 (Foto: 24H Series / Holmgaard Motorsport)
Efter en vellykket pitstop-strategi lå Holmgaard Motorsport solidt på andenpladsen. Med kun tre timer og 14 minutter tilbage, og et komfortabelt forspring på 2,5 minut ned til tredjepladsen, så det lovende ud i kampen om sølvet. Men pludselig gik bilen i stå. "Bilen er død, bilen er død," lød det over radioen. Bilen måtte trækkes tilbage til pitten af banens marshaller, og holdet gik straks i gang med fejlsøgningen.
Efter omkring 30 minutters intenst arbejde lykkedes det at få bilen i gang igen, men på det tidspunkt var holdet faldet ned som nummer seks i klassen.
Løbet startede ellers godt. Jonas var først i bilen og mistede et par positioner i starten, men kørte dem hurtigt tilbage med ren racepace. Mod slutningen af Jonas’ stint kom der en Code 60, som gav teamet et billigt pitstop – en nøglefaktor i strategien, der midlertidigt sendte Holmgaard Motorsport helt i front i klassen.
Her lå de i et stint, hvor ambitionen var klar: undercut-strategien skulle sikre dem sejren. Da bremserne var ved at være slidt op, måtte holdet dog skifte dem under grønt flag, da endnu en Code 60 udeblev. Uheldigvis kom der en Code 60 kun to omgange efter, hvor deres tætteste konkurrent kunne skifte bremser – og dermed glippede chancen for et effektivt undercut. Fokus skiftede nu til at forsvare andenpladsen.
Kampen om at holde fast i andenpladsen gik fornuftigt. Den tidligere strategi havde givet et forspring på omkring et minut ned til tredjepladsen samt et lille tidsmæssigt overskud frem mod næste pitstop.
Stemningen i garagen var fortsat positiv, indtil meldingen over radioen: "Bilen er død, bilen er død." Det viste sig at være en fejl på krumtap-positionssensoren, som fik bilen til at gå ud. Fejlen var så kompleks, at Porsches egne ingeniører blev involveret i fejlsøgningen i garagen.
Skuffelsen over den tekniske defekt var ikke til at tage fejl af – en larmende stilhed sænkede sig over teamet, kun afbrudt af de periodiske forbikørsler i pitlane.
Efter det lange stop kom Magnus i bilen. Hans stint blev også præget af tekniske udfordringer. Sidst i hans stint, under nedbremsningen til første sving, lød et højt brag fra venstre forhjul, og bremsestøv fløj op i luften. Bremseskiven eksploderede, og Magnus måtte forsøge at komme tilbage til pitten med kun tre fungerende bremser. Det lykkedes, og teamet fik skiftet skiven – men løbet var reelt tabt.
Holmgaard Motorsport måtte derfor tage til takke med en sjetteplads i løbet.
Holmgaard Motorsport
Læs mere om: Misano24/05/25 - Misano - 24H Series |