“Efter division 1 og division 2 i Special Saloon Car er slået sammen, har jeg måtte opgradere fra min BMW M3 til en Audi R8 for at kunne følge med. Så nu er det mig, der skal køre hurtigere, og det er desværre ikke de andre, der skal køre langsommere,” siger Mik Henriksen med et grin.
Skibsrederen fra Esbjerg er en af Special Saloon Cars erfarne herrer, og de seneste to sæsoner har han vundet mesterskabet i division 1. Nu går han en sæson i møde, hvor sværhedsgraden hæves et niveau i den hurtige Audi. Men inden da venter der Mik Henriksen en hel masse skruearbejde på bilen, han netop har fået hjem fra Polen.
“Bilen har været beslaglagt af det polske politi og har stået stille i 15 år, så der skal laves rigtig meget på den. Den er helt rå. Gearkassen er fuldstændig smadret, så der kommer en helt ny i, og efter jeg har prøvekørt bilen, kommer der selvfølgelig også en masse justeringer,” fortæller han om Audi-projektet.
 Mik Henriksen har fået hænderne fulde med sin Audi R8, som skal køre hele sæsonen i Special Saloon Car. (Foto: Grippo)
Mik Henriksen tager en fuld sæson i Special Saloon Car, og han forventer, at de første par afdelinger skal bruges på at vænne sig til bilen. Det var også nødvendigt ved Åbningsløbet på Padborg Park, hvor skibsrederen måtte stoppe før tid med tekniske problemer.
“Der er meget nyt for mig denne sæson - ny dækstørrelse, nyt bremsesystem og undervogn, og så er det en helt anden motor, jeg nu skal køre med. Jeg er vant til en sekscylindret rækkemotor i BMW’en, og nu skal jeg køre race med en V8-motor” siger Mik Henriksen, som desuden har en V10-motor liggende i tilfælde af, at V8’eren ikke er hurtig nok.
Mik Henriksen har travlt med at køre race, og han får mange kilometer på tælleren i løbet af sæsonen. Udover deltagelsen i Special Saloon Car kører han C1 24-timersløb i familieteamet med datteren Michelle og sønnen Frederik.
Special Saloon Car Læs mere om: Jyllandsringen11/05/25 - Jyllandsringen - Special Saloon |