 Porsche udvider 911-familien: Her er den nye Carrera 4S (Foto: Porsche AG)
Efter lanceringen af den opdaterede 911 Carrera og Carrera S samt den kraftfulde GTS med hybridteknologi præsenterer Porsche nu den nye, firehjulstrukne Carrera 4S. Den nye 911 fordobler antallet af modeller med firehjulstræk, og den reviderede drivlinje giver sportsvognen et markant løft i både ydeevne og præstationer sammenlignet med forgængeren.
 (Foto: Porsche AG)
Omkring halvdelen af kunderne, som vælger en S-version af 911, vælger også firehjulstræk – og med god grund. Systemet sikrer nemlig optimalt vejgreb, særligt under dårlige vejrforhold. Især i lande og regioner med omskifteligt klima skaber en Porsche 911 med firehjulstræk ekstra tryghed bag rattet.
 (Foto: Porsche AG)
Alle firehjulstrukne modeller af 911 – herunder S-varianterne – er samtidig udviklet med ønsket om at opnå baghjulstræk-orienteret køredynamik. Som udgangspunkt fordeler Porsche Traction Management-systemet størstedelen af motorens kræfter til bagakslen, og kun ved behov sendes mere trækkraft til forakslen, hvilket øger vejgrebet, dynamikken og stabiliteten.
 (Foto: Porsche AG)
De nye 911 Carrera 4S-modeller er udstyret med samme opgraderede drivlinje, som allerede findes i den opdaterede Carrera S. Den 3,0-liters sekscylindrede boxermotor med dobbeltturbo yder 480 hestekræfter – 30 mere end forgængeren. Den øgede effekt skyldes blandt andet en optimeret intercooler med et teknisk design, som er baseret på den tidligere udgave af topmodellen 911 Turbo.
Kræfterne sendes til alle fire hjul via en ottetrins dobbeltkoblingsgearkasse (PDK), hvilket er med til at sikre en accelerationstid fra 0 til 100 km/t på blot 3,3 sekunder (med Sport Chrono-pakke, ekstraudstyr) og en topfart på 308 km/t.
 (Foto: Porsche AG)
60 år med Targa
Den nye 911 Carrera 4S fås som Coupé, Cabriolet og Targa. Og netop Targa-modellen, som blev præsenteret i 1965, kan i år fejre sit 60-års jubilæum. Den oprindelige udgave var Porsches svar på et muligt amerikansk forbud mod traditionelle cabrioleter – et forbud, som dog aldrig blev håndhævet, men som alligevel førte til skabelsen af en legendarisk Porsche-model.
 (Foto: Porsche AG)
911 Targa havde premiere i efteråret 1965 på Frankfurt Motor Show, og med sin karakteristiske ’styrtbøjle’ – naturligvis inspireret af motorsporten – blev den hurtigt kendt som en såkaldt ’sikkerheds-cabriolet’. Med sit aftagelige tag og – i de allerførste udgaver – foldbare bagrude gav den entusiaster mulighed for at nyde kørsel under åben himmel.
 (Foto: Porsche AG)
Mens styrtbøjlen først og fremmest fungerede som et sikkerhedselement, blev den også et ikonisk design-feature. Den blev brugt helt frem til 964-generationen i 1993 og blev genintroduceret med 991-generationen i 2014 – nu med elektrisk drevet tag, som på blot 19 sekunder folder op eller ned ved et enkelt tryk på en knap. Porsche lånte i øvrigt Targa-navnet fra det berømte sicilianske landevejsløb, Targa Florio.
 (Foto: Porsche AG)
De nye 4S-modeller er også blevet opgraderet, hvad angår udstyr. Standardudstyr inkluderer således 20- og 21-tommers Carrera S-hjul med opdateret design, Matrix LED-forlygter, Porsche Torque Vectoring Plus (PTV+) og et sportsudstødningssystem, som leverer den klassiske 911-lyd.
Bremserne er identiske med dem, man finder på den endnu kraftigere GTS-model – med røde kalibre samt 408 og 380 millimeter store skiver for og bag. Targa 4S er desuden udstyret med baghjulsstyring som standard. Og mens Cabriolet- og Targa-modellerne er udstyret med bagsæder, leveres Coupé-versionen nu som standard i en to-sæders udgave. Bagsæder kan dog tilvælges uden meromkostning.
 (Foto: Porsche AG)
De nye Carrera 4S, Carrera 4S Cabriolet og Targa 4S kan allerede nu konfigureres i den digitale online-konfigurator.
De danske priser starter ved 3.124.900 kr. for 911 Carrera 4S, 3.409.900 kr. for 911 Carrera 4S Cabriolet og 3.449.900 kr. for 911 Targa 4S. Alle priser er inklusive moms og afgifter.
Porsche Danmark
|