 (Foto: Grippo)
Hvis der har været tvivl omkring konceptet med de små racerbiler, der efter et helt liv på landevejene får deres anden ungdom på racerbanerne, har 2025-sæsonen manet den til jorden. Med 16 deltagende biler i finaleweekenden er kursen allerede sat mod 2026-sæsonen - men først skal den første C1 Scandinavia-mester findes.
Og det kan blive en udfordring, for hele tre kørere kan nå at tage mesterskabet. Anders Fyllgraf fører mesterskabet med 11 point foran Kaj Jazukevicius, og Casper Olsen befinder sig på tredjepladsen, bare otte point efter. De tre herrer har sæsonen igennem været leveringsdygtige i intenst racerløb og godt kammeratskab, og alt tyder på at begge dele fortsætter på FDM Jyllandsringen i weekenden.
 (Foto: Grippo)
Faktisk er stillingen tæt blandt de ti bedst placerede deltagere, så der kan nå at ske mange rokader inden mesteren kåres søndag eftermiddag.
Endurance og sprint på samme tid
Én af kerneværdierne bag C1 Scandinavia er udvikling. Mens bilerne og det tekniske reglement holdes simpelt og giver en sportslig og økonomisk stabil platform, skal der være plads til at eksperimentere med nye tiltag.
Således bliver afviklingsformatet i weekenden anderledes end nogensinde set før på en dansk racerbane. Helt simpelt inddeles løbet i to faser; først 48 minutters langdistanceløb, som efterfølges af et kort sprintløb.
 (Foto: Grippo)
“60 minutter kan være lang tid, hvis man har været uheldig med et pitstop eller et problem med bilen. Nu prøver at vi at samle feltet og lave et sprintløb i løbet - lidt inspireret af den grønne trøje i Tour de France og den måde, feltet samles op på i IMSA-serien i USA”, fortæller promotor Per Bernd, som glæder sig til at afprøve formatet:
“Der er ingen garanti for at det kommer til at fungere, og derfor gives der også kun point for langdistancedelen i denne weekend. Heldigvis er vores deltagere født med den helt store ja-hat, og de var straks klar på at afprøve ideen. Hvis formatet fungerer, overvejer vi at implementere det til en del af ét eller flere løb næste år med en særskilt Sprint Cup”, fortæller Per Bernd.
Nye kørere prøver kræfter med C1S
Der er efterhånden tradition, at der er nye kørere til start, når C1 Scandinavia kører racerløb. Denne gang får Kasper Hansen følgeskab af Tobias Andersen i nummer 45, mens Thomas Andersen udskifter GT3 med C1S for en weekend. Henrik Munk Thomsen, Mathias Nielsen, René Børge Nielsen og William Majgaard er ligeledes debutanter i klassen, og så er der også blevet plads til et par erfarne herrer i start nummer 738. Casper Røes og Peter Bøllingtoft deler nemlig det varme sæde i finaleweekenden.
Hvem der vinder? Det har vi svaret på søndag eftermiddag.
C1 Scandinavia Kim Gripping Læs mere om: Jyllandsringen28/09/25 - Jyllandsringen - C1 Scandinavia |