Weekenden bød på både udfordringer og højdepunkter, men endte med en lille nedjustering i det samlede regnskab. Nu går serien på sommerpause, og de tre afgørende finalerunder skal køres på dansk jord.
Allerede i kvalifikationen stod det klart, at det ville blive et tæt opgør i toppen. Marius satte næsthurtigste tid – blot 0,015 sekunder fra pole position – og lagde dermed pres på sin nærmeste konkurrent i kampen om det samlede mesterskab.
Race 1 – En svær balance
Fra P2 på gridden fik Marius ikke den start, han havde håbet på. Han måtte afgive en placering i første sving og kom ud som P3 – en position, han holdt hele vejen til mål.
"Bilen var ikke, som jeg gerne ville have den," fortæller Marius efter løbet. "Jeg kæmpede med understyring hele vejen. Jeg kunne følge med de to forreste, men havde ikke pakken til at gå til angreb. Det blev et race, hvor jeg måtte tage det, der var muligt."
Race 2 – Fra P5 til sejr... og så alligevel ikke
Race 2 bød på omvendt startgrid for topplaceringerne, og Marius skulle starte fra P5. Her viste han dog sit format og lavede flere stærke overhalinger, inden han halvvejs gennem løbet gik i front og kørte først over målstregen i sikker stil.
"Vi lavede nogle små ændringer på bilen efter første heat, og det virkede," siger Marius. "Jeg kunne presse bilen, som jeg ville, og havde det overskud, der skulle til. Det var fedt at kunne tage sejren på den måde."
Men glæden blev kort. En time efter målflaget blev Marius kaldt op i dommertårnet. En protest omkring track limits i svinget var indleveret af køreren, der sluttede som nummer to.
Dommerne fortalte, at der ikke var blevet rapporteret nogen forseelser fra de tre officials, der overvågede svinget under løbet," forklarer Marius. "Hvis der havde været en indrapportering, ville jeg normalt have fået en advarsel under racet og haft mulighed for at rette ind. I stedet fik jeg en tidsstraf på fem sekunder – og så røg sejren."
Marius afslutter sine kommentarer om episoden:
"Når der ikke engang var nogen officiel indrapportering omkring mig, uden at anklage nogen, men så kunne man vel godt forstille sig, at jeg ikke var den eneste, der ramte den ”plastikflap” i apex af sving 1"
Resultatet blev ændret, og Marius måtte nøjes med P2.
Finalen – Paradekørsel og uforløst spænding
Søndagens finale blev på forhånd hypet som et direkte opgør mellem nummer 1 og 2 i mesterskabet – side om side på gridden. Men en lang safety car-periode tog brodden af spændingen, og løbet blev aldrig det tætte race, publikum havde håbet på. Marius sluttede, hvor han startede – på en andenplads.
"Jeg havde virkelig glædet mig til det race," siger Marius. "Jeg følte mig stærk og vidste, at vores setup var helt rigtigt. Desværre blev det mere paradekørsel end reelt race, og det var frustrerende."
Stillingen før finalen – alt er stadig åbent
Med resultaterne fra Falkenberg rykker Marius nu én plads ned i det samlede mesterskab og går på sommerferie som nummer to – men med alt at spille for.
"Vi har tre løb tilbage, og alle køres i Danmark. Det er hjemmebane, og det glæder jeg mig enormt til. Vi er fuldt med i mesterskabet – intet er afgjort endnu."
Næste runde i Nordic 4-serien køres i Danmark efter sommerpausen. Marius Kristiansen Racing går på ferie med fornyet kampgejst og blikket stift rettet mod guldet.
Marius Kristiansen Racing
Læs mere om: Marius KristiansenFalkenberg13/07/25 - Falkenberg - Nordic 4 |