Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

European GP - preview af top 3

Formel 1 
26/06/03 

Kampen i toppen af feltet er mere spændende i år end i flere år. De tre gamle mærker - Ferrari, McLaren og Williams ligger for en gangs skyld rimelig tæt.
 

Her midtvejs i sæsonen er spændingen i toppen forøget. Tre teams ligger pt. til at kan lave rav i den for hinanden. Ferrari, McLaren og Williams har i øjeblikket en ret tæt duel hvor der kun er 21 points mellem nr. 1 og nr. 3.

Ferrari:
Ferrari testede i sidste uge på Silverstone i tre dage, hvor fokus var sat på dæktest. Dæktest fordi at Nürburgring og Silverstone i en vis grad minder om hinanden, og så er der ikke så længe til det engelske GP på netop Silverstone. Men man har sikkert arbejdet med andre ting også. Den nye F2003-GA er langt fra udviklet endnu, der er mange ting der stadig kan forbedres og udvikles. Begge kørere har gode minder fra banen. Begge har sejret der i de seneste år. Barrichello mener at man i lidt større omfang end tidligere skal være opmærksom på at vejgrebet er optimeret især på de nye ændringer på banen. Det betyder også at det aerodynamiske setup skal tilpasses. Optimismen er helt i top både hos kørere og i teamet forud for det europæiske GP.

McLaren:
For McLaren betyder det europæiske GP i år et jubilæum for David Coulthard som der kan læses om andetsteds på Motorsporten.dk. Men derudover har man forberedt sig på Jerez forud for det kommende GP. Der testede man både den nye MP4-18 og den nuværende MP4-17D. Man har bl.a. kikket på årsagen til den defekt ved gearkassen som sendte David Coulthard ud af løbet i Canada. Man har noteret sig at man på Nürburgring kører med fuld gas i ca. 60 % af tiden. Altså skal man kikke på aerodynamikken. Det der skal tilpasses der, er de nye afsnit på banen lige efter starten. Kimi Raikkonen mener at han har lidt at skal have revancheret sig for fra Canada. Han mener dog ikke at skuffelsen over resultatet var stor, men vil gerne videre og helst foran Michael Schumacher.

Williams:
Det ser ud til at det enorme udviklingsarbejde som Williams har lagt i FW25 endelig begynder at bære frugt. Det er blevet til flere podieplaceringer i år. Lige nu er man placeret på tredjepladsen i mesterskabet for konstruktører, kun 12 points efter McLaren. Forskellen mellem de to teams er blevet kraftigt reduceret i de seneste løb. Og nu hvor det ser ud til at gå fremad for teamets placeringer, så er optimismen selvfølgelig stor, også hos kørerne. Det lader nu til at bilen kan følge med. Både konkurrenter og vel også motoren. De forbedringer som ingeniører og designere har lavet i de sidste par måneder begynder nu at virke. Omkring setuppet på bilen er man stadig meget fokuseret på balancen i bilen. På Nürburgring vælger teamet at køre med meget downforce. Det kommer efter at ændringerne på banen er blevet lavet. Balancen i bilen er noget begge kørere tidligere har klaget meget over, men på det seneste er denne kritik blevet mindre og næsten ikke til at høre. Det lover godt for Williams teamet, som efterhånden er meget sultne efter flere pladser øverst på trappen. Man er selvfølgelig også klar over at forholdene i Eifel bjergene kan være meget omskiftelige. Dækvalget er for Williams et af de meget vigtige punkter. Men man er optimistisk og venter igen topplaceringer fra kørerne.

En ting er i hvert fald helt sikkert. Alle tyske kører trækker alvorligt mange tilskuere til banen.

Dons

Læs mere om:
  • 29/06/03 - Nürburgring - Formel 1
  •