Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Le Mans

Le Mans pressemøde 2003 - 2

Le Mans 
08/06/03 

Le MansSom det er tradition, inviterede DASU pressen til et møde med de danske Le Mans kørere en uge før det store løb kører af stablen. Pressemødet blev i år holdt på den nye Padborg Park - en bane der nok skal kunne yde Jyllands Ringen konkurrence om at være Danmarks bedste racerbane.
 

Efter en lille indledning af Peter Kiær-Sønderbæk, blev selve pressemødet indledt af DASU's formand CC Hansen. Han startede med at hylde Nicholas Kiesa for sin F3000 sejr på Monaco i sidste weekend - en sejr CC Hansen karakteriserede som "Heldig, men yderst fortjent..."

Det er første gang nogensinde en dansk kører vinder et løb i Monaco, så det skulle naturligvis fejres på behørig manér og Kiesa blev da også belønnet med taktfaste klapsalver af alle. Som officiel gave fra DASU fik Kiesa - et strygejern! Ja du læste rigtigt - et strygejern.

Forklaringen er dog den simple, at Kiesa ikke har DASUs logo på sin kørerdragt, hvilket han er forpligtet til, så for at hjælpe Nicholas, mente CC Hansen altså at et strygejern og to mærker ville være en passende gave... Naturligvis ment som en lille spøg, men Nicholas Kiesa vidste ikke helt hvilken mine han skulle stille op med til dén gave...

Pressemødet fortsatte derefter over i det, alle fremmødte var kommet efter, nemlig en snak med de fire danske Le Mans deltagere - iøvrigt præsenteret som "Titelforsvareren" (Tom Kristensen, Bentley), "Udfordreren" (Jan Magnussen, Audi R8) og "Outsiderne" (John Nielsen og Casper Elgaard DBA-03S-Zytek).

Tom Kristensen lagde ud med at forklare en omgang på Le Mans banen og derefter talte han lidt om sine forventninger til løbet.

Bla. fortalte han at hans største bekymring er den tekniske holdbarhed på Bentley'en - bilen skal køre perfekt igennem alle 24 timer uden større tekniske problemer hvis de skal slå de tre private Audi'er.

Grunden til dette er, at Bentley'en er knapt så nem at reparere på som Audi R8'eren, så ethvert problem vil medføre et tidstab i forhold til Audi'erne. Ligeledes vil Bentley'ens smallere dæk og større motor medføre flere og længere pitstop end Audi'erne sandsynligvis har behov for, så alt i alt skal Tom og hans holdkammerater være mere end 2-3 sekunder hurtigere pr. omgang end de efterfølgende Audier hvis en Bentley skal være først over målstregen søndag eftermiddag kl. 16.

Direkte adspurgt om Tom selv mente de ville vinde, svarede han at "jeg foretrækker at snakke om motorløb efter de er kørt...." - ingen tvivl om at Tom godt kan se at han har en stor opgave foran sig om en uge.

Derefter skiftede fokus til Jan Magnussen, der i år skal køre for Team Goh i netop en Audi R8'er. Og ingen tvivl om at Jan glæder sig meget - han mener selv at 2003 er den bedste chance han nogensinde har haft for at vinde Le Mans.

Han sammenlignede bla. sin tidligere Panoz racer og Audi'en med ordene "I Panozen bandede og svovlede jeg hele banen rundt for at få den til at køre hurtigt - i Audien er du nødt til at se på din laptimer for at vide om du har kørt en hurtig omgang eller ej - den er SÅ nem at køre..."

Ingen tvivl - Jan (og de andre Audi'er) bliver en seriøs udfordring for Bentley over distancen - lad os håbe det bliver Jan Magnussen der kører forrest i rækken.

John Nielsen og Casper Elgaard bliver betegnet som outsidere - outsidere til en sejr totalt set, men så absolut favoritter til en klasse sejr i LMP675 klassen.

Specielt hvis det bliver regnvejr, som i 2001 f.eks., vil de kunne gøre sig gældende helt fremme - hvis ellers bilen ikke drukner i vandet som Dome'n gjorde det år.....

John Nielsen virkede meget sikker på sin bil og glad for sin besætning. Han anser bestemt ikke Casper Elgaard som sit næstbedste alternativ efter at Johnny Dumfries meldte fra for nylig - tværtimod har det udelukkende været et spørgsmål om at kunne finde penge til at have Casper med i bilen. Casper Elgaard var naturligt meget glad over alligevel at kunne komme med til Le Mans og han håber at han kan få noget mere køretid i år end sidst han deltog - og han vil meget gerne have en klassesejr med hjem - nu hvor han jo er kommet ind i vanen med at vinde i DTC vil han meget gerne fortsætte den tendens med en sejr næste weekend....

Derefter gik man over til fotografering, autografskrivning osv, men desværre satte regnvejret en stopper for John Nielsens køretur i DBA-raceren som ellers var planlagt - men det lignede næsten Le Mans i 2001 så meget som det regnede, og det ville være dumt af John at risikere det hele for en lille opvisningstur inden han overhovedet var kommet til Frankrig....

Le Mans 2003 bliver et af de tætteste og mest spændende set med danske øjne - aldrig før har der været to danske kørere med så gode chancer for at vinde samlet set - og hvis John Nielsen kan holde sin bil kørende, er der bestemt mulighed for at en dansker kan vinde i to ud af de fire klasser der er med i løbet - en bedrift der aldrig er set magen til i dansk motorsports historie.

TV2 og TV2 Zulu sender samtlige 24 timer direkte i år så der er ingen undskyldning for ikke at følge med...


Læs mere om:
  • 15/06/03 - Le Mans - Le Mans
  •