Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

DM i Rally

Masser af muligheder i nyt Rally Jylland

DM Rally 
05/01/23 

Et nyt og noget anderledes DM-rally er i disse uger ved at tage sin form på tegnebrættet. Løbet skal køres den 11. og 12. august 2023, og det har fået titlen Rally Jylland – netop fordi arrangementet skal afvikles flere steder i det jyske.
 

Bag Rally Jylland står de to erfarne aktive, Ib Kragh fra Juelsminde og Freddy Pedersen fra Bjerringbro, som har indledt et samarbejde om løbet med det nye rallyudvalg, som Dansk Automobil Sports Unions bestyrelse har udpeget.

”Da fristen for at ansøge om DM-rallyer til 2023-sæsonen var udløbet, var der desværre ikke så mange af landets klubber, som var interesserede i at stå bag et traditionelt DM-rally,” fortæller Jeannette Kvick fra DASU’s rallyudvalg. ”Vi gik derfor i gang med at udtænke nogle alternative løsninger, hvor vi f.eks. blandede nogle af de traditionelle rallyshow-løb, som var planlagt, med ekstra hastighedsprøver og på den måde kunne skabe et DM-rally.”


Jeannette Kvick og Kenneth Svendsen fra DASU’s rallyudvalg og de to aktive Ib Kragh og Freddy Pedersen brugte en dag i juleferien til at lægge planen for det kommende Rally Jylland.
(Foto: Jan Petersen)

Udover selv at have mere end 90 års erfaring som aktive i sporten har Ib Kragh og Freddy Pedersen også stor erfaring med at arrangere rallyarrangementer i deres respektive lokalområder. Freddy Pedersen har tidligere været primus motor for Kjellerup og Omegns Motorklubs Rallyshow, mens Ib Kragh sidste år stod bag det nye Juelsminde Sprint.

”På grund af manglen på DM-rallyer tog vi en snak om at kombinere tingene, så vi afvikler et DM-rally, hvor førstedelen finder sted fredag eftermiddag og aften i området mellem Silkeborg og Viborg, mens andendelen finder sted om lørdagen i og omkring Juelsminde,” fortæller Freddy Pedersen. ”På den måde kan vi skabe et DM-rally med mellem 90 og 100 km hastighedsprøver.”

”Fredag har vi en traditionel rundbane på et industriområde, som vi kombinerer med to gennemgående hastighedsprøver i det åbne land. Disse udgør førstedelen af DM-rallyet, men er i sig selv et selvstændigt rallyshow-løb, som man kan tilmelde sig og køre alene.”

”På samme måde bliver det i Juelsminde,” fortsætter Ib Kragh. ”Vi havde stor succes med Juelsminde Sprint sidste sommer, og den succes vil vi gentage. Her kører vi nogle heats i byens gader. Det bliver en selvstændig konkurrence, som forhåbentlig kan tælle til Yokohama-mesterskabet, men sammen med to hastighedsprøver udenfor selve Juelsminde kommer de til at udgøre andendelen af Rally Jylland.”

Rally Jylland bliver dermed lidt af et frit-valg-på-alle-hylder-løb. De aktive kan vælge mellem dels separate rallyshow-løb fredag og lørdag, dels den samlede pakke.

”Vi skal tænke nyt og heller ikke gøre tingene mere komplicerede, end de behøver at være,” siger Freddy Pedersen. ”Når fredagens del af løbet er overstået, sætter vi ikke bilerne i parc fermé. Vi neutraliserer bare løbet, og så skal deltagerne først være klar næste formiddag i Juelsminde. På den måde bliver det også nemmere for deltagerne at finde overnatningsmuligheder, når det kan ske i hele området fra Midt- til Østjylland.”

”Hvis vi fortsat skal køre DM-rally i Danmark, er det nødvendigt at vi aktive også selv trækker i arbejdstøjet,” slutter Ib Kragh. ”Freddy og jeg har gjort det før. Nu gør vi det igen, men jeg vil gerne opfordre alle landets yngre rallykørere til også at gøre en indsats for at få flere løb.”

Det sportslige ansvar for Rally Jylland er lagt i hænderne på dels Kjellerup og Omegns Motorklub, dels Randers Auto Sport, men det forventes, at en tredje DASU-klub skal tilknyttes.

Morten Alstrup