Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Det lever!

Formel 1 
21/07/03 

Efter at Rubens Barrichello jublende kørte over stregen, og blev sæsonens syvende vinder, kunne man igen, forsøgsvis, trække vejret. Det var ikke mange stille stunder man fik Det Engelske Grand Prix 2003.
 

Det startede dramatisk, med en sløj start af Barrichello fra pole - han blev passeret af både Trulli og Raikkonen, der hurtigt trak fra. Den reviderede Renault virkede i starten som en virkelig udfordrer til en sejr, men som løbet skred frem stod det dog mere og mere klart, at Renault stadig mangler hestekræfter for at kunne følge ordentligt med.

Coulthard havde haft en dårlig startplacering og kom tidligt i løbet i fokus, da han mistede lidt af bilen og måtte en tur i pit. Uheldet betød af safety car´en blev sendt på banen og fik samlet feltet bag sig. De to Toyotaer brugte lejligheden til et pitstop.

Og det var dette pitstop der kom dem til gode nogle få omgange senere, da en galning vandrede ind på banen og prøvede at vise kørerne et hjemmelavede banner. Igen måtte safety car´en ud, mens officials fysisk måtte fjerne galningen fra asfalten. De fleste teams benyttede dette til et pitstop, med undtagelse af de Toyota racere med da Matta og Panis, der jo havde været inde og nu lå forrest.

Da løbet blev givet frit igen var det Raikkonen fra fjerde pladsen der satte en angreb ind og lynhurtigt kom op som nr. 2. Og her blev han liggende bag da Matta, mens de i fællesskab viste resten af feltet deres baghjul. Men de mange pitstop havde skab stor forvirring og sendt en hvis hr. Schumacher med startnummer 1, ned som nr. 14. Og Montoya lå kun et par pladser foran ham. Men mens Montoya fik gang i en lang og sej tur op med fronten af feltet, måtte Schumacher i mange omgange ligge bag Alonso og Villeneuve uden at kunne komme forbi.

Toyota kørte med tre-stops strategi, hvilket betød at da Matta måtte overlade føringen til Raikkonen og så virkede løbet egentlig lidt afgjort. Men imens havde Barrichello kørt sig op som nummer to og han gik i gang med en jagt på Raikkonen.

Og til sidst lykkedes det for Barrichello at komme forbi, og Raikkonen måtte vinke farvel til sejren. Kort efter blev han indhentet af Montoya, der med aggressiv kørsel var kommet langt frem igen. Og da Raikkonen lavede en lille fejl og var ude for at tjekke jordens hårdhed, smuttede Montoya forbi og indledte en frugtesløs jagt på Barrichello. Men brasilianeren var for langt foran.

Michael Schumacher kom forbi Alonso og Villeneuve efter nogle hårde kampe, og efter et godt pitstop var han igen i nærheden af pointene. Mere aggressiv kørsel sendte ham forbi Trulli, i en god duel og verdensmesteren kunne slutte som nr. fire.

Coulthard kørte et anonymt løb, med undtagelse af den overhaling, der sendte ham forbi Trulli, som efter et godt løb, måtte se sig selv på sjettepladsen. Da Matta blev syver, mens Button fik det sidste point. Og for første gang i år blev der ingen point til Ralf Schumacher, der ligesom mange andre måtte en tur ud på græsset undervejs.

Men hverken resultatet eller ovenstående, kan på nogen måde indfange den stemning løbet i England havde. For en sjælden gangs skyld var der ingen døde perioder. Tilgengæld var der masser af overhalinger. Og noget så sjældent som en førsteplads der skiftede ejer ude på banen, i en seriøs duel. Og det er det, der er vejen frem for Formel 1 - nærkampe. Så selvom den omdiskuterede Silverstones image virkelig må lide under, at en galning kunne slippe ind på banen, har banen dog også gjort reklame for sig selv. Englands Grand Prix bør ikke være usikker!

Martin Møller-Thomsen

Læs mere om:
  • 20/07/03 - Silverstone - Formel 1
  •