Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Rally Monte-Carlo Historique

En hård dag for danske rallykørere i historisk ”Monte”

Rally Monte-Carlo
Historique 

30/01/23 

Mandag blev sandhedens time for de danske mandskaber i verdens største historiske rally, det ugelange Rallye Monte-Carlo Historique.

Kun ét ud af de otte danske hold kan være virkeligt tilfredse efter dagens strabadser. Det er søn/far-mandskabet Kenneth Kruse Simonsen, Charlottenlund, og vinderen af løbet i 2002, Otto Kristensen, Tune, i Lancia Fulva HF fra 1968. De er rykket frem i feltet fra nr. 33 til en placering i top 20 som nr. 19. Og løbet er langt fra slut.
 


Kenneth Kruse Simonsen og Otto Kristensen
(Foto: Torben Weber Andersen)

Kenneth Kruse Kristensen er tidligere dansk gokart-kører i verdensklasse, og hans forældre, Britta og Otto Kristensen, vandt det sagnomspundne løb i 2002. Nu er søn og far på vej mod en topplacering i det hårde rally.


Efter at have vundet Rallye Monte-Carlo Historique med sin hustru Britta i 2002 ligger Otto Kristensen i 2023, 21 år senere, nu sammen med sin søn Kenneth placeret som bedste danske hold her, hvor der mangler to dage af det ugelange rally
(Foto: Torben Weber Andersen)

For de hidtil bedste danskere, Per Vilslev, Hillerød og Erik Andersen, Virum/Kolding i Opel Kadett GT/E fra 1978, blev mandag et mareridt. På dagens to første specialetaper kørte de sig op fra nr. 25 til 14, men så var det slut med heldet.


Per Vilslev og Erik Andersen
(Foto: Torben Weber Andersen)

I år har rallyets organisation strammet op på sværhedsgraden af løbet, hvor det gælder om ultra præcist at holde en given gennemsnitshastighed på små, ofte snedækkede bjergveje. Men i år kan hastigheden skifte flere gange på en specialetape, og så skal ny hastighed tastes ind på instrumenterne på præcis rette sted. Det kiksede for Vilsev og Andersen på dagens næstsidste etape, og som en konsekvens kørte de for hurtigt forbi de hemmelige tidskontroller og blev rykket tilbage til en placering som nr. 101.

Samme skæbne overgik to andre danske mandskaber.

Jan Østergaard og Mette Rygaard, Juelsminde, i Porsche 924 Turbo fra 1979 fik 2000 strafpoint ekstra på grund af samme fejl, men rykkede alligevel op fra nr. 85 til 80.


Jan Østergaard og Mette Rygaard
(Foto: Torben Weber Andersen)

Søren Bunk Jensen og Jakob Knudsen, Skanderborg, i Porsche 911 SC fra 1978 begik samme fejl. Sammenlagt kostede det dem én placering, fra nr. 92 til 93.


Søren Bunk Jensen og Jakob Knudsen
(Foto: Torben Weber Andersen)

Henrik Bjerregaard, Monaco, og Jaromir Svec, Tjekkiet, løbets vindere i 2020, i Ford Escort RS 2000 Mk II fra 1979 har kørt sig op fra nr. 113 til 96.

>
Henrik Bjerregaard og Jaromir Svec
(Foto: Automobile Club de Monaco)

Lars Hindsgaul, Assens, og Arne Pagh, Strib, i Fiat 128 Coupé fra 1972 havde en fin dag, men som et af ret få mandskaber overholdt de en lokal fartbegrænsning på 30 km/t på grund af risiko for stenslag. Det kostede dem tid, som de ikke kunne køre ind, mens andre, der ikke overholdt fartbegrænsningen slap ustraffet. Den sag ligger nu hos løbsledelsen, men lige nu er holdet nr. 86 efter at have startet ud på dagen som 115.


Lars Hindsgaul og Arne Pagh
(Foto: Torben Weber Andersen)

Debutanterne Arne Fasberg, Karlslunde, og Bent Fasberg, Tune, i Hillmann Avenger fra 1973 havde en god dag og rykkede op fra nr. 135 til 112.


Arne Fasberg og Bent Fasberg
(Foto: Torben Weber Andersen)

Hans Kolby, England/Lem, og Poul Erik-Hansen, Lystrup, Lancia Fulvia 1600 HF fra 1971, har set sig nødsaget til at udgå. Dermed er nu syv danske mandskaber tilbage i det hårde rally.


Hans Kolby og Poul Erik-Hansen
(Foto: Torben Weber Andersen)

Rallye Monte-Carlo Historique slutter onsdag morgen den 1. februar i på Formel 1-banen i Monaco. 255 mandskaber ud af 275 startende hænger stadig med.


Michael Eisenberg

Læs mere om:
  • Monte Carlo
  • 01/02/23 - Monte Carlo - Rally Monte-Carlo Historique
  •