Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Østrigs GP - Jaguar preview

Formel 1 
13/05/03 

For første gang i denne sæson fik Jaguar points. Spaniens Grand Prix var held i uheld for teamet. Points til Webber, men også en defekt launch control for Pizzonia.
 

Jaguar fik sine første points i denne sæson. Mark Webber kom i mål i de pointgivende placeringer. Det var næsten også ventet efter den flotte indsats han har lagt for dagen. I den anden ende af feltet var Antonio Pizzonia direkte uheldig da hans launch control ikke virkede og bilen blev holdende. Det kostede en meget skadet racer da Coulthard kørte op bag i ham.

Det har teamet nu lagt bag sig, og har i stedet allerede nu forlænget kontrakten med Mark Webber. Der er stadig et spørgsmålstegn omkring Pizzonias fremtid i teamet. Men indtil videre går det løs andre steder. Teamet var på Paul Ricard banen i sidste uge for at teste. Udover det næsten sædvanlige testarbejde, havde teamet også sat fokus på hvad der forårsagede uheldet for Pizzonia i Spanien. Også hjemme på fabrikken har man set nærmere på hvad der kunne få launch controllen til at svigte.

Begge kørere er meget optimistiske forud for det østrigske GP. Mark Webber har haft nogle rigtig gode testdage i Frankrig hvor han virkelig kunne mærke forskellene på det teamets ingeniører og designere har fundet på siden sidste test. Pizzonia glæder sig til A1-Ring og er fuldt klar over at der igen forventes noget af ham. Han sætter i stor grad sin lid til dækkene. Han mener at Michelin dækkene er gode netop til denne bane. Kan han nu få dækkene til at arbejde sammen med det han finder ud af sammen med sine ingeniører, er det muligt at han får mulighed for at lave et for ham godt resultat, som så også kan være med til at sikre ham en fast plads i teamet. Hans stilling i teamet har som bekendt været til debat - også internt i teamet.

Den 4,3 km. lange bane er meget løs de første dage indtil der bliver kørt noget dæk i asfalten. Derfor gælder det om at bruge den frie træning bedst mulig. Banen har nærmest karakteristik som en low-grip bane, det giver visse muligheder i setuppet. Bl.a. fordi der især i det andet og tredje sving er gode muligheder for at overhale under nedbremsninger. Formår Pizzonia og Mark Webber det, er der gode muligheder for igen at køre nogle points hjem.

Dons

Læs mere om:
  • 18/05/03 - A1-Ring - Formel 1
  •