Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Nordic 4

Nordic 4 præsenterer ny formelbil: Aquila Formula Nova skal sikre fremtiden for dansk formelsport

Nordic 4 
02/07/25 

Nordic 4Efter ni sæsoner med den nuværende Formel 4-bil er næste generation klar med stærke præstationer, høj sikkerhed og lavere driftsomkostninger for at sikre fremtiden for skandinavisk formelracing.
 


(Foto: Aquila Racing Cars)

Da den danske Formel 4-klasse blev oprettet i 2017, blev den baseret på førstegeneration af FIA’s Formel 4-koncept. Hvor Formel 4 fortsat oplever stor succes internationalt, er konceptets økonomiske rammer ikke længere bæredygtige for størstedelen af unge kørere i de skandinaviske lande.

Derfor har Aquila Racing Cars i samarbejde med Nordic 4 udviklet Aquila Formula Nova; en bil, der er skræddersyet til national og nordisk formelracing.

Aquila Formula Nova er baseret på en traditionel rørramme-konstruktion monteret med en trecylindret motorcykelmotor med omkring 135 hestekræfter til en endelig vægt på 350-400 kilo plus kører. Den færdige bil vil være hurtigere end de nuværende Formel 4-biler og samtidig bliver den markant billigere at eje og drive end en nyere Formel 4-bil. Designet med en Halo lever Aquila Formula Nova også op til moderne sikkerhedsstandarder.

– Talentudvikling og formelracing hænger sammen, og i takt med at den nuværende generation er nået slutningen af sin levetid, har det været vigtigt for os at finde en egnet platform for fremtidens formelkørere. Da det ikke lykkedes at finde en egnet bil på det internationale marked, besluttede vi sammen med Dan Suenson og Aquila Racing Cars at skabe en ny formelbil, som unge racerkørere kan udvikle sig i, samtidig med at den økonomisk er mere attraktiv end andre formelbiler., fortæller Nordic 4-promotor Alex Stubberup Frederichsen.


(Foto: Aquila Racing Cars)

Overskuelig for mekaniker og bankkonto

Netop økonomien har været et stort fokus gennem hele udviklingsfasen, og balancen mellem performance, driftsikkerhed og økonomi har krævet kreativ tænkning og ofringer undervejs. Chassiset bygges som rørramme og kan serviceres uden specialværktøj, motoren er en solid og gennemtestet trecylindret motorcykelmotor, og mange mindre dele er taget fra eksisterende industriprodukter. Det resulterer i en bil, som er lettere at servicere, og samtidig mere økonomisk overskuelig.

Dan Suenson er manden bag flere markante racerbiler gennem de sidste 20 år. Først Aquila FD1/FZ1 til den daværende Formel Ford-klasse, som blandt andre Kevin Magnussen kørte til sejr i ind- og udland. Siden kom prototyperaceren Aquila CR1, der har imponeret kørere og – især – konkurrenter verden over. Og senest står han bag Aquila Synergy, en budgetvenlig racerbil til de yngste racerkørere, som nyder stor succes i Sverige. Udfordringen med at skabe bilen til fremtidens Nordic 4-klasse er han ydmyg omkring:

– Ambitionen har været klar: At skabe en bil, der er lige så god som de nuværende, men langt mere overkommelig. Jeg er stolt af resultatet. Aquila Formula Nova bliver en moderne og tilgængelig formelbil, som kan sikre at danske kørere også i fremtiden markerer sig internationalt, siger Dan Suenson.

Prototypen på Aquila Formula Nova forventes at gennemføre de første testkørsler i nærmeste fremtid, og de første biler er efter planen klar til levering ved udgangen af året.

Nordic 4


Læs mere om:
  • Dan Suenson
  •