Oliver nåede i begyndelsen af året en markant milepæl for enhver
aspirerende racerkører. Den i Frankrig bosatte dansker fik kontrakt med
selveste Toyota. At det betød at rykke teltpælene op og fortsætte
karrieren på den anden side af jorden, i Solens Rige, var blot en ekstra
motivation.
 (Foto: Super Formula Media)
Når alt kommer til alt: den sidste dansker der gjorde det full-time,
hedder Tom Kristensen, og ham er det som bekendt ikke gået så skidt.
Oliver skulle deltage i såvel Super Formula, Japans højeste formelserie,
samt GT300 mesterskabet, der nærmest kan sammenlignes med GT3.
Men starten på det nye liv i Japan skulle langtfra blive smertefri, i
ordets bogstavelige forstand. Under træningen til første afdeling af
Super Formula på Suzuki 8-9 marts, kom danskeren ud for karrierens
hidtil største uheld, da han ramte autoværnet ”head on” i Degner
2-kurven. Se uheldet her:
x.com/matthew_r8cing/status/1897845584922657005
Det betød et 2 ½ uger langt ophold på et hospital i Tokyo for at
reparere en beskadiget ryghvirvel, med efterfølgende genoptræning. Det
var derfor en lettet dansker der blev erklæret fit for deltagelse i
tredje afdeling af serien, 18. maj på Autopolis-banen.
Det skulle heller ikke just blive en nem opgave. Lørdagens træning blev
aflyst grundet tæt tåge, så kørerne blev sendt direkte ud i
kvalifikationen søndag formiddag; uden forudgående træning. På trods af
dette gennemførte Oliver løbet på en yderst respektabel P 14 i det store
felt. Næste afdeling af serien køres 18. juli på Fuji Speedway.
Efter mødet med ambassadøren tog Oliver videre til Fuji og gennemførte
en todages test for Team Impul.
Oliver Rasmussen har som bekendt kørt langdistancerace med JOTA-teamet
de sidste tre år, hvilket bl.a. resulterede i en tredjeplads i LMP2 på
Le Mans i 2022. Han vil være til stede hos Toyotas WEC-team når løbet
køres 14-15. juni. Hvem ved, måske er han en dag at finde i det
sejrsvante team.
Bo Baltzer Nielsen BBN Consult Læs mere om: Oliver Rasmussen |