Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Rally

Fra DM-opgør til en tæt international turnerings-finale

Rally 
05/10/23 

Årets sølvvindere i Dansk Super Rally i aktion på Sardinien
Simon Vallentin og Peter Egholm, Holbæk/Kirke Såby, nåede lige at få sølvmedaljerne om halsen efter finalen i årets mesterskabsturnering Dansk Super Rally, før de tog hjem for at gøre klar til deres næste rally, som i denne weekend køres på Sardinien.
 

Sølvvinderne er inviteret til finalen i den internationale TER-turnering (Tour European Rallye), hvori Simon Vallentin sidste år var inviteret til start i en lånt Mitsubishi Lancer Evo IX og vandt både R4-klassen og R4 Production-klassen.
Dét gjorde han med Sarah Haulrik som vikarierende co-driver for den sædvanlige makker Peter Egholm, der var forhindret i at køre med.


Simon Vallentin og Peter Egholm er klar til at læne sig ind i Sardiniens skarpe sving ved weekendens TER-finale Rally Terra Sarda
(Foto: Morten Dam)

Denne gang i egen bil
Denne gang stiller han til start sammen med Peter Egholm og i deres sædvanlige fartmaskine, Vallentin Rallysports Hyundai i20N Rally2, som onsdag kørte mod Genova for at nå færgen til Olbia på Sardinien og det godt 435 kilometer lange finalerally, der starter lørdag med en shakedown fra Tempio Pausania og slutter søndag i Porto Cervo efter 11 hastighedsprøver.
Rally Terra Sardas samlede distance er godt 72 kilometer og har en 12,42 kilometer lang og snoet hastighedsprøve ved Aglientu som rallyets længste.


Denne gang er Simon Vallentin til start med sin sædvanlige co-driver Peter Egholm i teamets egen Hyundai i20 N Rally2. Bagest Bo Andersen t.v., og Jacob Egholm t.h.
(Foto: Morten Dam)

Hård modstand
- Vi får hård modstand, fastslog Simon Vallentin forud for afrejsen, ikke kun af sidste års vinder, den tidligere WRC-kører Hayden Paddon, i en Hyundai i20N Rally2 ligesom vores, men også af 32 konkurrenter i feltets RC2-klasse.
Det danske rallyteam får dermed lejlighed til at måle sig mod en anden standard end den hjemlige og vante.
Til forskel fra i fjor, har Vallentin Rallysport denne gang selv hjælpere og servicevogn med til TER-finalen. Det er dels Bo Andersen, som er fast mand i Vallentin-teamet, og dels Jacob Egholm, der i år har kørt med Sarah Haulrik som co-driver i en Renault Clio RC5. De udgik ganske vist i finalen, men sluttede alligevel med at vinde sølv i DM-opgøret for RC5-klassen. Sarah Haulrik er i øvrigt med i truppen, når Vallentin Rallysport forsøger at gentage sidste års succes på Sardinien.


Sarah Haulrik var co-driver for Simon Vallentin, da TER-organisationen i fjor inviterede ham til Sardinien, hvor han kvitterede med en dobbelt-sejr med en lånt bil i R4-klassen
(Foto: Morten Dam)

128 startende biler
Der er meldt 128 biler til start i Rally Terra Sarda inklusive en Ford Fiesta WRC-bil med italieneren Vittorio Muselli ved rattet - foruden den ukrainske Playboy-model Inessa Tushkanova i en Skoda Fabia R5 Evo og den tidligere italienske hillclimb-champion Rachele Somaschini i en Citroën C2 Rally2. Det er ikke kun de store drenge, som slippes løs på Sardiniens krogede veje.
Det er et meget internationalt felt.
Foruden en sværm af italienske deltagere og danske Vallentin Rallysport er der kørere fra England, Tyskland, Schweiz, Frankrig, Spanien, Grækenland, Kroatien, Slovakiet og New Zealand. Simon Vallentin og Peter Egholm får nok at bestille med at finde plads mellem de mange kombattanter. Rally Terra Sarda slutter søndag i Porto Cervo i det nordøstlige Sardinien.

TER siden 2017
Simon Vallentin deltog i 2017 med en Opel Adam R2-bil i den årligt tilbagevendende Tour European Rally-turnering, og vandt sidste år tilbage på foranledning af en speciel invitation fra TER-organisationen.
I år tæller TER otte runder med Rally Terra Sarda som finale efter rallyer i Spanien, Portugal, Italien, Frankrig, Schweiz og England. Eller med andre ord i Cordoba, Toscana, Piemonte, Antibes, Aigle, Wales og øerne Azorerne og Sardinien. TER-turneringen er årligt genstand for omkring 300 broadcasts, som distribueres til 21 millioner husstande i 115 lande i Europa, Skandinavien, Mellemøsten, Afrika og Nordamerika foruden internettet via GooglePlay og andre.

Morten Dam - autoMOTIV/specialpress

Læs mere om:
  • Simon Vallentin
  •