Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Englands GP - set og sket - del 1.

Formel 1 
22/07/03 

Et yderst spændende GP. Aktion faktisk hele løbet igennem. Det er det vi ønsker os. Dog kunne episoden med tilskueren på banen godt undværes.
 

En tilskuer entrede banen og var sandsynligvis med til at skabe en del afgørelsen på løbet. Meget kunne være sket hvis ikke lige denne safetyrcar-periode var indtruffet. De pitstops som blev foretaget lige nøjagtig her, fik indflydelse på afgørelsen.

Det var også et GP med mange dueller faktisk hele løbet igennem. Den første safetycar-periode blev foranlediget af en løs nakkestøtte fra David Coulthards bil. De to perioder ændrede totalt pitstop strategien for adskillige teams. Nogle var heldige, andre var knap så heldige.

BAR:
Jenson Button leverede en af de flotteste præstationer i søndagens GP. To gange startede han bagerst i feltet, men formåede alligevel at få en enkelt pind med hjem. Jacques Villeneuve var meget skuffet efter dagens løb. Det lykkedes ham at spinde rundt på sidste omgang, men det havde sine årsager. Jenson Button var en af dem der blev ramt af tilskuerens overordentligt dumme entre på banen. Pitstoppet i forbindelse med episoden satte ham tilbage sidst i feltet, hvorfra han ellers havde kæmpet sig op til midt i feltet. Efter løbet mente han da også selv at det yderst uheldig, men også at det var et af de allerbedste løb han havde kørt i Formel 1. Jacques Villeneuve var glad for de forbedringer man havde fundet til weekenden, desværre havde man ikke fundet den rette balance i bilen, så det måtte han lide under. Teamet var både glad og skuffet. Man havde håbet på mere, men var til gengæld glade for Jenson Buttons flotte præstation og det ene point.

Ferrari:
Hos var Ferrari var der stor glæde. Det eneste der kunne have gjort glæden endnu større var vel kun en et-to sejr. Det eneste kiks som Ferrari oplevede, var vel under den anden safetycar-periode hvor begge biler kom i pit samtidigt. Det betød at Michael Schumacher måtte vente på at man var færdig med Rubens Barrichellos bil. Derfor fandt man lige pludselig Michael Schumacher helt tilbage i feltet. Men han fik kørt sig op og var placeret på fjerdepladsen da løbet blev flaget af. Rubens Barrichello havde en lille men måske betydende fordel. Han testede nemlig på Silverstone efter det canadiske GP. Slutresultatet betød at Ferrari øgede forspringet hos konstruktørerne, mens Michael Schumacher mistede et enkelt point i forhold til Kimi Raikkonen. Det lader til at det intensive testarbejde Ferrari udførte i samarbejde med specielt Bridgestone på 3 baner i forrige uge, har båret resultat.

Jaguar:
Jaguar teamet var meget skuffede over udkommet af det engelske GP. Man havde regnet med points på hjemmebanen, men sådan gik det ikke. Mark Webber var meget rystet over den efterhånden meget berømte og ligeså dumme tilskuer der løb ind på banen. Han følte også han kom i noget trafik der spærrede vejen for hans planlagte fremdrift. Men så må man overhale hvilke andre beviste at man kan. Pizzonia havde flere forskellige vanskeligheder at kæmpe med. Ved det første pitstop måtte man skifte rattet i bilen pga. flere elektroniske problemer med dette. Pizzonia startede i reservebilen, da hans egen racer havde for mange problemer til at man kunne nå at løse dem. Han udgik senere med en motorrelateret fejl. Om ikke andet fik teamet samlet en masse data som nu skal bearbejdes, så man kan blive klar til Hockenheim. Men det bliver jo nok uden Pizzonia. Justin Wilson skifter med øjeblikkelig virkning til Jaguar.

Jordan:
I Jordan teamet var det så som så med begejstringen. Ralph Firman var ene om at køre over målstregen. Det skete på en 13 plads som han kæmpede hårdt for. Fisichella måtte udgå med et brækket baghjulsophæng. Bruddet skete inden hans halvvejs dramatiske afkørsel. Bruddet var dermed årsag til afkørslen. Hvor man havde gavn af den første safetycar-periode, så blev den anden til ulempe. Man var faktisk tilbage hvor man startede. Gary Anderson mener at det dårlige resultat for teamet, har været afhængig af at man ikke har kunnet kvalificere sig bedre end tilfældet var. Men måske skulle der ses på andre områder også, man skal kunne køre hurtigere for at kvalificere sig bedre.

Dons

Læs mere om:
  • 20/07/03 - Silverstone - Formel 1
  •