- Annonce -
Hvad er en kølervæske-temperaturfølers funktion:
En kølervæske-temperaturføler har til opgave at informere brændstof/luft blandingens kontrolenhed med oplysninger om motorens driftstemperatur. På baggrund af de målinger kølervæske-temperaturføleren foretager, kan den tilpasse mængden dvs. varigheden for brændstofindsprøjtning og tændingstidspunktet i forhold til motorens aktuelle driftsforhold.
Føleren er en temperaturføler med omvendt temperaturkoefficient, det bevirker at den indre modstand falder med stigende temperatur.
Modstanden i temperaturføleren ændres i takt med kølervæskens driftstemperatur. Modstanden aftager med stigende temperaturer og stiger tilsvarende ved faldende temperaturer og dermed falder spændingen ved føleren.
Styreenheden analyserer disse spændingsværdier, da de - som oplyst - varierer i overensstemmelse med kølervæskens temperatur, hvor lave temperaturer giver sig udslag i høje spændingsværdier, og tilsvarende giver høje temperaturer lave spændingsværdier.
Symptomer der kan indikere at kølervæske-temperaturføleren er defekt og dermed skal udskiftes (den kan ikke repareres):
1) Øget omdrejningstal
2) Forhøjet brændstofforbrug
3) Startvanskeligheder
Når disse symptomer begynder at melde sig, anbefales det at udskifte kølervæske-temperaturføleren, uden lange overvejelser, set i lyset af den beskedne udgift til selve reservedelen, blot skal man ved bestillingen tage sig i agt for at bestille den korrekte del efter OEM-delnummeret eller alternativt stelnummeret (VIN) dernæst er det ganske ubesværet at udskifte delen på motoren.
Hvad forårsager en defekt kølervæske-temperaturføler i forhold til motorens drift?
Udover de ovenfor nævnte symptomer kan der tillige forekomme fejlvisning ved emissionstest, grundet for høje Co2 og mangelfuld lambdaregulering,
En defekt kølervæske-temperaturføler kan påvirke, at styreenheden (ECU) giver en fejlmelding, så styreenheden skifter til nødfunktiontilstand
I styreenhedens fejlkodehukommelse kan der forekomme følgende fejl:
- Kortslutning til stel i ledningerne eller i føleren
- Kortslutning til plus eller brud på ledninger
- Irregulære signalændringer (signalspring)
- Motoren når ikke op på dens minimale kølevæsketemperatur
Lad os se nærmere på kølevæsketemperaturføleren ved at bruge eksemplet med RIDEX: type, kølevæsketemperaturføler, EAN: 4059191350261, med en nøgleafstand på 20 mm, formen på konnektorhuset er rektangulær, driftsspændingen er 12V. RIDEX kølevæsketemperatursensor med en monteringsdybde på 10 mm er velegnet til følgende bilmærker: Audi, Ford, Seat og VW.
Hvordan udskiftes en kølervæske-temperaturføler:
Det er en forholdsvis nem opgave at skifte en kølervæske-temperaturføler, den er lokaliseret ved køleren, hvor el-stikket kan klikkes af ved et frigørende tryk, sørg for at stik/sæde m.m. er rent og tørt før den nye del isættes.
Dette kunne være din annonce! Læs mere om de attraktive og særdeles favorable muligheder for annoncering på Motorsporten.dk i vores prisliste. |