagde Henrik an til angreb samme sted: I den snævre kurve efter langsiden. Corollaen stak snuden på indersiden, men kom ikke helt op på siden af Legarth. Dog var Henrik så langt fremme at Legarth måtte tage en stor bue rundt i svinget, og side om side forsvandt de to biler igennem S-svingene ned mod "Tändstiften".

Flot race, men Pierre Legarth holdt sig hele tiden en halv vognlængde foran, og til sidst måtte Henrik give sig og trække ind bagved igen. Tættere på kom han aldrig, men i kraft af at Casper Elgaard udgik avancerede han alligevel en placering frem til en 7. plads.

Jakob Sund tilbragte hele sit heat midt i en stor klump af biler, hvor han ikke bare lige kunne angribe den forankørende uden at holde et vågent øje med, hvad der skete i bakspejlet. Det gjorde han godt hele heatet igennem, og han avancerede 3 pladser i forhold til startpositionen og sluttede som nummer 10.

Finalen:
1 John Nielsen, BMW 320
2 Jan Magnussen, Peugeot 307
3 Martin Jensen, Honda Civic
4 Jens Edman, Peugeot 307
5 Jason Watt, Peugeot 307
6 Pierre Legarth, BMW 320
7 Henrik Lundgaard, Toyota Corolla
8 Henrik Larsen, Citroën Xsara
9 Pontus Mörth, Volvo S40
10 Jakob Sund, Toyota Corolla


Læs mere om:
  • 20/07/03 - Ring Knutstorp - Danish Touringcar Challenge
  •