Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Bil nyt

Født til rå performance: Den nye Porsche 911 GT3 RS

Bil nyt 
24/08/22 

Den nye Porsche 911 GT3 RS forsøger ikke at skjule sine intentioner. Den nye RS-model er kompromisløst skabt til at præstere på højeste niveau og gør brug af innovativ aero-teknologi, intelligent letvægtsdesign og en kraftfuld boxermotor med motorsports-DNA.
 


Født til rå performance: Den nye Porsche 911 GT3 RS
(Foto: Porsche)

RS betyder Rennsport, og modeller med denne betegnelse hører til på øverste hylde i Porsches eftertragtede GT-program. Sådan har det været siden 1972, da fabrikken præsenterede den i dag legendariske 911 Carrera RS 2.7. Med den seneste 992-udgave af 911-modellen åbnes der endnu et kapitel i RS-historien – og aldrig har en 911 GT3 RS haft så mange fællestræk med racerversionen, GT3 R.

Intelligent og aktiv aero-teknologi

Allerede ved først øjekast er du ikke i tvivl om, at den nye 911 GT3 RS er skabt til de mest hardcore og puristiske entusiaster. Den ekstremt banefokuserede model spottes hurtigt på sit aggressive look, som byder på en lang række aerodynamiske elementer. En af de mest markante features er den spektakulære hækvinge, som nu består af en fast vinge og en øvre og hydraulisk variabel vinge, og for første gang på en serieproduceret gade-Porsche rækker vingen nu længere op end bilens taglinje.

I stedet for en traditionel frontkofanger er den nye 911 GT3 RS udstyret med en frontsplitter, som fordeler luftstrømmen over og under bilen, mens lodrette sidespoilere effektivt leder vinden væk. Toppen af forskærmene prydes af de karakteristiske lameller, som blev introduceret på forgængeren, mens de markante luftudtag bag forhjulene – designet i samme stil som den Le Mans-vindende racerbil 911 GT1 fra 1998 – reducerer det dynamiske luftpres i hjulkasserne. Endnu en sidespoiler placeret i forbindelse med luftudtaget sørger for, at luften ledes i den optimale retning hen langs siden af karrosseriet.

Luften fra den centralt placerede køler – 911 GT3 RS anvender ligesom racerbilen 911 RSR én stor central køler, hvor den almindelige 911 GT3 anvender tre mindre – strømmer ud gennem udtagene på frontklappen. De nye spoilere på taget leder denne varme luftstrøm væk fra bilen, hvilket sikrer køligere indsugningsluft til motoren.

Luftindtagene på bagskærmene bag dørene er karakteristiske for de kraftigste 911-varianter, men på den nye 911 GT3 RS sørger disse luftindtag udelukkende for at optimere aerodynamikken – og fungerer altså ikke som luftindtag til motoren. Ligesom bag forskærmene er også bagskærmene designet med integrerede luftindtag samt sidespoilere, som optimerer flowet. Og endelig er diffuseren bagtil adopteret fra den almindelig 911 GT3, men ændret i detaljen.

Ekstrem downforce og nyt DRS-system

Samlet sørger de mange aerodynamiske elementer for at skabe massive 409 kilo downforce ved 200 kilometer i timen. Dette betyder, at den nye 911 GT3 RS genererer dobbelt så meget downforce som sin forgænger – og hele tre gange så meget, som den almindelige 911 GT3. Ved 285 kilometer i timen er den samlede downforce hele 860 kilogram.

Den nye 911 GT3 RS er også, som den første produktionsmodel fra Porsche, udstyret med et nyudviklet Drag Reduction System (DRS). Dette system – som motorsportsfans vil genkende fra Formel 1 – gør det muligt at sænke vindmodstanden og øge hastigheden ved at trykke på en knap og reducere vinklen på bilens aktive vinger. Ved kraftige nedbremsninger fra høje hastigheder fungerer teknikken omvendt: Her øges vinklen maksimalt, således at vingerne skaber en luftbremse, som styrker nedbremsningen.

Udvidede muligheder for justering af setup

Den nye 911 GT3 RS tilbyder dig at skifte mellem kørerprogrammerne Normal, Sport og Track. Vælger du Track, kan du ydermere justere på undervognens individuelle parametre. Du kan blandt andet ændre på hårdheden i støddæmperne i flere niveauer og opdelt mellem for- og bagaksel, ligesom du også kan ændre på differentialespærren. Alt dette styres nemt og intuitivt på en måde, som også er inspireret af motorsporten: Med fire separate drejeknapper samt en knap til DRS-systemet placeret på rattet. Disse funktioner vises med grafik i førerdisplayet, så du har et tydeligt overblik over indstillingerne.

Omdrejningsvillig boxer med 525 hestekræfter

Den 4,0-liters sekscylindrede omdrejningsvillige boxermotor uden trykladning er i forvejen kendt fra den almindelige 911 GT3, men er yderligere optimeret i 911 GT3 RS. Forøgelsen af power fra 500 til 525 hestekræfter er primært sket takket være nye knastaksler, ligesom gasspjæld og ventilsystem er taget direkte fra motorsporten. Den syvtrins PDK-gearkasse har desuden en endnu kortere udveksling end i den almindelige 911 GT3, hvilket betyder, at 911 GT3 RS sender dig fra nul til 100 kilometer i timen på blot 3,2 sekunder og når en topfart på 296 kilometer i timen. Særlige luftindtag under bilen sikrer ydermere, at gearkassen effektivt afkøles og kan modstå ekstreme belastninger ved eksempelvis banekørsel.

De mægtige kræfter i den nye 911 GT3 RS tøjles med seksstemplede bremser og 408 millimeter store skiver på forakslen, mens bagakslen er udstyret med firestemplede bremser og 380 millimeter skiver. Vælger du de ekstra effektive kulfiberkeramiske bremser, Porsche Ceramic Composite Brakes (PCCB), er 911 GT3 RS udstyret med henholdsvis 410 og 390 millimeter store skiver. Standard kører den nye 911 GT3 RS på 20- og 21-tommers centerlock-letvægtsfælge i smedet aluminium, monteret med performancedæk i dimensionerne 275/35 og 335/30, hvilket sikrer et ekstremt greb.

Sofistikeret letvægtskonstruktion

Sofistikeret letvægtskonstruktion har været et ufravigeligt princip for alle RS-modeller siden 911 Carrera RS 2.7. Takket være en række metoder og materialer, som for eksempel den omfattende brug af kulfiberforstærket plastik (CFRP), vejer den nye 911 GT3 RS kun 1.450 kilo (egenvægt uden fører), trods de ellers mange opgraderede komponenter. Blandt andet er døre, forskærme, frontklap og taget udført i CFRP, ligesom det lette og stærke materiale også bruges i kabinen til eksempelvis de dybe, skålformede standardsæder.

Mulighed for Clubsport- og Weissach-pakke

Netop når det gælder interiøret er den nye model i GT-familien designet i typisk RS-stil, og det sorte læder, Race-Tex, og elementer i kulfiberfinish karakteriserer den puristiske og sportslige atmosfære. Den nye 911 GT3 RS leveres også med den populære Clubsport-pakke uden yderligere omkostninger, hvilket giver dig et sikkerhedsbur, sekspunktsseler i førersiden samt brandslukker.

Som option kan du desuden tilføje Weissach-pakken, som rummer en længere række visuelle og fysiske elementer, som forstærker RS-oplevelsen. Det gælder blandt andet fronthjelmen, dele af hækvingen samt sidespejlene, som her fremstår i kulfiberfinish, ligesom krængningsstabilisatorerne i bilens undervogn samt sikkerhedsburet er skabt i CFRP, hvilket yderligere sænker vægten og forbedrer de køredynamiske talenter – alene sikkerhedsburet i CFRP reducerer vægten med seks kilo i forhold til versionen i stål.

Et andet højdepunkt i Weissach-pakken er PDK-skiftepadlerne med magnetteknologi, udviklet i motorsporten. Denne feature gør gearskiftene endnu mere involverende, takket være et endnu mere præcist trykpunkt og et skarpt og mærkbart klik.

Som ekstraudstyr i forbindelse med Weissach-pakken er det også muligt at tilføje fælge i støbt magnesium, hvilket sænker vægten med yderligere otte kilo – og så tilbydes ejere af den nye 911 GT3 RS desuden at tilføje et eksklusivt og særligt produceret mekanisk kronografur fra Porsche Design med urkasse i ultralet titanium samt forskellige design- og materialemæssige referencer til den nye RS-model.

Hør mere om den nye 911 GT3 RS hos de danske Porsche Centre i Aarhus og København.

Du kan læse mere om Porsche 911 GT3 RS her.

911 GT3 RS.
Forbrug, kombineret: 7,5 km/l
CO2-udledning, kombineret: 305 g/km (WLTP).
Danske priser fra 4.509.900 kr.

Porsche Danmark